In this study, it was aimed to investigate the effects of out-of-school learning environments used in the teaching on the 6th grade students’ academic achievement and attitudes towards science course. The research was carried out with 32 students studying in a public secondary school in the second semester of the 2021-2022 academic year. There are 16 students in the randomly selected experimental group and 16 students in the control group. In the research, quasi-experimental design with pre-test post-test control group, which is one of the experimental research methods, was used. While the related unit topics were taught to the students in the control group with the 2018 Science Curriculum, the students in the experimental group were taught using out-of-school learning environments in addition to the current curriculum. The data of the research were collected with the Systems in Our Body and Health Unit Achievement Test and the Science Lesson Attitude Scale Data collection tools were applied to the students in the experimental and control groups as pre-test and post-test. The data obtained from the measurement tools were analyzed with the SPSS program. As a result of the analysis of the data, a statistically significant difference was found in favor of the students in the experimental group when the academic achievement, attitudes towards the course and understanding of the nature of science of the experimental group students, in which the lessons were taught using out-of-school learning environments, were compared with the control group students. In other words, it has been seen that the out-of-school learning environments used in the teaching of the related unit topics have a significant effect on increasing the success of the students, their development of positive attitudes towards the course. Based on these results, it is recommended that science teachers benefit more from these environments in teaching unit subjects that are suitable for out-of-school learning environments, as in this study.
academic achievement attitude out-of-school learning environment science education systems in our body and health unit
Bu araştırmada, ortaokul 6. sınıf fen bilimleri dersi vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı ünitesinin öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarında yürütülen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 16’sı deney, 16’sı da kontrol grubu olmak üzere 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, deneysel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu seçkisiz gerçek deneysel desen kullanılmıştır. İlgili ünite konuları kontrol grubundaki öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ile anlatılırken, deney grubundaki öğrencilere mevcut öğretim programına ek olarak okul dışı öğrenme ortamları kullanılarak anlatılmıştır. Araştırmanın verileri, Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı Ünitesi Başarı Testi (VSSÜBT) ve Fen Bilimleri Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ) ile toplanmıştır. Veri toplama araçları deney ve kontrol grubundaki öğrencilere ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, okul dışı öğrenme ortamları kullanılarak derslerin işlendiği deney grubu öğrencilerinin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları kontrol grubu öğrencileriyle kıyaslandığında, deney grubundaki öğrencilerin lehine aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak, fen bilimleri öğretmenlerine bu araştırmada olduğu gibi okul dışı öğrenme ortamlarına uygun ünite konularının öğretiminde bu ortamlardan daha çok yararlanmaları önerilmektedir.
akdemik başarı fen öğretimi okul dışı öğrenme ortamı tutum vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı ünitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |