BibTex RIS Kaynak Göster

ÇİZGİ FİLMLERDE GRAFİK İFADE VE KONU AÇISINDAN KÜLTÜREL ETKİLER: TÜRK ÇİZGİ FİLM ÖRNEKLERİ

Yıl 2014, Cilt: 8 Sayı: 3, 163 - 181, 23.07.2014

Öz

Sinemanın atası sayılan optik oyuncaklar, çizgi film, sonrasında sinema ve yirminci yüzyılda da televizyonun etkinliği kültürel yansımaları da arttırmıştır. Bu kültürel yansıma, kültürden sanat eserine, sanat eserinden topluma etkileşmiş ve toplumlararası karşılıklı alış-veriş içinde ortaya çıkan kültür değişimini de hızlandırmıştır. Modernizm döneminde yeni bir sanat formu ve endüstri alanı ortaya çıkan çizgi filmlerde grafik ifadeler, öyküler, karakterler, diyaloglar yaratıcısının kültüründen ve dönemin sanat akımlarından etkilendiği gibi yaratıldığı toplumun kültürel değerlerini de farklı kültürlere tanıtmak için etkin bir yol olmuştur. Bu makalede, tarihsel süreçte üretilmiş çizgi filmler üzerinde kültürel etkiler grafik ifade ve tema açısından araştırılarak, Türkiye'de üretilen çizgi filmler üzerinde kültürel etkiler örneklenerek incelenecektir.

 

Kaynakça

  • Amid A(2006) Cartoon Modern. California: Chronicle Books.
  • Bendazzi G (2006) Cartoons: One Hundred Years of Cinema Animation. London: John Libbey & Company Ltd.
  • Christiane S (2006) Practicing Modernity: Female Creativity in the Weimar Republic.Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Çeviker T (1986) Gelişim Sürecinde Türk Karikatürü Tanzimat Dönemi 1867-1878. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Çeviker T (1995) Türk Canlandırma Sineması: Belgesel Video Film. İstanbul: İris Yayıncılık.
  • Dinç N (2009) Türkiye'de Çizgi Film Sanatı ve Kültürel Yansımalar. In: Uluslararası Türkiye-Mısır İlişkileri Sempozyumu, Kahire, Mısır, 2-7 Kasım 2009, s: 106-112. Ankara: Lazer Yayınları.
  • Erdoğan İ &Alemdar K (2011) Kültür ve İletişim. Ankara: Kadir Erdoğan (EGK).
  • Güneş MM (2012) Nazım Hikmet'ten Çizgi Filmler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Yayınları.
  • Grioux HA(1994) Animating Youth: the Disneyfication of Children's Culture. Socialist Review 24(3): 23-55.
  • Güvenç B (1972) İnsan ve Kültür. Ankara: Türkiye Sosyal Bilimler Derneği Yayınları: G-1.
  • Jenkins ES (2009) Consumer Dreams: Animation and The Translation of America. PhD Thesis, The University of Georgia, USA.
  • Leslie E (2004) Holywood Flatlands: Animation Critical Theory and The Avant-garde.New York: Verso.
  • Napier SJ (2008)Anime. İstanbul: Es Yayınları.
  • Neupert R (2011) French Animation History. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Öztekin MK (2011) Manga: Bir Kültürel Direniş Aracı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Samancı Ö (2004) Animasyonun Önlenemez Yükselişi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Starr C (1987)Fine Art Animation. In: The Art of The Animated Image an Anthology. California: The American Film Institute Press.
  • Taş Alicenap Ç (2012) Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği. PhD Thesis, Anadolu Üniversitesi, Türkiye
  • Watts S(1995) Walt Disney: Art and Politics in the American Century.The Journal of American History 82 (1):84-110.
  • Wells P (2002) Animation and America. New Jersey: Rutgers University Press.
  • Zipes J (1995) Breking The Disney Spell. In:From Mouse to Mermaid. Bloomington: Indiana University Press.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Fethi Kaba

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaba, F. (2014). ÇİZGİ FİLMLERDE GRAFİK İFADE VE KONU AÇISINDAN KÜLTÜREL ETKİLER: TÜRK ÇİZGİ FİLM ÖRNEKLERİ. Selçuk İletişim, 8(3), 163-181. https://doi.org/10.18094/si.59062