Dijitalleşmenin
çocuklar açısından taşıdığı risk ve tehditlerin Deborah Lupton’un “dijital risk
toplumu” kavramsallaştırması ışığında ele alındığı bu çalışmada dijital
teknoloji kaynaklı riskler ve tehditlerin ortaöğretim düzeyindeki çocuklar
üzerinden somutlaştırılması ve çözüm önerilerinin tartışılması amaçlanmıştır.
Çocukların çevrimiçi pratiklerinin incelenmesinde meydan okuma videoları ana
tema olarak belirlenmiştir. Çalışmanın hedef kitlesini hem içerik tüketen hem
de içerik üreten “Z” kuşağı oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama teknikleri
çerçeve sorulardan oluşan betimleyici bir anket uygulaması ve derinlemesine
görüşmelerdir. Anket uygulaması ve derinlemesine görüşmeden elde edilen veriler
kategorileştirilerek içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma çerçevesinde, “Dijital
teknolojilerden kaynaklı riskler nasıl tanımlanmakta
ve nasıl yayılmaktadır?”, “Hangi sosyal gruplar ‘riskli’ olarak
adlandırılmaktadır?”, “Riskten kaçınmak için ne tür önlemler alınabilir?”,
“Meydan okuma videolarına maruz kalan bireyler bu içeriklere dair ne
düşünmektedirler?” şeklindeki sorulara yanıt aranmıştır. Çalışma sonucunda
çocukların özellikle reklam, mahremiyet ihlali, kişisel bilgilerin ifşası ve
yasadışı erişim ile şiddet içeriği, zorbalık, bıktırma, pornografik imgelere
maruz bırakma ve yanlış bilgi ile yönlendirme gibi risklere açık oldukları
görülmüştür.
dijital teknoloji dijital risk z kuşağı dijital risk toplumu meydan okuma videoları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |