Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Philosophical Anthropology and the Ontological Context of the Human Understanding

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 2, 726 - 739, 01.04.2018
https://doi.org/10.21547/jss.374614

Öz

This
paper tries to understand and disambiguate the concept of the Philosophical
Anthropology in scope of the thought, as  Mengüşoğlu tries to explain by
putting Kant and Scheler philosophy at the center. Mengüşoğlu states, in his
own studies, what kind of method shall be followed while doing this, and he
does it based on the phenomena, actions and freedom concepts starting from the
holism approach. In other words it aims at discovering an interdisciplinary
field that can extend from social psychology to ethics, by examining the
theoria, praxis and poiesis fields as Mengüşoğlu does.  The actions and
phenomena concepts were tried to be explained in scope of holism displayed
together with the field of existence and values, of the perception processes
that bring thought and action fields to the people. The way the philosophy
methodology is used in scope of the social sciences by Mengüşoğlu, who puts
people's capability/ability states at the center,  makes possible the
culture of discussing the interpretable relativities in a historicalness
consistent with each other. This paper also aims at examining this
consistency's ontological foundations.  

Kaynakça

  • Çıvgın, A. (2014). Ontolojik temellere dayalı felsefi antropoloji, Mavi Atlas, Gümüşhane Edebiyat Fakültesi Elektronik Dergisi,132, 109-121. 09.01.2018.http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gumusmaviatlas/issue/view/5000008653
  • İyi, S. (2000). Yüzyılımızda iki antropoloji anlayışı Heidegger ve Mengüşoğlu, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,2, 57-67.
  • Kant, İ. (1980). Pratik aklın eleştirisi. (O. Aruoba, Çev.) Ankara: Hacettepe Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1983). Felsefeye giriş. Ankara: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1971). Felsefi anthropoloji. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1988). İnsan felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mengüşoğlu T. (2014). Kant ve Scheler’de insan problemi. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Scheler, M. (1998). İnsanın Kosmostaki yeri. (H. Tepe, Çev.) Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Uygur N. (1971). Felsefenin çağrısı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: İstanbul.
  • Wittgenstein, L. (2003). Tractaus logico philosophicus. (O. Aruoba, Çev.) Ankara: YKY Yayınları.

İnsan Anlayışının Ontolojik Bağlamıyla Felsefi Antropolojisi

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 2, 726 - 739, 01.04.2018
https://doi.org/10.21547/jss.374614

Öz

Bu makale, Mengüşoğlu’nun, Kant ve
Scheler felsefesini merkeze alarak izah etmeye çalıştığı düşünce ekseninde
Felsefi Antropoloji kavramını anlamaya ve belirginleştirmeye çalışmaktadır. Bunu
yaparken de nasıl bir yöntem izlenmesi gerektiğini, bunu kendi çalışmalarında
belirten Mengüşoğlu’nun, bütünsellik yaklaşımından hareketle fenomenler, eylemler
ve özgürlük kavramlarından yola çıkarak yapmaktadır. Başka bir deyişle teoria,
praksis ve poesis alanını Mengüşoğlu’nun ele aldığı biçimde inceleyerek sosyal
psikolojiden ahlaka kadar uzanabilecek disiplinler-arası bir saha keşfetme
çabasındadır. İnsana düşünme ve eylem sahasını kazandıran algı süreçlerinin
varlık ve değerler alanıyla birlikte sergilemiş olduğu bütünsellik bağlamında
aksiyonlar ve olgular kavramlarını açıklamaya çalışmıştır. İnsanın yapıp-etme
hallerini merkeze alan Mengüşoğlu’nun sosyal bilimlerde felsefe metodolojisi
kullanma biçimi yorumsanabilen izafiyetleri birbirileriyle tutarlı bir
tarihsellik içinde ele alma kültürünü mümkün kılmıştır. Bu makale bu
tutarlılığın ontolojik dayanaklarına da mercek tutmak amacını gütmüştür.  

Kaynakça

  • Çıvgın, A. (2014). Ontolojik temellere dayalı felsefi antropoloji, Mavi Atlas, Gümüşhane Edebiyat Fakültesi Elektronik Dergisi,132, 109-121. 09.01.2018.http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gumusmaviatlas/issue/view/5000008653
  • İyi, S. (2000). Yüzyılımızda iki antropoloji anlayışı Heidegger ve Mengüşoğlu, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi,2, 57-67.
  • Kant, İ. (1980). Pratik aklın eleştirisi. (O. Aruoba, Çev.) Ankara: Hacettepe Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1983). Felsefeye giriş. Ankara: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1971). Felsefi anthropoloji. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Mengüşoğlu T. (1988). İnsan felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mengüşoğlu T. (2014). Kant ve Scheler’de insan problemi. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Scheler, M. (1998). İnsanın Kosmostaki yeri. (H. Tepe, Çev.) Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Uygur N. (1971). Felsefenin çağrısı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: İstanbul.
  • Wittgenstein, L. (2003). Tractaus logico philosophicus. (O. Aruoba, Çev.) Ankara: YKY Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Felsefe
Yazarlar

Mehmet Fatih Doğrucan 0000-0003-4578-7671

Dilnur Karabulut Bu kişi benim 0000-0003-4209-0270

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2018
Kabul Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğrucan, M. F., & Karabulut, D. (2018). İnsan Anlayışının Ontolojik Bağlamıyla Felsefi Antropolojisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 726-739. https://doi.org/10.21547/jss.374614