Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitim Bağlamında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Eğitimi: Akademisyen Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 351 - 362, 30.09.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1532733

Öz

Bu araştırmanın amacı, akademisyenlerin özel eğitim bağlamında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yetiştirilmesine yönelik görüşlerini derinlemesine incelemektir. Nitel araştırma kapsamında yürütülen bu araştırma olgubilim (fenomenoloji) deseninde tasarlanmış olup özel eğitim bağlamında beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının lisans eğitim sürecine ilişkin akademisyenlerin algı ve deneyimlerine odaklanmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemeden faydalanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan katılımcıların demografik bilgilerinin yer alığı kişisel bilgi formu ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmada akademisyen görüşleri neticesinde özel gereksinimli bireylerin tanımlanması, öğretmen adaylarının mezun olduklarında karşılaşacakları sorun ve zorlanmalar, özel eğitim kapsamında lisans eğitimi ve uygulamaları ve son olarak özel eğitim bağlamında lisans eğitimine ilişkin görüş ve önerilere ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Sonuç olarak, akademisyenlerin, özel eğitime dair teorik ve uygulamalı eğitimler yapılmasına rağmen öğrencilerinin uygulama noktasında gerek deneyim gerekse tesis, araç gereç vb. nedenlerden sorunlar yaşayabileceklerini düşündükleri bu nedenle de ders sayılarının ve derse yönelik faaliyetlerin arttırılmasını önerdikleri görülmektedir.

Kaynakça

  • Ainscow, M., Slee, R., & Best, M. (2019). Editorial: the Salamanca Statement: 25 years on. International Journal of Inclusive Education, 23(7–8), 671–676. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622800
  • Block M. E. (2007) A teacher’s guide to including students with disabilities in general physical education. Baltimore, London, Sydney, P. Brookes
  • Buddin, R., & Zamarro, G. (2009). Teacher qualifications and student achievement in urban elementary schools. Journal of Urban Economics, 66(2), 103–115. https://doi.org/10.1016/j.jue.2009.05.001
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı.). Pegem.
  • Çil, H., Yılmaz, B. H., & İlhan, E. L. (2023). Bedensel engelli sporcu perspektifinden: Sporda özel gereksinimli bireyler. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(100. Yıl Özel Sayısı), 141-152. https://doi.org/10.33689/spormetre.1316435
  • Da Fonte, M. A., & Barton-Arwood, S. M. (2017). Collaboration of general and special education teachers: perspectives and strategies. Intervention in School and Clinic, 53(2), 99-106. https://doi.org/10.1177/1053451217693370
  • Fakazlı, A. E., İlhan, L., & Yarayan, Y. E. (2021). Engelli bireyler ile çalışma değişkeni bakımından spor eğitmenlerinde empatik eğilim. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 235-246.
  • Haegele, J. A., & Hodge, S. (2016). Disability discourse: Overview and critiques of the medical and social models. Quest, 68(2), 193–206. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1143849
  • Hernández-Torrano, D., Somerton, M., & Helmer, J. (2020). Mapping research on inclusive education since Salamanca Statement: a bibliometric review of the literature over 25 years. International Journal of Inclusive Education, 26(9), 893–912. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1747555
  • Hodge, S. R., & Jansma, P. (2000). Physical education majors’ attitudes toward teaching students with disabilities. Teacher Education and Special Education, 23(3), 211-224. https://doi.org/10.1177/088840640002300304
  • İlhan L. (2010). The effect of the participation of educablementally retarded children in the special physical education classes upon the anxiety levels of the parents of the children. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport Scıence, Movement and Health. 10(2), 304-309.
  • Kurt, A., & Erden, M. K. (2024). Investigation of the opinions of pre-service special education teachers on the use of assistive technologies in special education. Education and Information Technologies, 29, 51–76. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12278-3
  • Lavian, R. H. (2015). Masters of weaving: the complex role of special education teachers. Teachers and Teaching, 21(1), 103–126. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.928123
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nalbant, S., & Izgar, N. (2018). Perspective of Special Education and Rehabilitation Institutions on Physical Education Teacher Employment. National Journal of Sport Sciences, 2(1), 68-83. https://doi.org/10.30769/ usbd.420781
  • Nanayakkara, S. (2022). Teaching inclusive physical education for students with disabilities: Reinvigorating in-service teacher education in Sri Lanka. Sport, Education and Society, 27(2), 210–223. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1964462
  • Resmi Gazete. (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği 07.07.2018.
  • Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi (66), 177-194.
  • Savolainen, H. (2009). Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland. Prospects 39, 281–292. https://doi.org/10.1007/s11125-009-9125-y
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 6. Baskı.). Anı.
  • Stempien, L. R., & Loeb, R. C. (2002). Differences in Job Satisfaction Between General Education and Special Education Teachers: Implications for Retention. Remedial and Special Education, 23(5), 258-267. https://doi.org/10.1177/07419325020230050101
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2000). The Dakar framework for action. Education for all: Meeting our collective commitments.
  • Yıldırım A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12. Baskı.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. H., Yılmaz, B. H., & Erer, H. (2024). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik tutum ve farkındalık: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(1), 160-173. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1398496

Training of Physical Education and Sports Teacher Candidates in the Context of Special Education: Opinions of Academicians

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 351 - 362, 30.09.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1532733

Öz

The aim of this study is to deeply investigate the opinions of academicians on the training of physical education and sports teachers within the context of special education. This qualitative research is designed using a phenomenological approach and focuses on the perceptions and experiences of academicians regarding the undergraduate education process of physical education and sports teacher candidates in the context of special education. Criterion sampling, a purposeful sampling method, was used to determine the study group. Data were collected using a personal information form created by the researchers, which includes demographic information of the participants, and a semi-structured interview form. Content analysis was employed for data analysis. Based on the opinions of academicians, the study findings include the definition of individuals with special needs, the issues and challenges that teacher candidates may face upon graduation, undergraduate education and practices within the context of special education, and finally, views and suggestions regarding undergraduate education in the context of special education. As a result, although academics have received theoretical and practical training for special education, they have unnecessary experiences in the application department, such as facilities, equipment, etc. It is seen that they may experience problems, and therefore they suggest that the number of courses and courses should be increased

Kaynakça

  • Ainscow, M., Slee, R., & Best, M. (2019). Editorial: the Salamanca Statement: 25 years on. International Journal of Inclusive Education, 23(7–8), 671–676. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1622800
  • Block M. E. (2007) A teacher’s guide to including students with disabilities in general physical education. Baltimore, London, Sydney, P. Brookes
  • Buddin, R., & Zamarro, G. (2009). Teacher qualifications and student achievement in urban elementary schools. Journal of Urban Economics, 66(2), 103–115. https://doi.org/10.1016/j.jue.2009.05.001
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı.). Pegem.
  • Çil, H., Yılmaz, B. H., & İlhan, E. L. (2023). Bedensel engelli sporcu perspektifinden: Sporda özel gereksinimli bireyler. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(100. Yıl Özel Sayısı), 141-152. https://doi.org/10.33689/spormetre.1316435
  • Da Fonte, M. A., & Barton-Arwood, S. M. (2017). Collaboration of general and special education teachers: perspectives and strategies. Intervention in School and Clinic, 53(2), 99-106. https://doi.org/10.1177/1053451217693370
  • Fakazlı, A. E., İlhan, L., & Yarayan, Y. E. (2021). Engelli bireyler ile çalışma değişkeni bakımından spor eğitmenlerinde empatik eğilim. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 235-246.
  • Haegele, J. A., & Hodge, S. (2016). Disability discourse: Overview and critiques of the medical and social models. Quest, 68(2), 193–206. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1143849
  • Hernández-Torrano, D., Somerton, M., & Helmer, J. (2020). Mapping research on inclusive education since Salamanca Statement: a bibliometric review of the literature over 25 years. International Journal of Inclusive Education, 26(9), 893–912. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1747555
  • Hodge, S. R., & Jansma, P. (2000). Physical education majors’ attitudes toward teaching students with disabilities. Teacher Education and Special Education, 23(3), 211-224. https://doi.org/10.1177/088840640002300304
  • İlhan L. (2010). The effect of the participation of educablementally retarded children in the special physical education classes upon the anxiety levels of the parents of the children. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport Scıence, Movement and Health. 10(2), 304-309.
  • Kurt, A., & Erden, M. K. (2024). Investigation of the opinions of pre-service special education teachers on the use of assistive technologies in special education. Education and Information Technologies, 29, 51–76. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12278-3
  • Lavian, R. H. (2015). Masters of weaving: the complex role of special education teachers. Teachers and Teaching, 21(1), 103–126. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.928123
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nalbant, S., & Izgar, N. (2018). Perspective of Special Education and Rehabilitation Institutions on Physical Education Teacher Employment. National Journal of Sport Sciences, 2(1), 68-83. https://doi.org/10.30769/ usbd.420781
  • Nanayakkara, S. (2022). Teaching inclusive physical education for students with disabilities: Reinvigorating in-service teacher education in Sri Lanka. Sport, Education and Society, 27(2), 210–223. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1964462
  • Resmi Gazete. (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği 07.07.2018.
  • Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi (66), 177-194.
  • Savolainen, H. (2009). Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland. Prospects 39, 281–292. https://doi.org/10.1007/s11125-009-9125-y
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 6. Baskı.). Anı.
  • Stempien, L. R., & Loeb, R. C. (2002). Differences in Job Satisfaction Between General Education and Special Education Teachers: Implications for Retention. Remedial and Special Education, 23(5), 258-267. https://doi.org/10.1177/07419325020230050101
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2000). The Dakar framework for action. Education for all: Meeting our collective commitments.
  • Yıldırım A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12. Baskı.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. H., Yılmaz, B. H., & Erer, H. (2024). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik tutum ve farkındalık: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(1), 160-173. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1398496
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Çetin 0000-0001-9993-8055

Sevim Handan Yılmaz 0000-0002-1032-5082

Berk Hakan Yılmaz 0000-0001-6688-648X

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 28 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, M., Yılmaz, S. H., & Yılmaz, B. H. (2024). Özel Eğitim Bağlamında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Eğitimi: Akademisyen Görüşleri. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(3), 351-362. https://doi.org/10.56639/jsar.1532733

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter