BibTex RIS Kaynak Göster

SIRADAN OBJELERİ YENİDEN YORUMLAMAK: CHEMA MADOZ FOTOĞRAFLARININ ELEŞTİREL PERSPEKTİFTEN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 2, 225 - 241, 25.01.2016

Öz

Günümüz dünyası kimi düşünürler tarafından, kitle iletişim araçlarından yayılan profesyonelce üretilmiş görüntüler ile oluşumuna katkı verilmiş bir simülasyon dünyası olarak nitelendirilmektedir. Neyin gerçek neyin bir yanılsama, bir yansıma, bir illüzyon, bir simülasyon olduğu daha önce hiç bu kadar birbirine karışmamıştır. Sözü edilen bu simülasyon evrenine kendine has görsel bir dil kurarak katkı sağlayan fotoğraf,  belgesel olarak dünyayı betimlemesinin yanında dünyanın her noktasından sanatçıların öznellikleriyle kadrajlarına aldıkları öğeleri felsefi, siyasi, estetik ve kişisel olarak yorumladığı bir alandır. Simülasyonu görsel sanat ürünleri üzerinde düşündüğümüzde özellikle fotoğraf alanında var olan nesnelerin gerçekliğine alternatif bir yorum getirerek, yorumlayan İspanyol fotoğraf sanatçısı Chema Madoz'un  siyah beyaz fotoğraflarında gündelik objeleri kendi bağlamlarından çıkartıp yaratıcı görsel ve şiirsel metaforlar ürettiği görülmektedir. Bu çalışmada Chema Madoz'un günlük objeleri yeniden yorumladığı siyah beyaz fotoğrafları göstergebilim yöntemiyle analiz edilerek yorumlanmıştır. Madoz, gündelik objeler üzerinden karakteristik olarak minimal, siyah beyaz, kurgu, derinlikli, büyüleyici, basit ve sembolik anlamlar içeren fotoğraflar üretmiştir.

Kaynakça

  • Arenas L ve Casani B (2008) Chema Madoz 2000-2005, Aldeasa, Spain
  • Mullor Pedro Vicent.(2007) Chema Madoz, Eyemazing, 02. Amsterdam
  • Sontag S (1999) Fotoğraf Üzerine Reha Akçakaya (çev), Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul
  • Soygüder Ş. (2002) Türk Magazin Gazeteciliğinde Kullanılan Fotoğraflarda Etik Sorunu, Doktora Tezi, E.Ü. Sos. Bil. Enst, İzmir.
  • Rifat M (1992) Göstergebilimin ABC’si, Simavi Yayınları, İstanbul.
  • Parsa S. ve Parsa A F (2004) Göstergebilim Çözümlemeleri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir
  • Culler J (1985) Saussure, Nihal Akbulut (çev), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Okumuş E (2011),“Bedene Müdahalenin Sosyolojisi”, Beden Sosyolojisi, Ed: Kadir Canatan, Açılım Kitap, İstanbul.
  • Özel Z (1998), Kitle İletişiminde Reklam Fotoğrafçılığının Önemi,Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sos. Bil. Enst, İzmir.
  • http://www.chemamadoz.com/. erişim tarihi: 12.06.2015.
  • http://www.duncanmillergallery.com/artists/Chema%20Madoz.html - erişim tarihi: 20.06.2015.
  • http://www.photoeditionberlin.com/k%C3%BCnstler-artists/chema-madoz/ - erişim tarihi: 02.07.2015.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Alahattin Kanlıoğlu

Murat Aytaş

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kanlıoğlu, A., & Aytaş, M. (2016). SIRADAN OBJELERİ YENİDEN YORUMLAMAK: CHEMA MADOZ FOTOĞRAFLARININ ELEŞTİREL PERSPEKTİFTEN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Selçuk İletişim, 9(2), 225-241. https://doi.org/10.18094/si.08957