Kullanabileceğimiz su miktarı bugün pek çok
tehlikeyle karşı karşıyadır. Bu tehlikelerin başında da bilinçsizce
kullanımından kaynaklanan su kirliliği gelmektedir. Var olan su kaynaklarımızın
doğru bir şekilde kullanımı ise gelecek nesillerin doğru bir şekilde
eğitilmesinden geçmektedir. İstenilen eğitimin davranışa dönüştürülmesi de
erken yaşlarda verilecek eğitimlerle mümkündür. Bu nedenle bu çalışmada okul
öncesi öğrencilerinin su farkındalıklarının ve su okuryazarlıklarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Türkiye’nin kuzeydoğusunda yer alan bir
ilin denize kıyısı olan bir ilçesindeki ana okulunda okuyan 15 öğrenci
katılmıştır. Bir proje kapsamında gerçekleştirilen çalışmada 10 hafta süren
uygulamalı etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Her hafta araştırmacılardan oluşan
bir ekip belirlenen gün ve saatlerde okulu ziyaret etmiş ve bu öğrencilerle iki
saatlik etkinlikler yürütmüşlerdir. Öğrencilerle suyun kimyasal formülü, su
döngüsü, yağmur, suyun gücü ve suyun önemine yönelik çeşitli gösteri ve çeşitli
okul dışı etkinlikler gerçekleştirilmiştir.
Veri toplama aracı olarak uygulama öncesi ve sonrasında öğrencilerle yarı-yapılandırılmış
mülakatlar gerçekleştirilmiş, gözlemler
yapılmış ve sürece dahil edilen öğretmen adaylarına günceler
tutturulmuştur. Elde edilen tüm veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Buna
göre öğrencilerin suyla ilgili vermiş oldukları bilimsel cevapların arttığını,
suyun tasarruflu kullanımına yönelik farkındalıklarının arttığını ve son olarak
bir projede yer almanın bilimsel çalışmalara olan pozitif tutumlarında artışa
neden olduğu belirlenmiştir.
su eğitimi su farkındalığı su okuryazarlığı okul öncesi sürdürülebilirlik
The amount of water we can use today faces
many dangers. At the beginning of these dangers is water pollution caused by
unconscious use. The correct use of existing water resources can be provided by
proper training of future generations. Transforming the desired education into
behavior is also possible with early education. For this reason, in this study,
it was aimed to gain pre-school students’ water awareness and water literacy development.
The study was conducted at a town which is in Turkey's coastal province located
in the northeast region. 15 students participated in the study. The study was
carried out within the scope of a project and the practical activities application
process lasted 10 weeks. Each week a team of researchers visited the school on
selected days and hours and conducted two-hour activities with those students.
There are various demonstrations and various out-of-school activities for the
students regarding water chemical formula, water cycle, rain, water power and
the importance of water. Semi-structured interviews were carried out before and
after the application, observations were made and diaries of teacher candidates
included in the process are used as data collection tool. All data obtained
were subjected to descriptive and content analysis. As a conclusion, students'
scientific responses to water-related questions have increased, their awareness
of water-saving use has increased, and, finally, joining of a project has led
to an increase in positive attitudes toward scientific studies.
water education water awareness water literacy pre-school education sustainability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |