Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KHAIR’IN CİHADIN GELİNLERİ ROMANINDA SÖMÜRGECİLİK SONRASI DÖNEM İSLAMOFOBİ VE GÖÇMEN KRİZİ

Yıl 2021, Sayı: 7, 132 - 144, 12.06.2021
https://doi.org/10.48131/jscs.909499

Öz

Günümüzde siyasi ve sosyal hayatta İslamofobi kaçınılmaz bir gerçek olarak karşımıza sık sık çıkmaktadır. Özellikle medyada şahit olunan İslamofobi kaynaklı nefret suçları Batı toplumunda yaşamakta olan Müslüman göçmenleri derinden etkilemekte ve potansiyel terörist olarak görülmelerine bile yol açmaktadır. Bu konu özelinde Batı ve İslam arasındaki ilişkinin sömürgecilik dönemi izlerini taşıdığı da rahatlıkla söylenebilmektedir. Batı emperyalizmi ve radikal İslam arasındaki açık benzerlikler bu ortak mirası kanıtlar niteliktedir. Bahsi geçen bu sömürgecilik sonrası İslamofobi, yukarıda da bahsedildiği gibi göçmenleri etkilemekte fakat asıl darbeyi Müslüman kadın göçmenlere vurmaktadır. Batı toplumunda İslam’ın kadın için öngördüğü kıyafet yeterince dikkat çekmekte ve Müslüman kadınlar bu şekilde topluma entegre olamadıkları için nefret suçlarına çoğunlukla hedef olmaktadırlar. Bu durum Müslüman kadın göçmenlerin dışlanma ve marjinalleşme süreçlerini hızlandırmakta ve radikal İslami terör örgütlerinin militan toplama konusunda elini güçlendirmektedir. Bu Batı emperyalizmi ve radikal İslam kaynaklı problem kaynağı çok kültürlü bir ortam yaratılması önündeki en büyük engellerden birisidir. Tam bu noktada, bu sorunun derinlerine inmek ve çözüm yolları bulmak anlamında Müslüman asıllı yazarların eserleri ve söylemleri büyük önem arz etmektedir. İçeriden bir ses olarak göçmen sorunlarına değinen ve problemin asıl kaynaklarını tespit eden bu yazarların eserleri günümüz politik ve sosyal çıkmazların aşılmasında kilit bir rol oynayabilecek potansiyele sahiptir.
Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Batı toplumunda İslamofobi gerçeğini teorik bir zemine oturtmak, bu korkunun sömürgecilik dönemi bağlantısını açıklığa kavuşturmak ve Tabish Khair’in Cihadın Gelinleri romanından alıntılarla ve örneklendirmelerle sorunu tartışmaktır.

Kaynakça

  • Bazian, H. (2018). Islamophobia, “Clash of Civilizations”, and Forging a Post-Cold War Order!. Religions, 9(9), 282; https://doi.org/10.3390/rel9090282.
  • Bleich, E. (2012). Defining and Researching Islamophobia. Review of Middle East Studies, vol. 46, no. 02, 2012, pp. 180–189., doi:10.1017/s2151348100003402.
  • Choudhury, C.A. (2014). Ideology, Identity, and Law in the Production of Islamophobia. Dialectical Anthropology, vol. 39, no. 1, pp. 47–61., doi:10.1007/s10624-014-9357-y.
  • Khair, T. (2016). Jihadi Jane. Penguin Books.
  • Moten, A. R. (2012). Understanding and Ameliorating Islamophobia. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology 9(l), 155-178.
  • Mutman, M. (2019). From Orientalism to Islamophobia. In G. Nash (Ed.), Orientalism and Literature (Cambridge Critical Concepts, pp. 255-268). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108614672.015.
  • Perry, B. (2014). Gendered Islamophobia: hate crime against Muslim women, Social Identities, 20:1, 74-89, doi: 10.1080/13504630.2013.864467.
  • Wolfe, P. (2005). Connected Worlds: History in Transnational Perspective. Islam, Europe and Indian Nationalism: towards a Postcolonial Transnationalism, 1 Jan, pp. 233–265.

POSTCOLONIAL ISLAMOPHOBIA AND IMMIGRANT CRISIS IN KHAIR’S JIHADI JANE

Yıl 2021, Sayı: 7, 132 - 144, 12.06.2021
https://doi.org/10.48131/jscs.909499

Öz

Islamophobia is frequently encountered as an inevitable reality in today's political and social life. Especially, Islamophobia-based hate crimes witnessed in the media deeply affect Muslim immigrants living in Western society and even lead them to be seen as potential terrorists. In particular, it can be easily said that the relationship between the West and Islam bears the traces of colonialism. The clear similarities between Western imperialism and radical Islam testify to this common legacy. This post-colonial Islamophobia affects immigrants as mentioned above, but the real blow strikes Muslim women immigrants. In Western society, the dress of Islam for women attracts enough attention and Muslim women are mostly targeted by hate crimes because they cannot integrate into society in this way. This situation accelerates the process of exclusion and marginalization of Muslim women immigrants and strengthens the hand of radical Islamic terrorist organizations in recruiting militants. This is one of the biggest obstacles to the creation of a multicultural environment, a source of problems stemming from Western imperialism and radical Islam. At this point, the works and discourses of Muslim-origin authors are of great importance in terms of digging into the depths of this problem and finding solutions. The works of these authors, who address immigration issues as an insider and identify the root sources of the problem, have the potential to play a key role in overcoming today's political and social impasse.
In this context, the aim of this study is to put the reality of Islamophobia in Western society on a theoretical ground, to clarify the colonial connection of this fear and to discuss the problem with quotations and examples from Tabish Khair's novel Jihadi Jane.

Kaynakça

  • Bazian, H. (2018). Islamophobia, “Clash of Civilizations”, and Forging a Post-Cold War Order!. Religions, 9(9), 282; https://doi.org/10.3390/rel9090282.
  • Bleich, E. (2012). Defining and Researching Islamophobia. Review of Middle East Studies, vol. 46, no. 02, 2012, pp. 180–189., doi:10.1017/s2151348100003402.
  • Choudhury, C.A. (2014). Ideology, Identity, and Law in the Production of Islamophobia. Dialectical Anthropology, vol. 39, no. 1, pp. 47–61., doi:10.1007/s10624-014-9357-y.
  • Khair, T. (2016). Jihadi Jane. Penguin Books.
  • Moten, A. R. (2012). Understanding and Ameliorating Islamophobia. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology 9(l), 155-178.
  • Mutman, M. (2019). From Orientalism to Islamophobia. In G. Nash (Ed.), Orientalism and Literature (Cambridge Critical Concepts, pp. 255-268). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108614672.015.
  • Perry, B. (2014). Gendered Islamophobia: hate crime against Muslim women, Social Identities, 20:1, 74-89, doi: 10.1080/13504630.2013.864467.
  • Wolfe, P. (2005). Connected Worlds: History in Transnational Perspective. Islam, Europe and Indian Nationalism: towards a Postcolonial Transnationalism, 1 Jan, pp. 233–265.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Büyükgebiz 0000-0003-1911-1766

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Büyükgebiz, M. (2021). POSTCOLONIAL ISLAMOPHOBIA AND IMMIGRANT CRISIS IN KHAIR’S JIHADI JANE. Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(7), 132-144. https://doi.org/10.48131/jscs.909499

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sosyal ve beşeri bilimler alanında yapılan özgün çalışmalara zemin hazırlamayı esas alan disiplinler arası bir akademik dergidir. Sosyal ve beşeri bilimler alanında farklı disiplinlerdeki bağımsız bilim insanlarının birlikteliğiyle 2018 Yılında kurulmuş olan derginin bütün sayılarının elektronik formda yayımlanması kararlaştırılmıştır. Derginin resmi ya da resmi olmayan herhangi bir kurum, kuruluş veya grupla bağı yoktur. Derginin yayımlanması için fikirleri ve emekleriyle destek veren bütün bilim insanlarının ortak maksadı sosyal ve beşeri bilimler sahasında çalışanların akademik gelişimlerine katkıda bulunmakla beraber sosyal ve beşeri bilimlerin topluma daha fazla fayda sağlamaları için yeni imkanlar aramaktır.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi”nin (J-SCS) yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” (J-SCS) sadece elektronik ortamda www.toplumvekultur.com ve dergipark.org.tr üzerinden yayımlanır, açık erişim politikasını benimser. Dergi Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez çıkar.

Yayınlar için eser sahiplerinden herhangi bir ücret alınmaz, editörlere, yayın kuruluna ve hakemlere ve eser sahiplerine herhangi bir ücret ödenmez. Dergide yayımlanması için iletişim adresine makale gönderen yazarların telif hakkı ile ilgili bu açıklamayı okuyup onayladığı kabul edilir.

“Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip bütün araştırmacıların çalışmalarına açıktır. Birinci yazarı “doktor” veya “doktora öğrencisi” olan makalelerin ikinci, üçüncü ve dördüncü yazarlarının “doktor” veya “doktora öğrencisi” unvanına sahip olması zorunlu değildir. Bir makalede en fazla dört yazar ismi bulunabilir. Yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmış olan makaleler editör incelemesinden geçtikten sonra hakem incelemesine sunulur. Hakemler makalede düzeltme isteyebilir, doğrudan ret veya kabul edebilir. Hakem değerlendirmesi sonu ret edilen makaleler için yazarı tarafından üçüncü bir hakem değerlendirmesi istenebilir, editör bu talebi uygun görürse makale üçüncü bir hakeme gönderilir. İki hakemden birinin kabul, diğerinin ret verdiği durumlarda ise editör makaleyi kabul ya da ret edebilir yahut üçüncü bir hakemden değerlendirme isteyebilir.

Daha önce başka bir yazılı kaynakta yayımlanmış veya değerlendirme aşamasında olan eserler “Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi” yayın sürecine kabul edilmezler. Yayımlanan yazılar ile ilgili bütün etik ve yasal sorumluluk yazarlarına aittir.