Son yıllarda ülkemizde yaygınlaşan
ve ziyaretçi sayısı gün geçtikçe artan
bilim merkezleri, her yaştan bireye hitap eden informal öğrenme
ortamlarından biridir. Bilim merkezini ziyaret eden ziyaretçilerin, bu merkezleri
nasıl gezdikleri önemli bir soru olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yüzden bu
çalışmada, bir bilim merkezini ziyaret eden aile gruplarının davranışlarının,
düzenekleri kullanma durumlarının ve düzeneklere yönelik ilgilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın
deseni, doğal araştırmadır. Veriler, yapılandırılmış gözlemler aracılığıyla
toplanmıştır. Çalışma grubunu, Şubat-Nisan 2019 tarihlerinde Bilim Üsküdar adlı
bilim merkezini ziyaret eden, 52 aile oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar
tarafından hazırlamış gözlem formu aracılığıyla toplanmış ve betimsel olarak
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ebeveyn ve çocukların çoğunlukla
birlikte gezmeyi tercih ettikleri belirlenmiştir. Gözlem süresince bilim
merkezine gelen aile gruplarında daha çok okul öncesi çağda bulunan çocuklu
ailelerin olduğu gözlenmiştir. Dolayısıyla ebeveynler daha çok aktiflerdir ve
düzeneklerine etiketlerinin ebeveyn tarafından okunduğu görülmüştür. Ancak,
okul çağında olan çocukların olduğu ailelerde de etiketleri okuma
davranışlarının ebeveynler tarafından daha sık yapıldığı görülmüştür.
Ailelerin, bilimsel bilginin anlaşılmasından çok düzeneğin nasıl çalıştığını
anlamaya odaklandıkları gözlenmiştir. Ailelerin bir kısmında hem çocuk hem de
ebeveyn etkinken, çoğunda ya ebeveyn ya da çocuğun aktif olduğu gözlenmiştir.
bilim merkezleri informal öğrenme bilim merkezi ziyaretçileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |