Health communication which emerges as a sub-branch of communication encompasses all communication practices in almost all health related subjects, from health literacy to drug use, from eating habits to sports. In these communication practices which focus on making certain habits, keeping them away from certain actions, raising awareness about health and teaching correct behaviors, it is seen that public service announcement has become prominent. In recent years, the use of public service announcement (PSA) has become widespread by public institutions and non-governmental organizations for the purpose of providing useful information and raising awareness on the grounds of public interest. In this context, the concept of health communication was explained and the use of public service announcement (PSA) as communication application was discussed in this study. From 2008, very important legal studies have been carried out to stop smoking as state policy. Total of seven public spots published within the scope of two different anti-cigarette anti-smoking campaigns were examined by the semiotic analysis method and answers were asked about how the meaning was regulated and transferred to convince them to quit smoking. As a result of the research, it was understood that the six public spots read by the indicators were addressed to the feeling of fear, in the recently published public service announcement of the second campaign the strategy has been changed by focusing on positive results that would encourage quiting smoking.
Health Communication Public Service Announcement Semiotics Communication
İletişimin alt dalı olarak ortaya çıkan ve gelişen sağlık
iletişimi, sağlık okuryazarlığından ilaç kullanımına, beslenme
alışkanlıklarından spor yapmaya kadar sağlıkla ilgili neredeyse her konuda
gerçekleştirilen tüm iletişim uygulamalarını kapsamaktadır. Belirli
alışkanlıkları edindirmeye, bazı eylemlerden uzak tutmaya, sağlık konusunda
bilinçlendirmeye ve doğru davranışları öğretmeye odaklanılan bu iletişim
uygulamalarında kamu spotu kullanımının ön plana çıktığı görülmektedir. Son yıllarda, kamu kurumları ve sivil toplum
kuruluşları tarafından kamu yararına yönelik olarak faydalı bilgi iletme,
farkındalık yaratma gibi amaçlarla kamu spotlarının kullanımı
yaygınlaşmaktadır. Bu bağlamda bu
çalışmada öncelikle, sağlık iletişimi kavramı açıklanmış ve kamu spotlarının
kullanımı ele alınmıştır. 2008 yılından itibaren Türkiye’de devlet
politikası olarak sigarayı bıraktırma yönünde çok önemli yasal düzenlemeler
yapılmasından hareketle araştırma
kapsamı, Sağlık Bakanlığı’nın yayınladığı sigara kullanımı karşıtı kamu
spotlarıyla sınırlanmıştır. İki farklı
sigara karşıtı kampanya kapsamında yayınlanan toplam yedi kamu spotu
göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle incelenerek, sigarayı bırakmaya ikna
etmek için anlamın nasıl düzenlendiği ve aktarıldığı sorularına yanıt
aranmıştır. Araştırma sonucunda, göstergelerle okuması yapılan altı kamu
spotunda korku duygusuna seslenildiği, ikinci kampanyanın son yayınlanan kamu
spotunda strateji değiştirilerek sigarayı bırakmaya teşvik edecek olumlu
sonuçlara odaklanıldığı anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | İletişim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 1 |