The motivation of this research is to determine whether sports education provided to individuals in early adolescence will affect their self-perception. Therefore, this study aimed to compare the physical literacy levels and self-perception levels of individuals in early adolescence. In selecting the participants, the stratified purposive sampling method was used as a non-random, purposive sampling method. As a result of the power analysis, it was seen that 484 participants were sufficient to represent the universe. The data used in the study were collected face-to-face by the researchers from early adolescents studying in Ankara in the 2023-2024 academic year. In the study, the "Physical Literacy Scale for Adolescents" developed by Sum et al. (2018) and adapted into Turkish by Yılmaz and Kabak (2021) and the "Self-Perception Profile Scale for Children" developed by Harter (1985) and adapted into Turkish by Şekercioğlu (2009) were used to determine the self-perception profiles of the participants. As a result of the data obtained from the related scales in the study, it was determined that the mean scores of some sub-dimensions and total scores differed with the gender variable. In addition, a positive and moderate relationship was determined because of the correlation test performed between the relevant scales used in the study. As a result, it can be said that as the physical literacy levels of individuals in early adolescence increase, their self-perceptions also increase.
Physical Literacy Physical Education Sport Education Adolescent Early Adolescence
Erken ergenlik döneminde bireylere kazandırılacak spor eğitiminin, bireylerin benlik algılarına etki edip etmeyeceği düşüncesi bu araştırmanın motivasyonunu oluşturmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmada, erken ergenlik dönemindeki bireylerin bedensel okuryazarlık düzeyleri ile benlik algısı düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Katılımcıların seçiminde, seçkisiz olmayan, amaçsal (amaçlı) örnekleme yöntemlerinden, tabakalı amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen güç analizi neticesinde araştırmada, 484 katılımcının evreni temsil etmede yeterli olduğu görülmüştür. Araştırmada kullanılan veriler, 2023-2024 eğitim öğretim yılında, Ankara’da eğitim gören erken ergenlik dönemindeki bireylerden, araştırmacılar tarafından yüz yüze toplanmıştır. Araştırmada, katılımcıların bedensel okuryazarlık düzeylerini belirlemek adına Sum vd., (2018) tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Kabak (2021) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ergenler İçin Bedensel Okuryazarlık Ölçeği” ile katılımcıların benlik algısı profillerini belirlemek adına Harter (1985) tarafından geliştirilen ve Şekercioğlu (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ilgili ölçeklerden elde edilen veriler neticesinde, cinsiyet değişkeni ile bazı alt boyut ve toplam puan ortalamalarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada kullanılan ilgili ölçekler arasında gerçekleştirilen korelasyon testi neticesinde, pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki belirlenmiştir. Sonuç olarak, erken ergenlik dönemindeki bireylerin bedensel okuryazarlık düzeyleri yükseldikçe benlik algılarının da yükseldiği söylenebilir.
Bedensel okuryazarlık Beden eğitimi Spor eğitimi Adolesan Erken ergenlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.