Günümüz rekabet ortamında, çalışanların
işletmeyi, süreçleri, ürünleri ya da hizmetleri daha ileriye taşıyabilmeleri
için sahip olduğu bilgiyi ve fikirleri özgürce söyleyebileceği bir ortam
hazırlanması gerekmektedir. Çalışanların psikolojik olarak güçlendirilmesi ve
lider-üye etkileşiminin sağlanması bu ortamın yaratılmasında önemli birer etken
olacaktır. Bununla birlikte, işletmelerin en önemli varlığı olan çalışanların
işletmeye değer katması sağlanacak ve rekabet avantajının ortaya çıkmasına yol
açacaktır. Bu çalışmada hizmet sektöründe çalışanların lider-üye etkileşim
düzeylerinin çalışan sesliliğine ve işten ayrılma niyetine olan etkisini
incelemek ve bu iki ilişkide psikolojik güçlendirmenin moderatör etkisini
ölçmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Kütahya il merkezinde faaliyet
gösteren çeşitli otel, kafe ve restoran işletmelerinde çalışan 155 kişiye
ulaşılmış ve anket aracılığı ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS
20.0 ve Process Makro eklentisinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucuna göre, lider-üye etkileşiminin çalışan sesliliğine olumlu, işten
ayrılma niyetine olumsuz etkisinin olduğunu ve oluşan bu etkinin psikolojik
güçlendirmenin moderatör etkisiyle birlikte arttı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer
bir ifadeyle, değişkenler arasında psikolojik güçlendirmenin düzenleyici etkisi
arttıkça lider-üye etkileşiminin çalışan sesliliğine olumlu, işten ayrıma
niyetine üzerine olumsuz etkisinin de arttığı tespit edilmiştir.
Lider-Üye Etkileşimi Psikolojik Güçlendirme Çalışan Sesliliği İşten Ayrılma Niyeti Hizmet Sektörü
In
today's competitive environment, businesses need to create an environment in
which employees can freely express their knowledge and ideas to carry the
business, processes, products or services into the future. Empowering employees
psychologically and ensuring high leader-member exchange, it will be
significant factors in creating this environment. As a result of this,
employees, who are the most important assets of enterprises, will add value to
the enterprise, and businesses gain a competitive advantage eventually. In this
study, it is aimed to investigate the effect of leader-member exchange on
employee voice and turnover intention in the service sector employees and to
measure the moderator effect of psychological empowerment in these two
relationships. To achieve these aims, 155 employees were reached in various
hotels, cafes, and restaurants operating in the city center of Kütahya and the data were gathered through a survey form. The
data obtained were analyzed by SPSS 20.0 and Macro Process extension. According
to the results of the research, the leader-member exchange has a positive
effect on employee voice, negative effect on turnover intention and
psychological empowerment has a moderator effect on these two relationships. In
other words, as the moderating effect of psychological empowerment increases
between among variables, the effect of leader-member exchange on employee voice
positively increases, on turnover intention negatively decreases.
Leader-Member Exchange (LMX) Psychological Empowerment Employee Voice Behavior Turnover Intention Service Sector
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | İşletme Finans |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 3 |