Promotion, which has an important weight and role in marketing mix, owes much to advertisement, at the point of products and services being seen, heard of, known and purchased by consumers. One type of advertisement which has recently changed shellrecognition and popularization of the brand, establishment of an emotional tie between the brand and consumer, form of application which enables the consumer to be informed of the brand very fast and at a low cost - has begun to make those advertisers and advertising agencies happy. The type of this application is product placement activity. In the present study, the subjects of the importance of product placing for businesses, the strategies in product placing, product placement areas, and product placing in television series have been taken up in a theoretical framework. The objective of the study has been determined to be to establish whether the product placement practice of ‘And Pastel’ is suitable for the texture and character of the TV series ’İstanbullu Gelin’. In the methods section of the study critical discourse analysis method has been used. The dialectical relation between the language of the dialogues in the product placement application of the “And Pastel Construction Company”, and the indicators was examined in the analysis. It was examined whether the product, the actors/actresses, and the product placement in the series were in agreement with the scenario and with the plot of the film in this study. In addition, the answer to the question “What kind of product placement strategy and/or strategies were used for the product placement in the series?” was sought; and the way of placing it in the series was analyzed.
Pazarlama karması içinde özel bir ağırlığı ve yeri olan tutundurma; mal ve hizmetlerin tüketiciler tarafından görülmesi, duyulması, bilinmesi, hatırlanması, satın alınması noktasında reklama çok şey borçludur. Reklamın son yıllarda kabuk değiştiren bir türü; markanın tanınırlığı, markanın popüler hale gelmesi, marka ile tüketici arasında duygusal bir bağın kurulması, tüketicinin markadan çok hızlı ve çok düşük maliyetle haberdar olmasını sağlayan uygulama şekli reklam veren ve reklam ajanslarının yüzünü güldürmeye başlamıştır. Bu uygulama türü, ürün yerleştirme faaliyetidir. Bu çalışmada ürün yerleştirmenin işletmeler için önemi, ürün yerleştirme stratejileri, ürün yerleştirme alanları, televizyon dizileri içine ürün yerleştirme konuları kuramsal çerçevede ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, And Pastel’in ürün yerleştirme uygulamasının ’İstanbul’lu Gelin’ dizi filminin dokusuna, karakterine uygunluğunun tespiti olarak belirlenmiştir. Çalışmanın yöntem kısmında ise, eleştirel söylem analiz metodu kullanılmıştır. Çözümlemede And Pastel İnşaatın ürün yerleştirme uygulamasında yer alan diyalogların dili ile göstergeler arasındaki diyalektik ilişki incelenmiştir. Çalışmada dizi filmin içinde yer alan hem ürünün, hem oyuncuların hem de ürün yerleştirmenin filmin senaryosu ve olay örgüsü ile uyumunun olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca dizi filmin içinde yerleştirmesi yapılan ürünün hangi tür ürün yerleştirme stratejisi ve/ya stratejileri ile yapıldığının cevabı aranmış ve de yapılan çalışmanın nasıl dizi filmin içine monte edildiğinin çözümü bulunmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |