The purpose of this research is to study of mental training levels of the athletes, which deal with the different sports branches according to some variables. In total, 504 athletes, 256 women (50.8%) n 248 men (49.2%), participated in the research voluntarily. “The Sport Mental Training Questionnaire-SMTQ” adapted into Turkish by Yarayan and İlhan (2018) and a personal information form prepared by the researcher were used to collect data from the research group. To data analysis made use of the SPSS 25 program. Descriptive statistics, t-test, and ANOVA tests were used to analyze and interpret the obtained data. In the results of the data analysis, the mental training levels of the athletes dealing with different sports branches; It was observed that there were differences according to the variables of age, gender, being a national athlete, and the sports branch they played. Male athletes’ mental performance and mental basic skill scores are higher than female athletes, while female athletes’ self-talk scores have been found higher than male athletes. It has been originated that the self-talk scores of the athletes who are interested in basketball, ice hockey, football, wrestling, and volleyball branches are higher than other sports branches. It has been identified that the visualization scores of the athletes who are interested in athletics, basketball, ice hockey, wrestling, archery, and volleyball branches are higher than other sports branches (p<0.05). As a result, it can be said that variables such as gender, age, being a national athlete and the type of sport have positive effects on mental training skills.
Bu araştırmanın amacı farklı spor dalları ile uğraşan sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Toplamda, araştırmaya 256’sı kadın (% 50,8), 248’i erkek (% 49,2) olmak üzere 504 sporcu gönüllü olarak katıldı. Araştırma grubundan veri toplamak için Yarayan ve İlhan (2018) tarafından Türkçe ‘ye uyarlaması yapılan “Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE)” ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanıldı. Verilerin analizi için SPSS 25 programından faydalanıldı. Elde edilen verilerin çözümlenmesi ve yorumlanması için tanımlayıcı istatistik, t-testi ve ANOVA testleri kullanıldı. Veri analizi sonuçlarında farklı spor dalları ile uğraşan sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinde; yaş, cinsiyet, milli sporcu olma durumu ve yaptıkları spor dalı değişkenlerine göre farklılıklar oluşturduğu gözlemlendi. Erkek sporcuların zihinsel performans ve zihinsel temel becerileri puanlarının kadın sporculara göre daha yüksek olduğu, kadın sporcuların ise kendinle konuşma puanlarının erkek sporculara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Basketbol, buz hokeyi, futbol, güreş ve voleybol dallarıyla ilgilenen sporcuların kendinle konuşma puanlarının diğer spor dallarına göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Atletizm, basketbol, buz hokeyi, güreş, okçuluk ve voleybol dallarıyla ilgilenen sporcuların ise zihinde canlandırma puanlarının diğer spor dallarına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak cinsiyet, yaş, milli sporcu olma ve yapılan spor türü gibi değişkenlerin zihinsel antrenman becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.