The
aim of this research is to examine the development of science center practices
supported by research and inquiry based activities in our country. Science
centers are an important tool of out-of-school learning. Interactive science
centers were established 40 years ago in developed countries. There are more
than 3.000 science centers still in service all around the world. In Turkey, on
the other hand, TUBITAK in cooperation with local administrations has started
investments in science centers starting from 2015. There are already six
science centers in our country, and an investment in a center is in progress.
The matter of fact that 12 science centers will be serving in 2023. The targets
audience of science centers are students and teachers. For this reason, the
knowledge and awareness of our schools about science centers should be
increased. For this purpose, the studies of the abroad science centers have
been examined. Later, a questionnaire applied to the administrators of science
center and teachers to find out their opinions and recommendations. According
to the evaluations, the importance of science centers is understood and
interest as well as participation are rapidly increasing.
Science centers out of school learning interdisiplinary education
Bu
araştırmanın amacı araştırma ve sorgulamaya dayalı etkinliklerle desteklenmiş
bilim merkezi uygulamalarının ülkemizdeki gelişimini incelemektir. Bilim
merkezleri sınıf dışındaki eğitim ve öğretimin önemli bir aracıdır. İnteraktif
tarzdaki bilim merkezleri bilim ve teknolojide gelişmiş ülkelerde günümüzden
kırk yıl öncesinde kurulmuştur. Dünyada halen 3.000’den fazla bilim merkezi
bulunmaktadır. Türkiye’de ise 2015 yılından başlayarak TÜBİTAK ve yerel
yönetimler işbirliği ile bilim merkezi yatırımları başlamıştır. Ülkemizde halen
altı bilim merkezi bulunmakta olup, bir merkezin yatırımı sürmektedir. 2023
yılında 12 bilim merkezinin hizmette olması söz konusudur. Bilim merkezlerinin
hedef kitlesi öğrenci ve öğretmenlerdir. Bu nedenle okullarımızın bilim
merkezleri hakkındaki bilgi ve farkındalıkları artırılmalıdır. Bu amaçla önce
yurtdışındaki bilim merkezlerinin çalışmaları incelenmiştir. Daha sonra bilim
merkezi yöneticileri ve öğretmenlerine uygulanan anketlerle görüş ve
tavsiyeleri alınmıştır. Değerlendirmelere göre bilim merkezlerinin öneminin
anlaşıldığı görülmekte olup ilgi ve katılım hızla yükselmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |