Progress in globalization and communication technologies has increased opportunities for intercultural contacts and interactions. As a result of these developments, it can be ar-gued that people should have a strong ability to acquire intercultural sensitivity, so that they can live their lives comfortably and smoothly. Therefore, to analyze the level ofinter-cultural sensitivity studies carries a key quality reserve both for academically and soci-ally.In the context of this study, intercultural communication sensitivity examined thro-ugh the Turkish and foreign students of Selcuk University, using the Intercultural Sensi-tivity Scale developed by Chen and Starosta (2000).In addition, it has been analyzed whether the intercultural sensitivity levels differ according to certain variables. Method used in the study was field survey that conducted a face to face poll to 436 students.Ac-cording to the results of factor analysis; It was determined that Chen and Starosta's 5factors were not completely replicated and that 3 factor groups emerged.On the other hand, it comes into picture that the level of intercultural sensitivity significantly under-goes a change according to sex and citizenship, the frequency with which different count-ries follow mass media, having friends from different countries, and the level of knowing a foreign language.
Küreselleşme ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemeler, kültürlerarası
kişiler ve etkileşimler için fırsatları artırmıştır. Yaşanan bu gelişmeler
sonucunda insanların
yaşamını rahat ve problemsiz bir şekilde devam ettirebilmesi için güçlü bir
şekilde kültürlerarası duyarlılık yeteneğine sahip olması gerektiği ileri
sürülebilir. Dolayısıyla,
kültürlerarası
duyarlılık
düzeyini irdelemeye yönelik çalışmalar hem akademik hem de toplumsal açıdan önemli bir kaynak niteliği taşımaktadır.
Bu çalışma kapsamında da Chen ve Starosta’nın (2000) geliştirdiği
Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılarak, kültürlerarası duyarlılık düzeyi
Selçuk Üniversitesinde eğitim gören Türk ve yabancı öğrenciler örneğinde incelenmiştir.
Ayrıca, belli değişkenler doğrultusunda kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin
farklılaşıp farklılaşmadığı da analiz edilmiştir. Yöntem olarak saha
araştırmasının kullanıldığı çalışmada, 436 katılımcıya yüz yüze anket
uygulanmıştır. Faktör analizi
sonuçlarına göre; Chen ve Starosta’nın ölçeğindeki 5 faktörün tümüyle yinelenmediği ve 3 faktör
grubunun ortaya çıktığı saptanmıştır. Diğer taraftan; cinsiyete ve vatandaşlık
durumuna, farklı ülkelerin kitle iletişim araçlarını takip etme sıklığı,
farklı ülkelere mensup arkadaşa sahip olma durumuna ve yabancı dil bilme düzeyine göre kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin
anlamlı bir biçimde farklılaştığı ortaya çıkmıştır.
Kültür kültürlerarası iletişim kültürlerarası duyarlılık üniversite öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |