The COVID-19 pandemic has had an impact on a variety of industries, ranging from health to the economy, and has had a global impact since its emergence. One of the most heavily impacted industries is tourism. Many professions have changed shape as a result of the general public’s work-at-home habits, especially during periods of complete closure. In this sense, virtual tour applications developed by destinations offer a different alternative to consumers in the COVID-19 pandemic. In this process, where travel to many parts of the world is restricted by the COVID-19 pandemic, new technological applications such as virtual reality and augmented reality meet the demands of consumers. At the same time, museums have contributed to the promotion of their destinations with virtual tour applications. This research, it is aimed to comparatively examine the virtual tour applications of museums in the context of destination marketing and to determine whether there is a difference in virtual tour applications of museums. For this purpose, virtual tour applications of two museums selected from home and abroad were compared using the descriptive analysis technique, one of the qualitative research methods. The Istanbul Modern Art Museum in Turkey and The National Gallery in England were researched according to the themes of destination marketing strategy and virtual reality programming language determined within the scope of descriptive analysis. In terms of destination marketing strategy and virtual reality programming language themes, it was concluded that the virtual tour applications of both selected museums were similar.
COVID 19 pandemic destination marketing museum studies virtual reality
COVID-19 pandemisi ortaya çıktığı günden itibaren tüm dünyayı etkisi altına alarak sağlıktan ekonomiye kadar birçok sektörü etkilemiştir. Etkilenen sektörlerin başında ise turizm sektörü gelmektedir. Özellikle tam kapanma gibi süreçlerde toplumun genelinin evden çalışması, birçok işin şeklini değiştirmiştir. Bu anlamda destinasyonların geliştirmiş oldukları sanal tur uygulamaları COVID-19 pandemisinde tüketicilere farklı bir alternatif sunmaktadır. COVID-19 pandemisi ile birlikte dünyanın pek çok yerine yapılan seyahatlerin kısıtlandığı bu süreçte, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik gibi yeni teknolojik uygulamalar ile tüketicilerin istekleri ve talepleri karşılamaktadır. Aynı zamanda müzeler, sanal tur uygulamaları ile bulundukları destinasyonların tanıtımına da katkı sağlamışlardır. Bu araştırmada destinasyon pazarlaması bağlamında müzelerin sanal tur uygulamalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve müzelere ait sanal tur uygulamalarında farklılık olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında yurt içi ve yurt dışından seçilen iki müzenin sanal tur uygulamaları, kalitatif araştırma yöntemlerinden betimsel analiz tekniği kullanılarak karşılaştırılmıştır. Türkiye’den İstanbul Modern Sanat Müzesi ve İngiltere’den The National Gallery müzeleri, betimsel analiz kapsamında belirlenen destinasyon pazarlama stratejisi ve sanal gerçeklik programlama dili temalarına göre araştırılmıştır. Seçilen her iki müzenin sanal tur uygulamalarının destinasyon pazarlama stratejisi ve sanal gerçeklik programlama dili temalarına göre benzerlik gösterdiği sonucuna varılmıştır.
COVID 19 pandemisi destinasyon pazarlaması müzecilik sanal gerçeklik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |