Using celebrities as brand endorsers may seem like a simple shortcut for an effective advertising. Celebrities are attention grabbing and they possess many meanings that they can transfer to brands. However, there are several risks in using celebrities, such as overshadowing the brand, scandals that the celebrity might get involved, and the possibility of conflicting meanings that the celebrity might bring. This study focuses on the first three commercials by Rexona starring Orhan Gencebay. A survey was conducted on 280 university students to reveal attitudes toward the brand and the commercials, perceived match-up between the brand and celebrity, in addition to the perceived attractiveness, trustworthiness and expertise of Orhan Gencebay. The findings suggest that the participants like the Rexona brand more than the commercials, and they do not perceive the brand and the endorser as a fit. The meanings that Orhan Gencebay bears according to the participants were also explored. The word “arabesque” is followed by words about sadness. The results of this study suggest that brands should take celebrity-product match-up into account when selecting an endorser and not be contented with the endorser’s attention grabbing power.
Celebrity endorser celebrity-product match-up brand attitude
Reklamda ünlü kullanımı, etkin reklama giden kestirme bir yol gibi görünebilir. Ünlüler tüketicilerin dikkatini çekmekte oldukça başarılıdır. Reklamında rol aldıkları markaya aktarabilecekleri pek çok anlam ile de yüklenmiş durumdadırlar. Ancak reklamda ünlü kullanımının riskleri de vardır, zira ünlü markanın önüne geçebilir, skandallara karışabilir, ya da taşıdığı anlamlar markaya uygun olmayabilir. Bu çalışma, Orhan Gencebay’ın rol aldığı ilk üç Rexona reklamına odaklanmaktadır. Anket formları 280 üniversite öğrencisi tarafından doldurulmuştur. Gençlerin Rexona markasına ve reklamlarına yönelik tutumu, Orhan Gencebay’ı bu markaya uygun bir ünlü olarak görme durumları ile Orhan Gencebay’ın çekiciliği, güvenilirliği ve uzmanlığına dair algıları ölçülmüştür. Bulgular, Rexona markasına yönelik tutumun, Orhan Gencebay’ın rol aldığı Rexona reklamlarına yönelik tutumdan daha yüksek olduğuna işaret etmektedir. Ünlü-ürün uyumu ile ilgili sorulara verilen cevaplara göre, katılımcılar Orhan Gencebay’ın Rexona markasına uygun bir ünlü olmadığını düşünmektedir. Buna ek olarak, Orhan Gencebay’ın taşıdığı anlamlar araştırılmıştır. İlk sırada arabesk kelimesi gelmekte, onu acı ve üzüntü ile ilgili kelimeler takip etmektedir. Bu çalışmanın sonuçlarına göre markaların ünlü seçimi yaparken sadece ünlünün dikkat çekme gücünü değil, ünlü-ürün uyumunu da göz önünde bulundurmaları gerektiği söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 |