STEM education means to teach science, mathematics, engineering and
technology through an interdisciplinary method. The interest for STEM education
is rising rapidly in our shools and in informal centers. Students with STEM
education are crucial for the future of the country, its development and
economic growth. Faculties of Education
train the K12 teachers. For this reason, it is important for educational
faculties to provide their students with training STEM field by combining
theory and practice in laboratory environment, to open STEM education courses
at undegraduate level, and to open graduate STEM education programs. In this
study, examples of STEM education studies from Turkish teacher education
programs and international STEM education studies were reviewed. With this
review, it is aimed to make proposals for teacher education programs to train a
generation in compliance with 21st century skill. Connected with this aim, the
STEM education status of all teacher education programs in Turkey, thesis and
dissertation studies, training programs, national and international funded
projects, STEM activities and reports were examined. Finally, two categorical
questions and one open ended question were sent to the deans of 92 education
faculties in Turkey to examine STEM studies from these faculties. Responses
from 61 education faculties were analyzed. According to results, the level of
STEM education awareness was high across faculty members, but at the same time
the preperation and application of STEM education were not enough. Because
important breakthrough should be needed in STEM education field, vital
precautions was proposed.
Fen, matematik, mühendislik ve teknoloji bilgisinin
disiplinlerarası yöntem ile öğretilmesi anlamına gelen FeTeMM eğitimine olan ilgi ve faaliyetler
okullarımızda ve okul dışı ortamlarda açılan merkezlerde hızla yükselmektedir.
FeTeMM eğitimi ile yetişecek öğrenciler
ülkenin geleceği, kalkınması ve ekonomik açıdan yükselmesi için önemlidir.
Eğitim fakültelerimizin, öğretmen adaylarımızın FeTeMM alanında yetişmelerini sağlayacak FeTeMM
laboratuvarları kurmaları, lisans düzeyinde FeTeMM eğitimi dersleri ve FeTeMM
eğitimi üzerine lisansüstü programlar açmaları önemlidir. Bu çalışmamızda Milli
Eğitim Bakanlığına öğretmen yetiştiren eğitim fakültelerinin FeTeMM eğitimi
konusundaki mevcut çalışmaları gözden geçirilmiş, yurtdışı örnekler incelenmiş
ve FeTeMM eğitimini okullarda uygulayabilecek bir nesil yetiştirmek için
üniversite eğitim programlarında yapılması gereken iyileştirmeler için
önerilerde bulunulmuştur. Bu amaca uygun olarak Türkiye’deki tüm eğitim
fakültelerinin FeTeMM eğitimi durumu, tez çalışmaları, eğitim programları,
ulusal ve uluslararası kaynaklardan desteklenen projeleri, FeTeMM konusunda
yaptıkları etkinlikler ve hazırlanmış raporlar incelenmiştir. Ülkemizdeki 92
eğitim fakültesinin dekanlarına fakültelerimizdeki FeTeMM eğitimi çalışmalarını
incelemek için 12 kategorik düzeyde soru, bir adet de açık uçlu sorudan oluşan
bir anket uygulanmıştır. 61 fakülteden alınan yanıtlar analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre eğitim fakültelerindeki öğretim üyelerinde konuyla
ilgili farkındalık ve ilgi düzeyi yüksek olmasına rağmen FeTeMM eğitimi alanında kurumsal düzeyde yeteri
kadar uygulama ve hazırlık yapılmadığı görülmektedir. Bu alanda önemli
atılımların gerçekleştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |