Amaç: İntörnlük uygulaması ile hemşirelik öğrencilerinin mesleki bilgi, beceri ve yetkinlik arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmalar olsa da ülkemizde bu konuyla ilgili kanıtlar sınırlıdır. Bu nedenle çalışma bir devlet üniversitesinde aktif öğrenime devam eden intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki ve akademik yeterliliklerinin Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine (TYYÇ) göre öz değerlendirmesini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tiptedir. Araştırma bir devlet üniversitesinde aktif öğrenime devam eden intörn hemşirelik öğrencileri ile 30 Mayıs-30 Haziran 2022 tarihleri arasında yürütüldü. Veriler, araştırmacılar tarafından TYYÇ göre hazırlanan anket formunun öğrencilerden yüz yüze görüşerek toplanmasıyla elde edildi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler (yüzde, frekans, ortalama), bağımsız gruplarda t testi ve pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların TYYÇ’ye göre lisans düzeyi sağlık temel alanı mesleki ve akademik ağırlıklı yeterliliklerinin öz değerlendirmesi puanları incelendiğinde en fazla puanın alana özgü yetkinlikten alındığı görüldü. Katılımcıların cinsiyeti, hemşireliği isteyerek seçme ve mezuniyet sonrası yapma isteği ve gelecekteki kariyer planları değişkenlerinin TYYÇ ve alt boyutları kapsamında öz yeterliliklerini etkilemediği ve istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği belirlendi (p˃0.05). Öğrencilerin alan ders puanları ile TYYÇ ve alt boyutları kapsamında öz değerlendirme puanları karşılaştırıldığında “Halk Sağlığı Hemşireliği” dersi puanı dışında farklılık göstermediği ve istatistiksel olarak anlamlılık olmadığı bulundu (p˃0.05). Halk Sağlığı Hemşireliği dersinden alınan puan artıkça TYYÇ alt boyutlarından “Alana özgü yetkinlik” boyutundan alınan puanın artığı ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlendi (p˂0.05).
Sonuç ve Öneriler: Hemşirelikte intörnlük uygulamasının bilgi, beceri ve yetkinliklerini artırılmasında etkilerinin olumlu yönde olduğu ancak istenilen düzeyde olmadığı bulundu. Mesleki açıdan kendisini ‘bilgi, beceri ve yerlilikler’ noktasında geliştirebilecekleri ulusal standart bir müfradatın ve değerlendirme
kriterlerin geliştirilmesi önemli bir ihtiyaçtır.
-
-
-
Aim: Although there are studies investigating the relationship between internship practice and nursing students' professional knowledge, skills and competence, the evidence on this subject in our country is limited. For this reason, this study was conducted to determine the self-evaluation of the professional and academic qualifications of intern nursing students who continue their active education at a state university according to the National Qualifications Framework for Higher Education in Turkey (NQF-HETR).
Method: The research is of descriptive type. The research was carried out between 30 May and 30 June 2022 with intern nursing students continuing active education at a state university. Data were obtained by collecting the questionnaire form prepared by the researchers according to NQF-HETR, by interviewing the students face to face. Descriptive statistics (percentage, frequency, mean), independent groups t test and Pearson correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: When the self-assessment scores of the participants' undergraduate level health basic field vocational and academic competencies according to NQFHETR were examined, it was seen that the highest score was obtained from the field-specific competence. It was determined that the variables of the participants' gender, willingness to choose nursing willingly and after graduation, and future career plans did not affect their self-efficacy within the scope of NQF-HETR and its sub-dimensions, and did not show a statistically significant difference (p˃0.05). When the students' field course scores were compared with their self-evaluation scores within the scope of NQF-HETR and its sub-dimensions, it was found that there was no difference except for the "Public Health Nursing" course score and there was no statistical significance (p˃0.05). As the score obtained from the Public Health Nursing course increased, it was determined that the score obtained from the sub-dimensions of NQF-HETR, "Field-specific competence", increased and was statistically significant (p˂0.05).
Conclusion and Suggestions: It was found that the effects of internship practice in nursing in increasing knowledge, skills and competencies were positive, but not at the desired level. It is an important need to develop a national standard curriculum and evaluation criteria, in which they can develop themselves professionally in terms of "knowledge, skills and indigenousness".
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.