Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

10. Sınıf Öğrencilerinin Argümantasyona Dayalı Öğretimin Uygulamalarına Yönelik Görüşleri: Bireysel ve Grup Çalışmaları Örneği

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 29 - 56, 31.03.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1454647

Öz

Bu çalışmanın amacı, argümantasyona dayalı öğretim ile “Doğa ve Kimya” ünitesinin öğretiminin tamamlanmasının ardından bireysel ve grup çalışmalarına yönelik 10. sınıf öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesidir. 9. sınıf programında yer alan bu ünite pilot çalışma olarak öğretim yılı basında 10. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Ön test-son test kontrollü deneysel bir çalışma şeklinde yürütülen pilot çalışma öncesi, eşdeğer olduğu belirlenen iki sınıftan birisi deneme grubu olarak seçilerek bu sınıfta argümantasyona dayalı öğretim yapılmıştır. Uygulamaların tamamlanmasının ardından deneme grubundan, dersler sırasında yürütülen çalışmalar ve etkinlikler ile genel olarak argümantasyona yönelik ders işlenmesi hakkında görüş alınmıştır. Bu çalışmada alınan görüşlerden sadece bireysel ve grup çalışmalarına yönelik görüşler ile genel olarak argümantasyona yönelik ders işlenmesi hakkındaki öğrenci görüşlerine yer verilmiştir. Çalışmada bu amaçla geliştirilen görüş alma formunda yer alan iki uçlu üç adet soru ile bir açık uçlu sorunun analizine ait bulgulara yer verilmiştir. 16’sı erkek ve 4’ü kız öğrencinin yer aldığı bu çalışma, bir meslek lisesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin, argümantasyona yönelik dersler sırasında grup çalışmalarına yönelik uygulamaları bireysel çalışmalardan daha verimli buldukları ve bu tür çalışmalara devam edilmesini önerdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Bu araştırma için Balıkesir Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Etik Kurulundan 29.06.2020 tarihinde etik izin alınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, Ö., Tola, Z., Karaçam, S., & Bilgin, A. (2016). Argümantasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimin doğası anlayışlarına olan etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 730-749.
  • Akbaş, Y., Şahin, İ. F., & Meral, E. (2019). Implementing argumentation-based science learning approach in social studies: Academic achievement and students’ views. Review of International Geographical Education Online, 9(1), 209-245. https://doi.org/10.33403/rigeo.529139
  • Aktamış, H., & Hiğde, E. (2022). Fen bilgisi öğretmenlerinin argümantasyona yönelik görüşleri. Osmangazi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 179-204.
  • Aktamiş, H., & Atmaca, A. C. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin argümantasyon tabanli öğrenme yaklaşimina yönelik görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 15(58), 936-947.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arık, M., & Akçay, B. (2018). Argümantasyonun öğrencilerin bilimi sözde bilimden ayırma becerilerinin geliştirilmesi üzerine etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 41-60.
  • Aygün, M., Boyraz, D., & Hacıoğlu, Y. (2016). Argümantasyon ve kavram karmaşası erime ve çözünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 233-267.
  • Balcı, E., & Benzer, S. (2020). Lisansüstü öğrencilerin argümantasyon temelli öğretim yaklaşımına yönelik görüşleri. Online Science Education Journal, 5(1), 9-20.
  • Chin, C., & Osborne, J. (2010). Students' questions and discursive interaction: Their impact on argumentation during collaborative group discussions in science. Journal of research in Science Teaching, 47(7), 883-908.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş., & Karabiber, H. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 571-596. https://doi.org/10.14520/adyusbd.839
  • Demircioğlu, T. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının laboratuvar eğitiminde argüman temelli sorgulamanın etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Cukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, R. (2015). Kuvvet ve hareket konularında bireysel ve grupla argümantasyonun öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 916-948. https://doi.org/10.17244/eku.05901
  • Deveci, A. (2009). Ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı konusunda sosyobilimsel argümantasyon bilgi seviyeleri ve bilişsel düşünme becerilerini geliştirmek. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gillies, R. M., & Khan, A. (2009). Promoting reasoned argumentation, problem‐solving and learning during small‐group work. Cambridge Journal of Education, 39(1), 7-27.
  • Kabataş Memiş, E. (2017). Argümantasyon uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının küçük grup tartışmalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2037-2056.
  • Kabataş Memiş, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 401-418.
  • Karaer, G., Karademir, E., & Tezel, Ö. (2019). Sınıf öğretmen adaylarının fen laboratuvarında argümantasyon tabanlı öğretime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 217-241.
  • Karakaş, H. (2022). Argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Khishfe, R. (2012). Relationship between NOS understandings and argumentation skills: A role for counterargument and contextual factors. Journal of Research in Science Teaching, 49(4), 489–514.
  • Kutluca, A. Y. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının klonlamaya ilişkin bilimsel ve sosyabilimsel argümantasyon kalitelerinin alan bilgisi yönünden incelenmesi. Yüksek lisan tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kutluca, A. Y., & Aydın A. (2017). Argümantasyon ile bilimin doğası arasındaki ilişkiye yönelik araştırma eğilimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 51-71. Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018) Ortaöğretim Kimya Dersi Programı.
  • Nakiboğlu, C. (2001). Maddenin yapısı ünitesinin işbirlikli öğrenme yöntemi kullanılarak kimya öğretmen adaylarına öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Nakiboğlu, C., & Bülbül, B. (2000). Orta öğretim kimya derslerinde yapısalcı (constructivist) kuramı çerçevesinde “Çekirdek Kimyası” ünitesinin öğretimi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 76-87.
  • Nakiboğlu, C., & Yazar, O. G. (2019). 9. sınıf “Doğa ve Kimya” ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 76-104.
  • Namdar, B., & Salih, E. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli argümantasyona yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1384-1410. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338837
  • Namdar, B., & Tuskan, İ., B. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin argümantasyona yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-22.
  • Özden, Y., M., & Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Anı yayınları, Ankara.
  • Pabuçcu, A. (2016). Öğretmen adaylarının asit yağmurlarıyla ilgili bilgilerinin kimya okur yazarlığı açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 961-976.
  • Reznitskaya, A., Anderson, R. C., & Kuo, L. J. (2007). Teaching and learning argumentation. The Elementary School Journal, 107(5), 449-472.
  • Sampson, V., & Clark, D. (2009). The impact of collaboration on the outcomes of scientific argumentation. Science education, 93(3), 448-484.
  • Uluay, G., & Aydın, A. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerine kuvvet ve hareket ünitesinin öğretilmesinde argümantasyon odaklı öğrenme sürecinin akademik başarıya etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1779-1799.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, K., & Benzer, S. (2020). Öğretmenlerin argümantasyona yönelik görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 44-60. https://doi.org/10.35346/aod.613914

10th Grade Students' Views on the Applications of Argumentation-Based Teaching: Case of Individual and Group Work

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 29 - 56, 31.03.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1454647

Öz

The aim of this study is to examine the views of 10th grade students regarding the individual and group studies used in practice, after completing the teaching of the "Nature and Chemistry" unit with its argumentation-based approach. Although this unit is a 9th grade unit, this study, which was carried out as a pilot study, was conducted with 10th grade students at the beginning of the academic year. Before the pilot study, which was carried out as a pre-test-post-test controlled experimental study, one of the two classes determined to be equivalent was selected as the experimental group and argumentation-based teaching was carried out in this class. After treatment, the views of the students in the experimental group were taken about the studies and activities carried out during the argumentation-oriented lessons. In this study, only the views of the students regarding individual and group work and the students' views about the argumentation-oriented course in general are included. The findings of the analysis of three two-ended questions and one open-ended question in the form are included. This study, which included 16 male and four female students, was conducted at a vocational high school. It was concluded that students found group work practices during argumentation-oriented lessons more productive than individual work and recommended that such work be continued.

Kaynakça

  • Acar, Ö., Tola, Z., Karaçam, S., & Bilgin, A. (2016). Argümantasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimin doğası anlayışlarına olan etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 730-749.
  • Akbaş, Y., Şahin, İ. F., & Meral, E. (2019). Implementing argumentation-based science learning approach in social studies: Academic achievement and students’ views. Review of International Geographical Education Online, 9(1), 209-245. https://doi.org/10.33403/rigeo.529139
  • Aktamış, H., & Hiğde, E. (2022). Fen bilgisi öğretmenlerinin argümantasyona yönelik görüşleri. Osmangazi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 179-204.
  • Aktamiş, H., & Atmaca, A. C. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin argümantasyon tabanli öğrenme yaklaşimina yönelik görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 15(58), 936-947.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arık, M., & Akçay, B. (2018). Argümantasyonun öğrencilerin bilimi sözde bilimden ayırma becerilerinin geliştirilmesi üzerine etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 41-60.
  • Aygün, M., Boyraz, D., & Hacıoğlu, Y. (2016). Argümantasyon ve kavram karmaşası erime ve çözünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 233-267.
  • Balcı, E., & Benzer, S. (2020). Lisansüstü öğrencilerin argümantasyon temelli öğretim yaklaşımına yönelik görüşleri. Online Science Education Journal, 5(1), 9-20.
  • Chin, C., & Osborne, J. (2010). Students' questions and discursive interaction: Their impact on argumentation during collaborative group discussions in science. Journal of research in Science Teaching, 47(7), 883-908.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş., & Karabiber, H. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 571-596. https://doi.org/10.14520/adyusbd.839
  • Demircioğlu, T. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının laboratuvar eğitiminde argüman temelli sorgulamanın etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Cukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, R. (2015). Kuvvet ve hareket konularında bireysel ve grupla argümantasyonun öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 916-948. https://doi.org/10.17244/eku.05901
  • Deveci, A. (2009). Ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı konusunda sosyobilimsel argümantasyon bilgi seviyeleri ve bilişsel düşünme becerilerini geliştirmek. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gillies, R. M., & Khan, A. (2009). Promoting reasoned argumentation, problem‐solving and learning during small‐group work. Cambridge Journal of Education, 39(1), 7-27.
  • Kabataş Memiş, E. (2017). Argümantasyon uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının küçük grup tartışmalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2037-2056.
  • Kabataş Memiş, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 401-418.
  • Karaer, G., Karademir, E., & Tezel, Ö. (2019). Sınıf öğretmen adaylarının fen laboratuvarında argümantasyon tabanlı öğretime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 217-241.
  • Karakaş, H. (2022). Argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Khishfe, R. (2012). Relationship between NOS understandings and argumentation skills: A role for counterargument and contextual factors. Journal of Research in Science Teaching, 49(4), 489–514.
  • Kutluca, A. Y. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının klonlamaya ilişkin bilimsel ve sosyabilimsel argümantasyon kalitelerinin alan bilgisi yönünden incelenmesi. Yüksek lisan tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kutluca, A. Y., & Aydın A. (2017). Argümantasyon ile bilimin doğası arasındaki ilişkiye yönelik araştırma eğilimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 51-71. Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018) Ortaöğretim Kimya Dersi Programı.
  • Nakiboğlu, C. (2001). Maddenin yapısı ünitesinin işbirlikli öğrenme yöntemi kullanılarak kimya öğretmen adaylarına öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Nakiboğlu, C., & Bülbül, B. (2000). Orta öğretim kimya derslerinde yapısalcı (constructivist) kuramı çerçevesinde “Çekirdek Kimyası” ünitesinin öğretimi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 76-87.
  • Nakiboğlu, C., & Yazar, O. G. (2019). 9. sınıf “Doğa ve Kimya” ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 76-104.
  • Namdar, B., & Salih, E. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli argümantasyona yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1384-1410. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338837
  • Namdar, B., & Tuskan, İ., B. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin argümantasyona yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-22.
  • Özden, Y., M., & Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Anı yayınları, Ankara.
  • Pabuçcu, A. (2016). Öğretmen adaylarının asit yağmurlarıyla ilgili bilgilerinin kimya okur yazarlığı açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 961-976.
  • Reznitskaya, A., Anderson, R. C., & Kuo, L. J. (2007). Teaching and learning argumentation. The Elementary School Journal, 107(5), 449-472.
  • Sampson, V., & Clark, D. (2009). The impact of collaboration on the outcomes of scientific argumentation. Science education, 93(3), 448-484.
  • Uluay, G., & Aydın, A. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerine kuvvet ve hareket ünitesinin öğretilmesinde argümantasyon odaklı öğrenme sürecinin akademik başarıya etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1779-1799.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, K., & Benzer, S. (2020). Öğretmenlerin argümantasyona yönelik görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 44-60. https://doi.org/10.35346/aod.613914
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kimya Eğitimi
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Olcay Güneş Yazar 0000-0003-0940-1188

Canan Nakiboğlu 0000-0002-7292-9690

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş Yazar, O., & Nakiboğlu, C. (2024). 10. Sınıf Öğrencilerinin Argümantasyona Dayalı Öğretimin Uygulamalarına Yönelik Görüşleri: Bireysel ve Grup Çalışmaları Örneği. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(1), 29-56. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1454647