Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Alt Kültür Grubu Olarak Denizli Grafiti Gençliği

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 4, 1287 - 1309, 18.10.2019
https://doi.org/10.21547/jss.547953

Öz

Grafiti, küreselleşmeyle birlikte 1980’li yıllardan itibaren tüm dünyaya yayılan bir olgudur. Günümüzde grafitinin küresel bir alt kültür olduğu kabul edilmektedir. Bu çalışma grafiti gençliğinin alt kültürel özelliklerini, gençlerin grafitiyi kendi pencerelerinden nasıl gördüklerini ve yaşamlarıyla nasıl ilişkilendirdiklerini Denizli kent örneğinden hareketle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamına yaşları 15 ila 30 arasında değişen 14 grafitici genç dahil edilmiş olup, bu gençlerle bire bir derinlemesine görüşmeler yapılarak araştırma verileri toplanmıştır. Araştırmanın veri analizi, nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemlerden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma, Denizli grafiti gençliğinin bir alt kültür grubu özelliği taşıdığını, grafitinin gençlerin hayatında önemli bir yere sahip olduğunu, gençlerin grafitiyi bir yaşam tarzı haline getirdiğini ve grafitiyi sanat olarak algıladıklarını, gençlerin grafiti sayesinde kültürel, sosyal ve ekonomik sermaye kazanabildiklerini ortaya çıkarmıştır. Grafitinin izinsiz olarak yapılmasının önüne geçebilmek için bir takım öneriler sunulmuştur. Türkiye’de gençlik alt kültürleri ve özelde grafiti alt kültürüne dair yapılmış çalışmalar sınırlı sayıda olup; Denizli kentinde ise bu konuda yapılmış herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma ile ilgili alanyazına katkı sağlanacağı düşünülmektedir.  

Kaynakça

  • Avramidis, K., ve Drakopoulou, K., (2015). ‘Moving from urban to virtual spaces and back: Learning in/from signature graffiti subculture’. P. Jandrić and D. Boras (Eds), Critical learning in digital networks. Springer, New York.
  • Becker H. (2013). Haricîler (Outsiders) (Ş. Geniş ve L. Ünsaldı, Çev.). Heretik Yayıncılık, Ankara.
  • Bowen, T., (1999). Graffiti art: A contemporary study of Toronto. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 41(1), 22-39.
  • Burcu, E., (1997). Çırak ve kalfa gençlik altkültür grubu hakkında sosyolojik bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik hayatın keşfi 1; Eylem, uygulama, üretim sanatları (L. Arslan Özcan, Çev.). Dost Kitabevi, Ankara.
  • Doğan, İ., (1994). Bir altkültür olarak Ankara Yüksel Caddesi gençliği. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Ehrlich, D., ve Ehrlich, G., (2007). Graffiti in its own words. New York Magazine. http://nymag.com/guides/summer/17406/ Erişim Tarihi: 08.11.2018
  • Güvenç, B., (1994). İnsan ve kültür. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Hebdige, D., (1988). Gençlik ve altkültürleri. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • https://www.uplifers.com/turkiyenin-ilk-graffiti-efsanesi-turbo-ile-graffiti-sanati-ve-hiphop-kulturu-uzerine/ Erişim Tarihi: 10.11.2018
  • http://www.uzmantv.com/graffiti-yapmak-suc-mudur Erişim tarihi: 10.11.2018
  • Hughes, M., (2009). Street art & graffiti art: Developing an understanding. Unpublished Master’s Theses. Georgia State University.
  • Jenks, C., (2007). Altkültür toplumsalın parçalanışı (N. Demirkol, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Jöntürk, (2003). Bir gençlik çığlığı hiphop kültürü. Akyüz Yayın Grubu, İstanbul.
  • Kaya, A., (2008). ‘Rap pedagojisi aracılığıyla eleştirel bir eğitim yöntemi: Alman-Türk hip-Hop gençliği’. Türkiye’de gençlik çalışması ve politikaları (N. Yentürk, Y. Kurtaran ve G. Nemutlu, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Lachmann, R., (1988). Graffiti as career and ideology, The American Journal of Sociology, 94/2, s.229-250.
  • Lewisohn, C., (2008). Street art: The graffiti revolution. Abrams, New York.
  • Maffesoloni, M., (1996). The time of the tribes (D. Smith, Çev.). Sage Publications, Londra.
  • Perasović, B. (2014). ‘Güncel bağlamda gençlik kültürü kavramı’. Gençlerin siyasi katılımı (V. Yılmaz ve D. Bahçeci, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Şebeke Gençlerin Katılımı Projesi Kitapları – No: 6, İstanbul.
  • Reisner, R., ve Weschsler, L., (1992). Dünya tosunlarından duvar yazıları antolojisi (B. Çorakçı, Çev.). Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Spatscheck, C. (2014). ‘Toplum ve gençlik kültürleri - Gençlik çalışması için yorumlar ve sonuçlar’. Gençlik çalışmaları tarihi, (Y. Kurtaran ve L. Yurttagüler, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Sebeke Gençlerin Katılımı Projesi Kitapları – No: 4, İstanbul.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H., (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Denizli Graffiti Youth as a Sub-Cultural Group

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 4, 1287 - 1309, 18.10.2019
https://doi.org/10.21547/jss.547953

Öz

Grafitti is a phenomenon that has spread all around
the world since 1980s with globalization. Today, grafitti is considered to be a
global subculture. The aim of this study was to reveal the sub-cultural
characteristics of the youth of graffiti, how they see graffiti from their
point of view and how they relate them to their lives. Fourteen young people
aged between 15 and 30 performing graffiti were included in the study and
one-to-one in-depth interviews were conducted with these young people and
research data were collected. Data analysis of the research was performed by
using descriptive analysis method, which is one of the methods used in the
analysis of qualitative data. The study revealed that Denizli graffiti youth
was a subculture group, that graffiti has an important place in young people's
lives, that young people make graffiti a lifestyle and perceive graffiti as and
art and that they can gain cultural, social and economic capital by graffiti.
In order to prevent unathorized grafitti, some suggestions were presented. In
Turkey, the studies conducted on the sub-culture, especially youth subcultures
and graffiti, are limited and there is no research conducted on this subject in
Denizli. It is considered that this study will contribute to the literature. 

Kaynakça

  • Avramidis, K., ve Drakopoulou, K., (2015). ‘Moving from urban to virtual spaces and back: Learning in/from signature graffiti subculture’. P. Jandrić and D. Boras (Eds), Critical learning in digital networks. Springer, New York.
  • Becker H. (2013). Haricîler (Outsiders) (Ş. Geniş ve L. Ünsaldı, Çev.). Heretik Yayıncılık, Ankara.
  • Bowen, T., (1999). Graffiti art: A contemporary study of Toronto. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 41(1), 22-39.
  • Burcu, E., (1997). Çırak ve kalfa gençlik altkültür grubu hakkında sosyolojik bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • De Certeau, M. (2009). Gündelik hayatın keşfi 1; Eylem, uygulama, üretim sanatları (L. Arslan Özcan, Çev.). Dost Kitabevi, Ankara.
  • Doğan, İ., (1994). Bir altkültür olarak Ankara Yüksel Caddesi gençliği. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Ehrlich, D., ve Ehrlich, G., (2007). Graffiti in its own words. New York Magazine. http://nymag.com/guides/summer/17406/ Erişim Tarihi: 08.11.2018
  • Güvenç, B., (1994). İnsan ve kültür. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Hebdige, D., (1988). Gençlik ve altkültürleri. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • https://www.uplifers.com/turkiyenin-ilk-graffiti-efsanesi-turbo-ile-graffiti-sanati-ve-hiphop-kulturu-uzerine/ Erişim Tarihi: 10.11.2018
  • http://www.uzmantv.com/graffiti-yapmak-suc-mudur Erişim tarihi: 10.11.2018
  • Hughes, M., (2009). Street art & graffiti art: Developing an understanding. Unpublished Master’s Theses. Georgia State University.
  • Jenks, C., (2007). Altkültür toplumsalın parçalanışı (N. Demirkol, Çev.). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Jöntürk, (2003). Bir gençlik çığlığı hiphop kültürü. Akyüz Yayın Grubu, İstanbul.
  • Kaya, A., (2008). ‘Rap pedagojisi aracılığıyla eleştirel bir eğitim yöntemi: Alman-Türk hip-Hop gençliği’. Türkiye’de gençlik çalışması ve politikaları (N. Yentürk, Y. Kurtaran ve G. Nemutlu, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Lachmann, R., (1988). Graffiti as career and ideology, The American Journal of Sociology, 94/2, s.229-250.
  • Lewisohn, C., (2008). Street art: The graffiti revolution. Abrams, New York.
  • Maffesoloni, M., (1996). The time of the tribes (D. Smith, Çev.). Sage Publications, Londra.
  • Perasović, B. (2014). ‘Güncel bağlamda gençlik kültürü kavramı’. Gençlerin siyasi katılımı (V. Yılmaz ve D. Bahçeci, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Şebeke Gençlerin Katılımı Projesi Kitapları – No: 6, İstanbul.
  • Reisner, R., ve Weschsler, L., (1992). Dünya tosunlarından duvar yazıları antolojisi (B. Çorakçı, Çev.). Yılmaz Yayınları, İstanbul.
  • Spatscheck, C. (2014). ‘Toplum ve gençlik kültürleri - Gençlik çalışması için yorumlar ve sonuçlar’. Gençlik çalışmaları tarihi, (Y. Kurtaran ve L. Yurttagüler, Der.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Sebeke Gençlerin Katılımı Projesi Kitapları – No: 4, İstanbul.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H., (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Sosyoloji
Yazarlar

Radiye Canan Bağış 0000-0001-6748-1003

Yayımlanma Tarihi 18 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2019
Kabul Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bağış, R. C. (2019). Bir Alt Kültür Grubu Olarak Denizli Grafiti Gençliği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 1287-1309. https://doi.org/10.21547/jss.547953