This
study examines ads banned by the Turkish Advertising Board due to the
violations on the regulations regarding “ads to childeren”. Participants watched
these ads unknowingly and their general and ethical perceptions were measured
by using focus groups.The message, target audience and disturbing points of ads
were questioned and findings show that
parents are more sensitive to ethical issues in child-centered advertising,
ethical sensitivity is highly related to education level and ethical concerns increase
when the age of actor kids is getting down
Bu
çalışmada, Reklam Kurulu’nun “çocuklara yönelik reklamlar’ başlıklı maddesine
aykırılıktan ceza almış reklamlar odak grup çalışmasıyla ile incelenerek tüketicilerin
“yasaklı” olduğunu bilmeden, bu reklamlara maruz bırakılarak reklam hakkındaki
genel ve etik algıları ölçülmüştür. Tüketici açısından reklamın mesajı, hedef
kitlesi ve rahatsızlık edici boyutlarının sorgulandığı çalışmada, çocuklu
bireylerin, çocuk odaklı reklamlarda etik konulara daha hassasiyetle
yaklaştığı, etik hassasiyetinin artan eğitim düzeyiyle doğru orantılı olduğu ve
reklamda yer alan çocuğun yaşı küçüldükçe etik hassasiyetin daha çok arttığı
görülmüştür
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |