Nuclear chemistry plays a crucial role in various essential daily life applications; however, students often struggle with many of its concepts. These learning difficulties in teaching and understanding nuclear chemistry can largely be attributed to problems with misconceptions and perceptions regarding pre-requisite concepts. Among these, the concept of nuclear reactions serves as a fundamental prerequisite for comprehending other topics within nuclear chemistry. This study aims to determine the extent to which senior pre-service chemistry teachers (SPSCTs) regard nuclear reactions as a type of chemical reaction. It also aims to identify the reasons behind SPSCTs' classification. The study involved 158 SPSCTs enrolled in an education faculty. This research focused on analyzing responses to a specific research-related question within a Nuclear Chemistry Concept Test, which was composed of 10 open-ended questions developed as part of a larger project. The findings indicated that 64% of SPSCTs perceived nuclear reactions as a subset of chemical reactions. Upon examining the underlying reasons for this misconception, two primary factors emerged. First, although SPSCTs demonstrated an awareness of nuclear reactions, their understanding of the mechanisms underlying chemical reactions was either incomplete, leading them to categorize nuclear reactions as a type of chemical reaction. Second, they struggled to distinguish chemical and nuclear reactions in terms of reaction mechanisms, processes, and dynamics. Based on these findings, recommendations for addressing these misconceptions were provided.
Nuclear reaction chemical reaction senior pre-service chemistry teachers
The author has not declared a potential conflict of interest during the research, authorship, and publishing of this article.
This research is supported by Balıkesir University BAP Unit
2021/084
The author would like to thank Balıkesir University BAP Unit for its support of the project.
Nükleer kimya, günlük yaşamın çeşitli temel uygulamalarında önemli bir rol oynar; ancak öğrenciler genellikle nükleer kimya ile ilgili kavramlarının önemli bir kısmı ile ilgili sorunlar yaşamaktadır. Nükleer kimyayı öğretme ve anlamadaki bu öğrenme güçlükleri büyük ölçüde ön koşul kavramlarıyla ilgili yanlış anlamalar, algılar ve fikirlerle ilgili sorunlara bağlanabilir. Bunlar arasında nükleer tepkime kavramı, nükleer kimyadaki diğer konuları anlamak için temel bir ön koşul görevi görür. Bu çalışma, öncelikle son sınıf kimya öğretmen adaylarının nükleer tepkimeleri kimyasal tepkime türü olarak görme düzeyini belirlemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca kimya öğretmen adaylarının, nükleer tepkimeleri bir kimyasal tepkime türü olarak sınıflandırmalarının nedenlerinin belirlemesi amaçlanmıştır. Çalışmaya bir eğitim fakültesinin son sınıfına devam eden 158 kimya öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada bir proje kapsamında hazırlanan veri toplama aracının çalışma ile ilgili sorusunun analizine yer verilmiştir. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının %64’ünün nükleer tepkimelerin bir kimyasal tepkime türü olduğunu düşündüğü ortaya çıkarılmıştır. Öğretmen adaylarının bu düşüncelerinin nedenlerinin analizi sonucunda, ilk olarak öğretmen adaylarının nükleer tepkimelerin ne olduğunun farkında olsalar da kimyasal tepkimelerin nasıl oluştuğuna yönelik yanlış kavrama veya eksik bilgileri nedeniyle nükleer tepkimeleri kimyasal tepkime türü olarak düşündükleri belirlenmiştir. İkinci olarak kimyasal ve nükleer tepkimeler arasındaki farkları tepkime oluşum, süreç ve dinamiği açısından anlamlandıramadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda önerilere yer verilmiştir.
2021/084
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kimya Eğitimi |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2021/084 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |