Amaç: Araştırma, bir hemşirelik yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin ölüm kaygısını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Araştırma 2013- 2014 bahar yarıyılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü 1.ve 4. sınıfta öğrenim gören 167 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından literatür ışığında hazırlanan 7 soruluk anket ve Ölüm kaygısı ölçeği (ÖKÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 15 paket programında yüzdelik, ortalama ve t testi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmamıza katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.79 ± 2.50 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %73.1’i kız öğrenci, %57.5’i son sınıf öğrencisi, %76’sı ailede kayıp yaşamadığını, %87.4’ü kronik hastalığının bulunmadığını, %72.5’i ölüm tehlikesi yaşamadığını ve %70.1’i ise yatağa bağımlı hastaya bakım vermeğini ifade etmişlerdir. Araştırmamızda öğrencilerin Ölüm kaygısı ölçeğinden aldıkları ortalama puan 6.71±2.28 olarak bulunmuştur. ‘Ölmekten hiç korkmam’ ifadesi 0.15±0.35 ile en düşük puan ortalamasına sahip soru olurken, ‘Acı içinde ölmekten korkarım’ ifadesi ise 0.85±0.35 ile en yüksek puan ortalamasına sahip soru olmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerden yatağa bağımlı hastaya bakım vermeyen öğrencilerin ölçek toplam puan ortalamalarının daha yüksek olduğu ve aradaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0.05). Kız öğrencilerin, 1. sınıf öğrencilerinin, kronik bir hastalığı olmadığını ifade edenlerin, ölüm tehlikesi geçirmeyen öğrencilerin ve yatağa bağımlı hastaya bakım vermeyen öğrencilerin ÖKÖ toplam puan ortalamalarının yüksek olduğu ve yatağa bağımlı hastaya bakım verme durumu ile ölçek toplam puan ortalaması aradasında ki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda öğrencilerin ölüm kaygısının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerin terminal hasta bakımına ilişkin farkındalıklarının artması sağlanmalıdır.Ölüm ve yaşam sonu dönem bakıma yönelik kaygı ve korkuların yaşanabileceği ve bunun normal olduğu belirtilmeli, öğrencilerin bu duygularını fark etmeleri sağlanmalıdır.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.