Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TWITTER AS POLITICAL ACTIVISM TOOL: THE EXAMINATION ON 2019 VENEZUELA PRESIDENCY CRISIS

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 2, 800 - 823, 01.07.2020

Öz

Kaynakça

  • Arpa, M. ve Çakı, C. (2018). İş Kazalarını Konu Alan İş Güvenliği Reklamlarında Duygusal Çekiciliklerin Kullanımı: Avustralya ve Singapur İş Güvenliği Reklamları Üzerine İnceleme. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 8(2), 153-172.
  • Astam, F. K., ve Pınarbaşı, T. E. Medya ve Toplum İlişkisi Çerçevesinde Kadın Programlarının İncelenmesi:“Irmak Kupal Örneğinde Müge Anlı İle Tatlı Sert Programı’’. Asos congress – 2017
  • Ateş, Sezgin (2016). "Siyasal Reklamlarda Duygusal Çekicilik Kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimlerinde Siyasal Partiler Tarafından Üretilen Reklam Filmlerinin Analizi", Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3 (12), 85-103.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
  • Bosch, T. (2017). Twitter Activism and Youth in South Africa: The case of# RhodesMustFall. Information, Communication & Society, 20(2), 221-232.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castell, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Ağ Toplumunun Yükselişi, 1. Cilt, Çev. E. Kılıç. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay.
  • Choi, S., & Park, H. W. (2014). An Exploratory Approach to A Twitter-Based Community Centered on A Political Goal in South Korea: Who Organized it, What They Shared, and How They Acted. New Media & Society, 16(1), 129-148.
  • Coşkun, M. K. (2007). Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler. Dipnot Yayinlari.
  • Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018a). 2. Dünya Savaşı'nda Kullanılan Sovyet Propaganda Posterlerinde Coşku Çekiciliği Bağlamında Kadınların Temsili, Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 1(2), 57-77.
  • Çakı, C. ve Gülada, C. (2018b). 2. Dünya Savaşı'ndaki Sovyet Propaganda Posterlerinin Öfke Çekiciliği Bağlamında İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 165-180.
  • Çoban, B. (2009). Toplumsal Hareketler ve Radikal Medya. yeni Toplumsal Hareketler, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 43-62.
  • Del Gandio, J. (2017). More than solutions: Empowering students to think strategically and tactically. Communication Teacher, 31(2), 63-69.
  • Denning, D. E. (2001). Activism, hacktivism, and cyberterrorism: The Internet as a tool for influencing foreign policy. Networks and netwars: The future of terror, crime, and militancy, 239, 288.
  • El Nacional (2019). "Juan Guaidó ve Eylemler", http://www. el-nacional. com/ noticias/ politica /juan- guaido- debemos -continuar-con -fuerza -las- calles_198060, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Pais (2019). "Juan Guaidó'nun Maduro Yönetimini Tanımaması", https:// elpais .com /internacional /2019/01/12 /america /1547319063_ 902409. html, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Siglo (2019). "Juan Guaidó'nun Geçici Devlet Başkanlığı İlanı", https://elsiglo. com.ve /2019/01/23/ cinco-paises -de-la- region -reconocen -a-juan-guaido -como- presidente-de -venezuela/, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Universal (2019). "Juan Guaidó ve Twitter", http:// www. eluniversal. com/politica /30419/usuarios -de -twitter- reportaron- detencion- de-juan -guaido#, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • Eşiyok, E (2017). Dergi Reklamlarındaki Reklam Çekiciliklerine Yönelik Bir İnceleme: All Dergisi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 641-656
  • Geray, Haluk (2014). İletişim Alnından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nitel ve Nicel Yöntemlere Giriş, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2014). Twitler ve Sokaklar-Sosyal Medya ve Günümüzün Eylemciliği,(Çev.) O. Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Gülcan, I. (2013). Yeni Toplumsal Hareketler Ve Sanal Gerçeklik Boyutunda Gezi Parkı Eylemleri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 8(1), 19-33.
  • Howard, V. R. (2013). Gandhi's Ascetic Activism: Renunciation and Social Action. Suny Press.
  • Joyce, M. C. (2010). Digital activism decoded: The new mechanics of change. IDEA.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni medya çağında dönüşen toplumsal hareketler ve dijital aktivizm hareketleri. İletişim ve diplomasi, 1(1), 131-156.
  • Kern-Foxworth, M. (1992). Martin Luther King Jr.: Minister, civil rights activist, and public opinion leader. Public Relations Review, 18(3), 287-296.
  • Melucci, A. (1989). Nomads of the Present Philadelphia. Temple University Press
  • Melucci, A. (1994). A Strange Kind of Newness: What's' New'in New Social Movements?. New social movements: From ideology to identity, 103.
  • Micheal H. ve Antonio N. (2011), Çokluk: İmparatorluk Çağında Savaş ve Demokrasi, çev. B.Yıldırım, 2. Basım, İstanbul
  • Norris, P. (2004). Young people & political activism. Harvard University, John F. Kennedy School of Government.(32p).
  • Önder, T. (2003). Ekoloji. Toplum ve Siyaset, Ankara: Odak Yayınları.
  • Panorama (2019). " Juan Guaidó'nun Avrupa Parlamentosu Tarafından Geçici Devlet Başkanı Olarak Tanınması", https://www. panorama. com.ve/ politicayeconomia /Eurocamara-se-dispone -a-reconocer -a-Guaido- como-presidente -interino-de- Venezuela- 20190130-0062.html, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • Sajdoková, P. (2018). The Politics of Online Petitions–the Case of the Czech Republic 2011-2018 (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).
  • Seo, H. (2014). Visual Propaganda in The Age of Social Media: An Empirical Analysis of Twitter Images During The 2012 Israeli–Hamas Conflict. Visual Communication Quarterly, 21(3), 150-161.
  • Seo, H., & Ebrahim, H. (2016). Visual Propaganda on Facebook: A Comparative Analysis of Syrian Conflicts. Media, War & Conflict, 9(3), 227-251.
  • Sert, N. Y. (2012). Online Aktivizm Araçları Yoluyla Oluşturulan Etkilerin Metafor Kullanılarak Açıklanması. Akdeniz İletişim, 126.
  • Sharp, G. (2005). Waging nonviolent struggle. Porter Sargent, Boston, 40.
  • Sivitanides, M., & Shah, V. (2011). The era of digital activism. In Conference for Information Systems Applied Research (Vol. 4, No. 1842).
  • Smith, Michael F.: “Activism”, Encyclopedia of PublicRelations, 2. Baskı, Ed. Robert L. Heath, ABD, Sage Publications, 2013.
  • Tanyeri Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Thorson, K., Driscoll, K., Ekdale, B., Edgerly, S., Thompson, L. G., Schrock, A., Swartz, L., Vraga, E. K. & Wells, C. (2013). YouTube, Twitter and the Occupy Movement: Connecting Content and Circulation Practices. Information, Communication & Society, 16(3), 421-451.
  • Xu, W. W., Sang, Y., Blasiola, S., & Park, H. W. (2014). Predicting Opinion Leaders in Twitter Activism Networks: The Case of The Wisconsin Recall Election. American Behavioral Scientist, 58(10), 1278-1293.

Siyasal Aktivizm Aracı Olarak Twitter: 2019 Venezuela Başkanlık Krizi Üzerine İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 2, 800 - 823, 01.07.2020

Öz

10 Ocak 2019 tarihinde Venezuela Devlet Başkanı Nicolás Maduro, ikinci iktidar dönemi için yemin etmişti. Buna karşın Maduro'nun devlet başkanlığını tanımayan Venezuela Ulusal Meclis Başkanı Juan Guaidó, 23 Ocak 2019 tarihinde kendisinin ülkenin yeni devlet başkanı olarak görevlendirildiğini açıklamıştı. Guaidó'nun geçici devlet başkanlığı başta Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere pek çok ülke tarafından tanınmıştı. Guaidó'nun devlet başkanı olarak tanınması, Venezuela'yı büyük bir siyasi çıkmaza sokmuştu. Tüm bu yaşanan süreçte Guaidó, Twitter'ı Maduro'nun yönetimini devirmek amacıyla etkin bir şekilde kullanmıştı. Bu çalışmada Maduro'nun yönetimi devirmek amacıyla Guaidó'nun Twitter'ı siyasal aktivizm aracı olarak nasıl ve ne yönde kullanıldığı incelenmiştir. Bu amaçla Guaidó'nun, Maduro'nun kendisini devlet başkanı ilan ettiği 10 Ocak 2019 tarihinden itibaren 20 günlük Twitter paylaşımları çalışma kapsamında oluşturulan kodlama cetveli ışığında içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgularda, Guaidó'nun kitleleri sokaklarda direnişe çağırmak için Twitter hesabında sıklıkla coşku çekiciliği tekniğinden yararlandığı saptanmıştır. Ayrıca Guaidó'nun Twitter paylaşımlarında sıklıkla aldığı dış desteği vurgu yaparak ülke genelinde destek kazanmaya çalıştığı ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Arpa, M. ve Çakı, C. (2018). İş Kazalarını Konu Alan İş Güvenliği Reklamlarında Duygusal Çekiciliklerin Kullanımı: Avustralya ve Singapur İş Güvenliği Reklamları Üzerine İnceleme. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 8(2), 153-172.
  • Astam, F. K., ve Pınarbaşı, T. E. Medya ve Toplum İlişkisi Çerçevesinde Kadın Programlarının İncelenmesi:“Irmak Kupal Örneğinde Müge Anlı İle Tatlı Sert Programı’’. Asos congress – 2017
  • Ateş, Sezgin (2016). "Siyasal Reklamlarda Duygusal Çekicilik Kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimlerinde Siyasal Partiler Tarafından Üretilen Reklam Filmlerinin Analizi", Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3 (12), 85-103.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
  • Bosch, T. (2017). Twitter Activism and Youth in South Africa: The case of# RhodesMustFall. Information, Communication & Society, 20(2), 221-232.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castell, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Ağ Toplumunun Yükselişi, 1. Cilt, Çev. E. Kılıç. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay.
  • Choi, S., & Park, H. W. (2014). An Exploratory Approach to A Twitter-Based Community Centered on A Political Goal in South Korea: Who Organized it, What They Shared, and How They Acted. New Media & Society, 16(1), 129-148.
  • Coşkun, M. K. (2007). Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler. Dipnot Yayinlari.
  • Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018a). 2. Dünya Savaşı'nda Kullanılan Sovyet Propaganda Posterlerinde Coşku Çekiciliği Bağlamında Kadınların Temsili, Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 1(2), 57-77.
  • Çakı, C. ve Gülada, C. (2018b). 2. Dünya Savaşı'ndaki Sovyet Propaganda Posterlerinin Öfke Çekiciliği Bağlamında İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 165-180.
  • Çoban, B. (2009). Toplumsal Hareketler ve Radikal Medya. yeni Toplumsal Hareketler, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 43-62.
  • Del Gandio, J. (2017). More than solutions: Empowering students to think strategically and tactically. Communication Teacher, 31(2), 63-69.
  • Denning, D. E. (2001). Activism, hacktivism, and cyberterrorism: The Internet as a tool for influencing foreign policy. Networks and netwars: The future of terror, crime, and militancy, 239, 288.
  • El Nacional (2019). "Juan Guaidó ve Eylemler", http://www. el-nacional. com/ noticias/ politica /juan- guaido- debemos -continuar-con -fuerza -las- calles_198060, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Pais (2019). "Juan Guaidó'nun Maduro Yönetimini Tanımaması", https:// elpais .com /internacional /2019/01/12 /america /1547319063_ 902409. html, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Siglo (2019). "Juan Guaidó'nun Geçici Devlet Başkanlığı İlanı", https://elsiglo. com.ve /2019/01/23/ cinco-paises -de-la- region -reconocen -a-juan-guaido -como- presidente-de -venezuela/, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • El Universal (2019). "Juan Guaidó ve Twitter", http:// www. eluniversal. com/politica /30419/usuarios -de -twitter- reportaron- detencion- de-juan -guaido#, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • Eşiyok, E (2017). Dergi Reklamlarındaki Reklam Çekiciliklerine Yönelik Bir İnceleme: All Dergisi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 641-656
  • Geray, Haluk (2014). İletişim Alnından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nitel ve Nicel Yöntemlere Giriş, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gerbaudo, P. (2014). Twitler ve Sokaklar-Sosyal Medya ve Günümüzün Eylemciliği,(Çev.) O. Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Gülcan, I. (2013). Yeni Toplumsal Hareketler Ve Sanal Gerçeklik Boyutunda Gezi Parkı Eylemleri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 8(1), 19-33.
  • Howard, V. R. (2013). Gandhi's Ascetic Activism: Renunciation and Social Action. Suny Press.
  • Joyce, M. C. (2010). Digital activism decoded: The new mechanics of change. IDEA.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni medya çağında dönüşen toplumsal hareketler ve dijital aktivizm hareketleri. İletişim ve diplomasi, 1(1), 131-156.
  • Kern-Foxworth, M. (1992). Martin Luther King Jr.: Minister, civil rights activist, and public opinion leader. Public Relations Review, 18(3), 287-296.
  • Melucci, A. (1989). Nomads of the Present Philadelphia. Temple University Press
  • Melucci, A. (1994). A Strange Kind of Newness: What's' New'in New Social Movements?. New social movements: From ideology to identity, 103.
  • Micheal H. ve Antonio N. (2011), Çokluk: İmparatorluk Çağında Savaş ve Demokrasi, çev. B.Yıldırım, 2. Basım, İstanbul
  • Norris, P. (2004). Young people & political activism. Harvard University, John F. Kennedy School of Government.(32p).
  • Önder, T. (2003). Ekoloji. Toplum ve Siyaset, Ankara: Odak Yayınları.
  • Panorama (2019). " Juan Guaidó'nun Avrupa Parlamentosu Tarafından Geçici Devlet Başkanı Olarak Tanınması", https://www. panorama. com.ve/ politicayeconomia /Eurocamara-se-dispone -a-reconocer -a-Guaido- como-presidente -interino-de- Venezuela- 20190130-0062.html, Erişim Tarihi: 29.11.2019.
  • Sajdoková, P. (2018). The Politics of Online Petitions–the Case of the Czech Republic 2011-2018 (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).
  • Seo, H. (2014). Visual Propaganda in The Age of Social Media: An Empirical Analysis of Twitter Images During The 2012 Israeli–Hamas Conflict. Visual Communication Quarterly, 21(3), 150-161.
  • Seo, H., & Ebrahim, H. (2016). Visual Propaganda on Facebook: A Comparative Analysis of Syrian Conflicts. Media, War & Conflict, 9(3), 227-251.
  • Sert, N. Y. (2012). Online Aktivizm Araçları Yoluyla Oluşturulan Etkilerin Metafor Kullanılarak Açıklanması. Akdeniz İletişim, 126.
  • Sharp, G. (2005). Waging nonviolent struggle. Porter Sargent, Boston, 40.
  • Sivitanides, M., & Shah, V. (2011). The era of digital activism. In Conference for Information Systems Applied Research (Vol. 4, No. 1842).
  • Smith, Michael F.: “Activism”, Encyclopedia of PublicRelations, 2. Baskı, Ed. Robert L. Heath, ABD, Sage Publications, 2013.
  • Tanyeri Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Thorson, K., Driscoll, K., Ekdale, B., Edgerly, S., Thompson, L. G., Schrock, A., Swartz, L., Vraga, E. K. & Wells, C. (2013). YouTube, Twitter and the Occupy Movement: Connecting Content and Circulation Practices. Information, Communication & Society, 16(3), 421-451.
  • Xu, W. W., Sang, Y., Blasiola, S., & Park, H. W. (2014). Predicting Opinion Leaders in Twitter Activism Networks: The Case of The Wisconsin Recall Election. American Behavioral Scientist, 58(10), 1278-1293.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Ali Gazi 0000-0002-9239-4187

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gazi, M. A. (2020). Siyasal Aktivizm Aracı Olarak Twitter: 2019 Venezuela Başkanlık Krizi Üzerine İnceleme. Selçuk İletişim, 13(2), 800-823. https://doi.org/10.18094/josc.688869