Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sevim Burak ve Ursula K. Le Guin’in Eserlerinde Evli Kadınların Temsili

Yıl 2019, Cilt 18 IDEA Özel Sayı, 102 - 112, 31.12.2019
https://doi.org/10.21547/jss.599603

Öz










Her daim kadınların karakter yapıları zayıf, duygusal
ve müşfik olarak addedilmiş ve onların sadece belirli meslek gruplarında
çalışabilecekleri düşünülmüştür. Biyolojik farklılıklar sebebiyle de evin ve ev
halkının bakımı kadınlara yüklenmiştir. Geleceği inşa etmenin kadınların görevi
olduğu inancı, evi kadınların ait olduğu tek mekan haline getirmiş ve böylece
evler, evli veya bekar olmaları fark etmeksizin, tüm kadınlar için birer
hücreye dönüşmüştür. Kadınların ilk zamanlardan itibaren muzdarip olduğu bu
baskı ilk olarak aile içinde oluşmakta ve daha sonra ataerkil toplumlarda
etkisini giderek arttırmaktadır. Bu makale, yazı üsluplarının yanı sıra yeni
edebi türler de yaratmış; birbirine taban tabana zıt iki farklı topluma, dine
ve geçmişe ait iki önemli yazar olan Sevim Burak ve Ursula K. Le Guin’in
eserlerini yeniden ele almakta ve yazarların, ataerkil toplumlarda edindikleri
kadın olma deneyiminden yola çıkarak benzer feminist konular üzerinde
durduklarını iddia etmektedir. Yazarların çalışmalarında bireysel ve toplumsal
güçler tarafından sistematik olarak baskı altına alınmış kadın karakterler ile
karşılaşmaktayız. Bu bağlamda makale, Burak ve Le Guin’in bu baskıyı
kendilerine özgü biçimlerde ifade etmelerine rağmen, her ikisinin de evliliği
bir tür bireysel baskı olarak gördüğünü ve evliliğin kadınlara yaptığı baskının
çalışmalarına benzer şekillerde yansıdığını iddia etmektedir. Bu durum, hangi
toplumda olursa olsun, kadınların yaşadıkları deneyimlerin birbirine yakın
olduğunu ve bu deneyimlerin edebiyata da bu şekilde yansıdığını
kanıtlamaktadır.

Kaynakça

  • Acero, L. (2009). Response: The commodification of women's bodies in trafficking for prostitu-tion and egg donation. International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 2(1), 25-32. Retrieved 25.06.2016 from http://www.jstor.org/stable/40339193
  • Ahmed, S. (2004). The cultural politics of emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press
  • Bezirci, A. (1965). Yanık saraylar. Yeni Dergi, 251-259.
  • Birsel, S. (1992). Sergüzeşti Nano Bey ve elmas boğaziçi. İstanbul: Nisan.
  • Burak, S. (2011). Yanık saraylar. İstanbul: İletişim.
  • Buchanan, I. (2010). A dictionary of critical theory. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  • De Leon, Z. (2000). Kalayaan collection. Frontiers: A Journal of Women Studies, 21(1/2), 190-193. doi:10.2307/3347044
  • Irigaray, L. (1985). This sex which is not one. Trans. Catherine Porter, Carolyn Burke. New York: Cornell University Press.
  • Kane, E., & Sanchez, L. (1994). Family status and criticism of gender inequality at home and at work. Social Forces, 72(4), 1079-1102. doi:10.2307/2580293
  • Kocakoglu, B. (2009). Aşkın şizofrenik hali, Sevim Burak. Konya: Palet Yayınları
  • Kocakoglu, B. (2013). Büyük günah: bilinmeyen öykuleriyle Sevim Burak. Konya: Palet.
  • Le Guin, U. (2002). The wild girls. [Fiction Wise Publications. Asimov’s] Retrieved 05.03.2019 from https://epdf.pub/the-wild-girls.html
  • Le Guin, U. (2003). The dispossessed. New York: HarperCollins Publishers.
  • Le Guin, U. (2000). The left hand of darkness. New York: The Berkley Publishing Group.
  • Le Guin, U. (1987). Is gender necessary, redux. Retrieved 08.05.2016 from https://americanfuturesiup.files.wordpress.com/2013/01/is-gender-necessary.pdf
  • Mainardi, P. (2007). The politics of house work. In E. B. Freedman (Ed.) Essential feminist reader. New York: The Modern Library. 288-294.
  • Morris, P. (2005). Plotting Progress. NOVEL: A Forum on Fiction, vol. 38, no. 2/3, pp. 304–307. Retrieved 15.02.2019 from: http://www.jstor.org/stable/40267633.
  • Özkök, S. (2014). Yaşama teğelli öyküler: Sevim Burak’ın öyküleri üzerine bir inceleme. İstanbul: Sentez
  • Peksen, S. (2005). Feminine writing as an alternative to the patriarchal language. MP: An Online Feminist Journal, 1(2), 1-12.
  • Pheterson, G. (1986). Alliances between women: overcoming internalized oppression and internalized domination. Signs, 12 (1), 146-160. Retrieved 30.06.2018 from http://www.jstor.org/stable/3174362
  • Rashley, L. (2007). Revisioning Gender: Inventing Women in Ursula K. Le Guin's Nonfic-tion. Biography, 30(1), 22-47. Retrieved 18.05.2019 from http://www.jstor.org/stable/23540596
  • Soylu, R. (2015. Nisan-Mayıs). Sevim Burak/Yanık saraylar. Hece Öykü, 186-188.
  • Widdows, H. (2009). Border disputes across bodies: exploitation in trafficking for prostitution and egg sale for stem cell research. International Journal of Feminist Approaches to Bi-oethics, 2(1), 5-24. Retrieved 12.05.2019 from http://www.jstor.org/stable/40339192

“Women in Cages”; Representations of Married Women in the Works of Sevim Burak and Ursula K. Le Guin

Yıl 2019, Cilt 18 IDEA Özel Sayı, 102 - 112, 31.12.2019
https://doi.org/10.21547/jss.599603

Öz

Since the beginning of history women have been regarded as
weak, emotional, caring and thought to be suitable for some jobs and not the
others; due to the biological differences, they have been regarded the
nurturers of the family, the care taker of house. The belief that it is women’s
job to generate the future has made house the only place where she belongs and
thus becoming a cell for not only wives but also unmarried women. The
oppression that most women suffer from since the very beginning originates
mainly in families and further develops in patriarchal societies. This article
revisits the works of Sevim Burak and Ursula K. Le Guin as two significant
authors from very contrasting societies, religions and backgrounds, creating
different genres as well as writing styles and it claims that as a consequence
of experiencing womanhood in patriarchal societies they explore on very
parallel feminist themes. In their works, we come across with women characters
who are systematically oppressed by individual or collective forces. In this context
this article proposes that much as Burak and Le Guin differ in representing the
oppression in their unique ways, they both consider marriage as a form of
individual oppression and the very similar ways marriage oppresses women are
presented in their works, which proves that regardless of the society,
experiences of women are similar so are the ways they are included in
literature.

Kaynakça

  • Acero, L. (2009). Response: The commodification of women's bodies in trafficking for prostitu-tion and egg donation. International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 2(1), 25-32. Retrieved 25.06.2016 from http://www.jstor.org/stable/40339193
  • Ahmed, S. (2004). The cultural politics of emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press
  • Bezirci, A. (1965). Yanık saraylar. Yeni Dergi, 251-259.
  • Birsel, S. (1992). Sergüzeşti Nano Bey ve elmas boğaziçi. İstanbul: Nisan.
  • Burak, S. (2011). Yanık saraylar. İstanbul: İletişim.
  • Buchanan, I. (2010). A dictionary of critical theory. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  • De Leon, Z. (2000). Kalayaan collection. Frontiers: A Journal of Women Studies, 21(1/2), 190-193. doi:10.2307/3347044
  • Irigaray, L. (1985). This sex which is not one. Trans. Catherine Porter, Carolyn Burke. New York: Cornell University Press.
  • Kane, E., & Sanchez, L. (1994). Family status and criticism of gender inequality at home and at work. Social Forces, 72(4), 1079-1102. doi:10.2307/2580293
  • Kocakoglu, B. (2009). Aşkın şizofrenik hali, Sevim Burak. Konya: Palet Yayınları
  • Kocakoglu, B. (2013). Büyük günah: bilinmeyen öykuleriyle Sevim Burak. Konya: Palet.
  • Le Guin, U. (2002). The wild girls. [Fiction Wise Publications. Asimov’s] Retrieved 05.03.2019 from https://epdf.pub/the-wild-girls.html
  • Le Guin, U. (2003). The dispossessed. New York: HarperCollins Publishers.
  • Le Guin, U. (2000). The left hand of darkness. New York: The Berkley Publishing Group.
  • Le Guin, U. (1987). Is gender necessary, redux. Retrieved 08.05.2016 from https://americanfuturesiup.files.wordpress.com/2013/01/is-gender-necessary.pdf
  • Mainardi, P. (2007). The politics of house work. In E. B. Freedman (Ed.) Essential feminist reader. New York: The Modern Library. 288-294.
  • Morris, P. (2005). Plotting Progress. NOVEL: A Forum on Fiction, vol. 38, no. 2/3, pp. 304–307. Retrieved 15.02.2019 from: http://www.jstor.org/stable/40267633.
  • Özkök, S. (2014). Yaşama teğelli öyküler: Sevim Burak’ın öyküleri üzerine bir inceleme. İstanbul: Sentez
  • Peksen, S. (2005). Feminine writing as an alternative to the patriarchal language. MP: An Online Feminist Journal, 1(2), 1-12.
  • Pheterson, G. (1986). Alliances between women: overcoming internalized oppression and internalized domination. Signs, 12 (1), 146-160. Retrieved 30.06.2018 from http://www.jstor.org/stable/3174362
  • Rashley, L. (2007). Revisioning Gender: Inventing Women in Ursula K. Le Guin's Nonfic-tion. Biography, 30(1), 22-47. Retrieved 18.05.2019 from http://www.jstor.org/stable/23540596
  • Soylu, R. (2015. Nisan-Mayıs). Sevim Burak/Yanık saraylar. Hece Öykü, 186-188.
  • Widdows, H. (2009). Border disputes across bodies: exploitation in trafficking for prostitution and egg sale for stem cell research. International Journal of Feminist Approaches to Bi-oethics, 2(1), 5-24. Retrieved 12.05.2019 from http://www.jstor.org/stable/40339192
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm İngiliz Dili ve Edebiyatı
Yazarlar

Sultan Komut Bakınç 0000-0001-7815-389X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 28 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt 18 IDEA Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Komut Bakınç, S. (2019). “Women in Cages”; Representations of Married Women in the Works of Sevim Burak and Ursula K. Le Guin. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 102-112. https://doi.org/10.21547/jss.599603