The Covid-19 outbreak has spread rapidly in the world and in our country, and has adversely affected the lives of millions of people, and continues to affect.
It has even caused cases of resulting of death, and this situation continues to increase. The epidemic has had multiple negative effects on individuals such as physical, psychological and sociological.
One of the measures taken to be protected from the epidemic is to impose a curfew to citizens and to provide that people stay at home. The aim of our study is to examine the eating attitudes and behaviors of primary school students who have to stay at home and their depression status in terms of different variables and to determine the relationship between them. A total of 93 primary school students, 44 male and 49 female, voluntarily participated in the study. Personal information form, Dutch eating behavior (DEBQ) and CES-Depression (CES-D) questionnaires were used to collect the data of the study. SPSS 22 package program was used to evaluate the obtained data. Normal distribution indicators of the data were examined with Kolmogorov-Smirnov test, Q-Q Plots and histogram graphics, and it was determined that the data fit the normal distribution. In the statistical analysis of the data, the Independent Sample T-Test was used for binary comparisons of the scores obtained from the scales. For the comparison of more than two groups, the One Way Anova Test and Pearson Correlation Analysis were used to determine the relationship between dependent variables. The significance level between variables was taken as 0.05.
As a result, it was determined that the covid-19 epidemic affected students studying in primary school age, negatively affecting their eating attitudes and behaviors, physical appearance and depression.
Students Eating Attitude and Behaviour Deppression Covid-19s
Covid-19 salgını dünyada ve ülkemizde hızla yayılarak milyonlarca kişinin hayatını olumsuz yönde etkilemiştir, etkilemeye de devam etmektedir. Hatta ölümle sonuçlanan vakalara neden olmuştur ve bu durum artarak devam etmektedir. Salgının, kişiler üzerinde fiziksel, psikolojik ve sosyolojik gibi çok yönlü olumsuz etkileri olmuştur. Salgından korunabilmek için alınan tedbirlerden biride vatandaşlara sokağa çıkma kısıtlaması getirilerek, kişilerin evde kalmalarının sağlanmasıdır. Evde kalmak zorunda olan ilköğretim öğrencilerinin yeme tutum ve davranışları ile depresyon durumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişkiyi belirlemek çalışmamızın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna 44 erkek ve 49 kadın olmak üzere toplam 93 ilköğretim öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak için kişisel bilgi formu, Hollanda yeme davranışı (DEBQ) ve CES-Depresyon (CES-D) anketleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstergeleri Kolmogorov-Smirnov testi, Q-Q Plots ve histogram grafikleriyle incelenmiş ve verilerin normal dağılıma uyduğu tespit edilmiştir. Verilerin istatistiki analizinde ölçeklerden alınan puanların ikili karşılaştırmalarında Independent Sample T-Testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında One Way Anova Testi ve bağımlı değişkenler arasındaki ilişkinin tespiti içinse Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Değişkenler arasında anlamlılık derecesi 0.05 olarak alınmıştır.
Sonuç olarak, covid-19 salgını ilköğretim çağında okuyan öğrencilerin etkilediği, yeme tutum ve davranışları, fiziki görünümleri ve depresyonlarını olumsuz bir şekilde etkilediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.