ÖZET
Amaç: Bu
çalışma, Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü son sınıf öğrencilerine
beyin ölümü ve organ bağışına yönelik verilen eğitimin, öğrencilerin bilgi ve
tutumlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışmanın evrenini;
2014- 2015 yılı Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü son sınıfta öğrenim
görmekte olan 126 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, çalışmayı kabul eden 108
öğrenciye, araştırmacılar tarafından
hazırlanan 18 soruluk anket formu uygulanarak toplanmıştır. Öğrencilere beyin
ölümü ve organ bağışı konulu eğitim verilmiş, ön test ve son test uygulanarak
eğitimin etkinliği değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde sayı,
yüzdelik hesaplamalar ve t McNemar
testi kullanılmıştır.
Bulgular:
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.7 ±1.7’ dir.
Öğrencilerin %45.3’ü daha önce beyin ölümü ve organ bağışına yönelik özel bir
eğitim almamışlardır. Eğitim öncesi beyin ölümünü doğu tanımlama oranı % 41,6
iken eğitim sonrası bu oran %93,6 olarak tespit edilmiştir. Ön test verilerinde
öğrencilerin % 7,4’inin organ bağışında bulunmayı düşündüğü saptanırken bu oran
eğitim sonrası % 68.5 tespit edilmiştir.
Sonuç:
Öğrencilerin beyin ölümü ve organ bağışı konusunda bilgilerinin yetersiz ancak
verilen eğitimin bu konudaki yetersizliği ortadan kaldırmakta etkin olduğu
saptanmıştır. Öğrencilerin tutum ve
farkındalıklarını arttırmak amacıyla eğitim müfredatları içersinde bu konuya
geniş yer verilmesi, mezuniyet öncesi ve sonrası eğitimlerle desteklenmesi
önerilmektedir.
Aim: This study conducted to determine the effect of education about brain death
and organ donation
on
students’ knowledge and attitude.
Method: The universe of this descriptive study
was became from 126 last year nursing students. Data was gaired with a questionnaire
that consist 18 question, was prepared by
researchers and asked 108 voluntered students. An education program
about brain death and organ transplantation was provided to students and the
effectiveness of this education was evaluated
with pretest and posttest method. Data was analysed
with percentage, mean and McNemar test.
Result: The age mean of students was 21.7 ±1.7. % 45.3 of students had no education about brain death and
organ transplantation before. The rate of right description about brain death %41,6 in pretest while it was % 93,6 in posttest
. The % 7.4 of student thougt to donate their organs in pretest while the rate was % 68.5 in post test.
Result: Students’ knowledge is not enough but the
education was effective to make
the
knowledge better. It was
suggested that to add wide topics about
this subject in education contex and support
students with education programs in pre- post graduation with the aim of
to make students aware and to have positive attitude about this subject.
Key Words: Organ
donation, brain death, nursing student,education,
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Diğer ID | 268570 |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.