Kanaat önderi kavramı, bir bireyin fikir ve görüşleriyle diğer bireylerin tutum ve davranışları üzerinde etkili olmasını ifade eder. Kamuoyu oluşumunda, toplumsal bilincin sağlanmasında önemli bir işlevi yerine getiren köşe yazarları ise dile getirdikleri fikirleriyle okuyucu/takipçi/izleyicilerin görüş ve düşüncelerinin oluşmasında etkili olan kanaat önderlerinin başında gelmektedir. Özellikle, Facebook, Twitter gibi sosyal ağlar vasıtasıyla köşe yazarlarının takipçileriyle yüksek etkileşimli bir alanda daha aktif iletişim kurabilme imkânına kavuşması, kanaat önderleri olarak önemlerini daha da artırmıştır. Bu bağlamda yapılan çalışmada, Türkiye’de kanaat önderleri olarak köşe yazarlarının Twitter’ı nasıl, ne şekilde, ne gibi işlevlerle ve hangi temel konular çerçevesinde kullandıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi kullanılarak seçilen 5 köşe yazarının 01.12.2020-31.01.2021 tarihleri arasındaki Twitter paylaşımları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışma sonunda köşe yazarlarının Twitter’ı, çevrimiçi ortamlardaki köşe yazılarına link vermek için sıklıkla kullandığı görülmüştür. Bulgular, köşe yazarlarının kendi çalıştığı gazete dışında profesyonel olan diğer medya kuruluşları ve çeşitli kaynaklardan da yararlandıklarını göstermektedir. Ayrıca, köşe yazarlarının çeşitli kaynaklardan elde ettikleri haber, bilgi ve görüşlere olumlu veya olumsuz düşüncelerini ekleyerek takipçileriyle paylaştıkları tespit edilmiştir. Bu durum köşe yazarlarının, kanaat önderleri olarak “News Curation” yöntemine yöneldiklerine işaret etmektedir.
The concept of opinion leader refers to the influence of an individual's ideas and views on the attitudes and behaviors of other individuals. Columnists, who fulfill an important function in forming public opinion and raising social awareness, are opinion leaders effective in forming the views and thoughts of readers/followers/viewers with their ideas. Especially, having the opportunity to communicate more actively with their followers in highly interactive social networks such as Facebook and Twitter has further increased the importance of columnists. This study aims to determine how columnists use Twitter as opinion leaders in Turkey, with what functions and within the framework of which basic topics. Twitter shares of 5 columnists between 01.12.2020-31.01.2021 selected using typical case sampling from purposive sampling methods were analyzed by content analysis method. The study concluded that columnists frequently use Twitter to link to their online columns. Findings show that columnists also benefit from other professional media organizations and various sources apart from the newspaper they work for. In addition, columnists share the news, information, and opinions they obtain from various sources with their followers by adding their positive or negative thoughts. This indicates that the columnists, as opinion leaders, turn to the "News Curation" method.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 3 |