Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Social Media on Consumers' Food and Beverage Business Preferences: The Case of Van Province

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 11 - 23, 31.07.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321

Öz

Social media offers businesses the opportunity to reach large audiences, increase brand awareness and strengthen customer interaction. It includes platforms such as Instagram, Facebook, YouTube and X, which can direct people's eating and drinking behaviors. Sharing food photos and videos on these platforms with different features allows businesses to introduce their menus and atmospheres. Therefore, the correct and effective use of social media can affect consumers in business preferences. These effects were taken into consideration and the aim of the study was to see how effective social media is on the selection of food and beverage businesses in the food and beverage activities in Van province, one of the cities of the Eastern Anatolia Region. The data collected with the survey, which is one of the measurement tools, was analyzed in a computer environment. As a result of the findings, it was seen that the participants in Van province took social media posts into consideration before purchasing when choosing a food and beverage business, but they did not share them themselves. As a result of the analysis, it was seen that the data obtained in the research contributed to the literature.

Kaynakça

  • Arslan, İ. K. ve Yavuz, A. (2021). Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(8), 151-170.
  • Ataman Yenğin, D. (2016). Sosyal Medya Ve Akıllı Mobil Teknoloji: Akıllı Sosyal Yaşamlar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication,6(2), 105-113.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran Imajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13-30.
  • Aytan, C.ve Eser, E. T. (2014). Markaların Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkiler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication,4(4), 1-15.
  • Baltacı, M. ve Ay, H. M. (2017). Seyahat Acentalarının Satış Geliştirme Faaliyetlerine Verdikleri Önem ve Yeterlilik Düzeyi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2), 99-108.
  • Battallar, Z. ve Cömert, M. (2015). Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Benli, S. (2019). Yiyecek-Içecek Sektörü. Erzurum:Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, H. ve Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-Içecek Işletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği. Global Media Journal Turkish Edition, 2(3), 19-50.
  • Coates, A. E., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P. ve Boyland, E. J. (2019). Food and Beverage Cues Featured In Youtube Videos Of Social Media Influencers Popular With Children: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 10, 483608.
  • Çuhadar, M., Şaşmaz, A. ve Küçükyaman, M. A. (2018). Turizm eğitimi alan üniversite öğrencilerinin yiyecek içecek işletmesi tercihinde sosyal medyanın etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(3), 460-472.
  • Duman, M. Ş., Akmeşe, K. A. ve Sormaz, Ü. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yöresel Mutfak Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi (The Effect of Social Media in University Students' Local Cuisine Preferences). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(4), 3174-3188.
  • Engin, Y. ve İbiş, S. (2016). Öğrencilerin Yiyecek Ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi (Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise.) Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik Ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erdek, F. (2011). Yiyecek Içecek Işletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfağın Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi) Trakya: Trakya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Garip, S. (2023). Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Güngör, Y. M. (2018). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek Içecek Işletmesi Tercihleri Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hökelekli, N. A. (2019). Sosyal Medyanın Günümüz Tüketim Toplumlarında Insanların Yeme Içme Alışkanlıklarını Ve Kültürlerini Biçimlendirme Yöntemleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Philp, M., Jacobson, J. ve Pancer, E. (2022). Predicting Social Media Engagement With Computer Vision: An Examination Of Food Marketing On Instagram. Journal of Business Research, 149, 736-747.
  • Pekerşen, Y. ve Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme Içme Alışkanlıkları Ve Yiyecek-Içecek Işletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
  • Perumal, I., Krisnan, U. D. ve Halim, N. S. B. A. (2017). Social Media in Food and Beverages Industry: Case of Klang Valley, Malaysia. International Journal of Business and Management, 12(6), 121.
  • Starcevic, V. (2013). Is Internet Addiction A Useful Concept? Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 47(1), 16-19.
  • Stephen, A. T. (2016). The Role Of Digital And Social Media Marketing In Consumer Behavior. Current opinión in Psychology, 10, 17-21.
  • Şahin Perçin, N. ve Yiğit, S. (2020). Tripadvisor'da Yer Alan Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Hakkındaki E-Şikayetlerin Değerlendirilmesi: Kapadokya Bölgesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2020, 8 (4), 2985-3001.
  • Taştan, H. ve Kızılcık, O. (2017). Kahramanmaraş’ta Bulunan Yiyecek Içecek Işletmelerine Yönelik Trıpadvısor. Com’da Paylaşılan Şikâyetlerin Sınıflandırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 270-284.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2022). https://cip.tuik.gov.tr/?il=65, Erişim Tarihi: 02.11.2023.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim- Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407, Erişim Tarihi: 10.11.2023
  • Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, (1), 23-49.
  • Voramontri, D. ve Klieb, L. (2019). Impact of Social Media on Consumer Behaviour. International Journal of Information and Decision Sciences, 11(3), 209-233.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik Ve Güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yong, A. G. ve Pearce, S. (2013). A Beginner’s Guide To Factor Analysis: Focusing On Exploratory Factor Analysis. Tutorials in quantitative methods for psychology, 9(2), 79-94.

Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 11 - 23, 31.07.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321

Öz

Sosyal medya, işletmelere geniş kitlelere ulaşma, marka bilinirliğini artırma ve müşteri etkileşimini güçlendirme fırsatı sunmaktadır. Kişilerin yeme içme davranışlarına yön verebilecek instagram, facebook, youtube ve x gibi platformları içermektedir. Farklı özelliklere sahip bu platformlarda yiyecek fotoğraflarının ve videolarının paylaşımı işletmelerin menülerini ve atmosferlerini tanıtmalarına olanak tanır. Bu nedenle sosyal medyanın doğru ve etkili kullanımı, işletme tercihlerinde tüketicileri etkileyebilmektedir. Bu etkiler göz önünde bulundurulmuş ve yapılan çalışmada Doğu Anadolu Bölgesi şehirlerinden olan Van ilindeki yeme içme faaliyetlerinde, sosyal medyanın yiyecek ve içecek işletmelerinin seçimi üzerinde ne kadar etkili olduğunu görmek hedeflenmiştir. Ölçme araçlarından olan anket ile toplanan veriler, bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Bulgular sonucunda, Van ilindeki katılımcıların yiyecek ve içecek işletmesi tercihlerinde, satın alma öncesinde sosyal medya paylaşımlarını dikkate aldıklarını fakat kendilerinin paylaşımda bulunmadıkları görülmüştür. Yapılan araştırmada elde edilen veriler literatürü destekler biçimdeki katkı sağladığı yapılan analizler sonucunda görülmüştür.

Kaynakça

  • Arslan, İ. K. ve Yavuz, A. (2021). Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(8), 151-170.
  • Ataman Yenğin, D. (2016). Sosyal Medya Ve Akıllı Mobil Teknoloji: Akıllı Sosyal Yaşamlar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication,6(2), 105-113.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran Imajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13-30.
  • Aytan, C.ve Eser, E. T. (2014). Markaların Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkiler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication,4(4), 1-15.
  • Baltacı, M. ve Ay, H. M. (2017). Seyahat Acentalarının Satış Geliştirme Faaliyetlerine Verdikleri Önem ve Yeterlilik Düzeyi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2), 99-108.
  • Battallar, Z. ve Cömert, M. (2015). Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Benli, S. (2019). Yiyecek-Içecek Sektörü. Erzurum:Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, H. ve Türk, M. (2018). Y Kuşağının Yiyecek-Içecek Işletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 221-237.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği. Global Media Journal Turkish Edition, 2(3), 19-50.
  • Coates, A. E., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P. ve Boyland, E. J. (2019). Food and Beverage Cues Featured In Youtube Videos Of Social Media Influencers Popular With Children: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 10, 483608.
  • Çuhadar, M., Şaşmaz, A. ve Küçükyaman, M. A. (2018). Turizm eğitimi alan üniversite öğrencilerinin yiyecek içecek işletmesi tercihinde sosyal medyanın etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(3), 460-472.
  • Duman, M. Ş., Akmeşe, K. A. ve Sormaz, Ü. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yöresel Mutfak Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi (The Effect of Social Media in University Students' Local Cuisine Preferences). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(4), 3174-3188.
  • Engin, Y. ve İbiş, S. (2016). Öğrencilerin Yiyecek Ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi (Determining The Role of Social Media Use For The Selection of Food and Beverage Enterprise.) Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 322-336.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik Ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erdek, F. (2011). Yiyecek Içecek Işletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfağın Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi) Trakya: Trakya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Garip, S. (2023). Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırma Geleneği Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. International Journal of Social Science Research, 12(1), 1-19.
  • Güngör, Y. M. (2018). Kuşakların Sosyal Medya Kullanımının Yiyecek Içecek Işletmesi Tercihleri Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hökelekli, N. A. (2019). Sosyal Medyanın Günümüz Tüketim Toplumlarında Insanların Yeme Içme Alışkanlıklarını Ve Kültürlerini Biçimlendirme Yöntemleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Philp, M., Jacobson, J. ve Pancer, E. (2022). Predicting Social Media Engagement With Computer Vision: An Examination Of Food Marketing On Instagram. Journal of Business Research, 149, 736-747.
  • Pekerşen, Y. ve Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin Yeme Içme Alışkanlıkları Ve Yiyecek-Içecek Işletmesi Tercihlerinde Sosyal Medya Kullanımının Rolü: Muğla Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2362-2381.
  • Perumal, I., Krisnan, U. D. ve Halim, N. S. B. A. (2017). Social Media in Food and Beverages Industry: Case of Klang Valley, Malaysia. International Journal of Business and Management, 12(6), 121.
  • Starcevic, V. (2013). Is Internet Addiction A Useful Concept? Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 47(1), 16-19.
  • Stephen, A. T. (2016). The Role Of Digital And Social Media Marketing In Consumer Behavior. Current opinión in Psychology, 10, 17-21.
  • Şahin Perçin, N. ve Yiğit, S. (2020). Tripadvisor'da Yer Alan Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Hakkındaki E-Şikayetlerin Değerlendirilmesi: Kapadokya Bölgesi Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2020, 8 (4), 2985-3001.
  • Taştan, H. ve Kızılcık, O. (2017). Kahramanmaraş’ta Bulunan Yiyecek Içecek Işletmelerine Yönelik Trıpadvısor. Com’da Paylaşılan Şikâyetlerin Sınıflandırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 270-284.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2022). https://cip.tuik.gov.tr/?il=65, Erişim Tarihi: 02.11.2023.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim- Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407, Erişim Tarihi: 10.11.2023
  • Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, (1), 23-49.
  • Voramontri, D. ve Klieb, L. (2019). Impact of Social Media on Consumer Behaviour. International Journal of Information and Decision Sciences, 11(3), 209-233.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik Ve Güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yong, A. G. ve Pearce, S. (2013). A Beginner’s Guide To Factor Analysis: Focusing On Exploratory Factor Analysis. Tutorials in quantitative methods for psychology, 9(2), 79-94.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gıda Tüketimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Tunç Sancak 0009-0004-8418-5520

Erol Geçgin 0000-0001-8375-9343

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunç Sancak, E., & Geçgin, E. (2024). Tüketicilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Van İli Örneği. Journal of Academic Tourism Analysis, 5(1), 11-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.13152321

ATA DergisiBayram KANCA tarafından CC BY-NC 4.0 altında lisanslanmıştır.