Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DIGITAL PUBLIC RELATIONS: CAN INFLUENCERS BE BRAND AMBASSADORS

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 1044 - 1067, 27.07.2019
https://doi.org/10.18094/josc.596295

Öz

The new communication channels that emerged as a result of digitalization have created a new alternative way to reach the target audience in terms of Public Relations. As a result of the widespread use of the internet, brands now search for new communication channels. The fact that people have always been willing to tell their personal experiences to one another and have taken advantage of the experiences of others has led to the inclusion of Word-of-Mouth (WOM) in Public Relations and communication strategies. This study of 253 Turkish university students aims to understand the role of social media influencers as brand ambassadors in the digital communication process. Quantitative and qualitative methods were employed in thisresearch. Based on the findings, this article argues that social media has considerable influence in generating brand awareness especially with younger generations, and thus should be valued as an efficient platform in brands’ Public Relations strategies.It was also concluded that influencers foster e-WOM(electronic word-of-mouth).

Kaynakça

  • Akar E (2010) Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Anadolu University Journal Of Social Sciences, Cilt/Vol.:10- Sayı/No: 1 : 107–122
  • Balta Peltekoğlu F (2010) Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, Beta Yayınları, İstanbul
  • Balta Peltekoğlu F (2012) Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayınları, İstanbul
  • Balta Peltekoğlu F ve Tozlu E (2018) Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Dijital Paydaşları; Sosyal Medya Fenomenleri, Erciyes İletişim Dergisi, Temmuz, Cilt 5, Sayı 4, 285-299.
  • Barreto A M (2014) The word-of-mouth phenomenon in the social media era, International Journal of Market Research Vol. 56 Issue 5.DOI: 10.2501/IJMR-2014-043
  • Bektaş A (2010) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, Bağlam Yayıncılık, Ankara
  • Erdoğan İ ve Korkmaz A (2010) Öteki Kuram, 2010, Pozitif Matbaacılık, Ankara
  • Grunig J E (2005) Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Elif Özsayar (Çev) Rota Yayınları, İstanbul.
  • Harris T L ve Whalen P T (2009) 21. Yüzyılda Pazarlama Profesyonelinin Halkla İlişkiler El Kitabı, Serra Görpe (Çev)., Rota Yayınları, İstanbul
  • https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/, 21.01.2019
  • Lindstrom M (2012) Brandwashed, Levent Göktem (Çev), Optimist, İstanbul.
  • Peltekoğlu Y I (2018) Friend or Foe? The Relationship Between Luxury Consumption And Social Media,Unpublished, Master Dissertation,MSc, QMUL
  • Subramanian K R (2018) Social Media and the Word of Mouth Publicity, International Research Journal of Advanced Engineering and Science, vol. 3, ıssue, 2, pp.95-100.
  • Temel Aksoy (2018) http://www.temelaksoy.com/marka-elcileri/, 09.01.2019
  • World Internet Users and 2018 Population Stats (2018) https://www.internetworldstats.com/stats.htm, erişim tarihi 21.01.2019

DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER: FENOMENLER DİJİTAL MARKA ELÇİSİ OLABİLİR Mİ?

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 1044 - 1067, 27.07.2019
https://doi.org/10.18094/josc.596295

Öz

Dijitalleşme sonucu ortaya çıkan yeni iletişim kanalları Halkla İlişkiler uygulamaları açısından hedef kitleye ulaşabilmek için yeni bir alternatif oluşturmuş, internet kullanımının hızla yaygınlaşması sonucunda ise markalar yeni iletişim ortamı bağlamında yeni arayışlara girmiştir. İnsanların kişisel deneyimlerini başkalarına anlatmak ya da başkalarının deneyimlerinden yararlanmak isteği içerisinde olmaları WOM’un halkla ilişkiler ve/veya iletişim stratejilerine dâhil edilmesine neden olmuş, markalar için ise bir pazarlama iletişimi biçimi haline gelmesine zemin hazırlamıştır.



Türkiye’de 253 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı sosyal medya fenomenlerinin Dijital Halkla İlişkiler bağlamında marka elçisi olarak rolünü anlamaya yöneliktir. Çalışmada kalitatif ve kantitatif yöntemler kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında sosyal medyanın, marka farkındalığı yaratılmasında özellikle genç nüfus açısından önemli bir işleve sahip olduğu ve markaların Halkla İlişkiler stratejileri içerisinde etkili bir platform olarak değerlendirilmesi gerektiği, fenomenlerin ise WOM’a katkı sağlayacağı, görülmüştür.

Kaynakça

  • Akar E (2010) Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Anadolu University Journal Of Social Sciences, Cilt/Vol.:10- Sayı/No: 1 : 107–122
  • Balta Peltekoğlu F (2010) Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, Beta Yayınları, İstanbul
  • Balta Peltekoğlu F (2012) Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayınları, İstanbul
  • Balta Peltekoğlu F ve Tozlu E (2018) Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Dijital Paydaşları; Sosyal Medya Fenomenleri, Erciyes İletişim Dergisi, Temmuz, Cilt 5, Sayı 4, 285-299.
  • Barreto A M (2014) The word-of-mouth phenomenon in the social media era, International Journal of Market Research Vol. 56 Issue 5.DOI: 10.2501/IJMR-2014-043
  • Bektaş A (2010) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, Bağlam Yayıncılık, Ankara
  • Erdoğan İ ve Korkmaz A (2010) Öteki Kuram, 2010, Pozitif Matbaacılık, Ankara
  • Grunig J E (2005) Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Elif Özsayar (Çev) Rota Yayınları, İstanbul.
  • Harris T L ve Whalen P T (2009) 21. Yüzyılda Pazarlama Profesyonelinin Halkla İlişkiler El Kitabı, Serra Görpe (Çev)., Rota Yayınları, İstanbul
  • https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/, 21.01.2019
  • Lindstrom M (2012) Brandwashed, Levent Göktem (Çev), Optimist, İstanbul.
  • Peltekoğlu Y I (2018) Friend or Foe? The Relationship Between Luxury Consumption And Social Media,Unpublished, Master Dissertation,MSc, QMUL
  • Subramanian K R (2018) Social Media and the Word of Mouth Publicity, International Research Journal of Advanced Engineering and Science, vol. 3, ıssue, 2, pp.95-100.
  • Temel Aksoy (2018) http://www.temelaksoy.com/marka-elcileri/, 09.01.2019
  • World Internet Users and 2018 Population Stats (2018) https://www.internetworldstats.com/stats.htm, erişim tarihi 21.01.2019
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Balta Peltekoğlu 0000-0001-6667-1737

Emel Demir Askeroğlu 0000-0003-3953-5734

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balta Peltekoğlu, F., & Demir Askeroğlu, E. (2019). DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER: FENOMENLER DİJİTAL MARKA ELÇİSİ OLABİLİR Mİ?. Selçuk İletişim, 12(2), 1044-1067. https://doi.org/10.18094/josc.596295