Gaziantep İli Merkez Anadolu İmam Hatip Liselerinde Hadis Dersi Öğretimi Üzerine Bir Değerlendirme
Yıl 2020,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1017 - 1041, 01.07.2020
Recep Aslan
,
Ömer Faruk Kavuncu
,
İbrahim Halil İlgi
Öz
Anadolu İmam Hatip Liseleri’nde okutulan meslek derslerinden birisi de Hadis dersidir. Hadis dersi öğretim programında, hadis ve sünnetin kavramsal düzeyde tanımlanması, tarihî süreç içerisindeki gelişiminin tanıtılması, dinî kültür içindeki yerinin ve toplum hayatındaki öneminin kavratılması amaçlanmıştır. Bir eğitim programının başarılı sayılabilmesi için, o dersi alan öğrencilerin programda amaçlanan kazanımları sağlamış olması gerekir. Fakat bu her zaman mümkün olmayabilir. Bu sebeple, programın uygulanması neticesinde, yetersiz kalan yönlerin tespit edilmesi ve gerekli düzeltmelerin yapılabilmesi için programın ve çıktıların değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Anadolu İmam Hatip Liseleri’nde okutulan Hadis dersi özelinde, 2018/2019 eğitim ve öğretim yılında bu dersi almış öğrencilerin arzu edilen kazanımları elde edebilme düzeyine ve hadis dersine ilgilerine dair bir araştırma yapılması amaçlanmıştır.
Destekleyen Kurum
Gaziantep Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
Proje Numarası
İLHYTF.19.03
Teşekkür
Bu makale, 22.06.2020 tarihinde tamamlanan ve Gaziantep Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenen “Gaziantep İli Merkez Anadolu İmam Hatip Liselerinde Hadis Dersi Öğretimi Üzerine Bir Değerlendirme” isimli projenin sonuç raporu esas alınarak hazırlanmıştır.
Kaynakça
- Çakan, İ. L. (2014). Hadis Öğrenimi Tarihi ve Güncel Boyut. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
- Çakan, İ. L. Küçük, R. Güler, Z. Şahyar, E. Kuzudişli, B. Efendioğlu, M. (2018). Hadis Ders Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları.
- Hatîb el-Bağdâdî. (1983). el-Câmi li ahlâki’r-râvî ve âdâbi’s-sâmi (Cilt 1). (nşr. Mahmûd Tahhân). Riyâd: Mektebetü’l-meârif.
- Itr, N. (1985). Hadis Öğrenimi İçin Yapılan Seyahatler, er-Rıhle fi talebi’l-hadîs. (çev. Raşit Küçük). İlim ve Sanat, 1, 39-48.
- İnan Kaya, G. (2016). Eğitimde Merak ve İlgi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-2 (25), 103-114.
- Kandemir, M. Y. (1997). Hadis. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 17, 30-64. İstanbul: TDV Yayınları.
- Koçkuzu, A. O. (1993), Hadis Öğretim ve Eğitiminde Ne Yaptık? Neler Yapabilirdik?. Hadisin Dünü Bugünü ve Geleceği Sempozyumu, (s. 189-
210), Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
- Koçyiğit, T. (2012). Hadîs Tarihi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
- MEB (2018a). Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/05112532_Aihl_Fen_Sosyal_Bilimler_Haftalik_Ders_Cizelgesi.pdf
- MEB (2018b). Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812019324133-AIL%20Meslek%20Dersleri%20Ogretim%20Programi%20MArapca.pdf
- Yücel, A. (2013). Hadis İlminde “Tarih” Anlayışı ve “Hadis Tarihi” Yazıcılığı. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 11 (21), 271-302.
- Yücel, A. (2014). Hadis Usulü. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
An Evaluation of Teaching Hadith Lectures in Central Anatolian Imam Hatip High-Schools in Gaziantep Province
Yıl 2020,
Cilt: 19 Sayı: 3, 1017 - 1041, 01.07.2020
Recep Aslan
,
Ömer Faruk Kavuncu
,
İbrahim Halil İlgi
Öz
Hadith is one of the vacational lectures educated in Anatolian Imam Hatip Highschools. In teaching program of Hadith, it is aimed that defining hadith and sunnah in conseptual level, introduction of its development in history, and teaching its place in religious culture and importance in social life. To regard an education program as successfull, it is required that the students who take the classes should gain the aims of program. Nevertheless, it may not always be possible. Therefore, in consequence of application of the program, insufficient parts of lectures must be detected and the program and its outputs must be evaluated for necessary amendment. In this study, it is aimed to investigate that affinity of students taking Hadith lectures and their learning outcomes of required aims. This research is performed with the students who took Hadith class in 2018/2019 season in Anatolian Imam Hatip Highschools related to Ministry of National Education.
Proje Numarası
İLHYTF.19.03
Kaynakça
- Çakan, İ. L. (2014). Hadis Öğrenimi Tarihi ve Güncel Boyut. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
- Çakan, İ. L. Küçük, R. Güler, Z. Şahyar, E. Kuzudişli, B. Efendioğlu, M. (2018). Hadis Ders Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları.
- Hatîb el-Bağdâdî. (1983). el-Câmi li ahlâki’r-râvî ve âdâbi’s-sâmi (Cilt 1). (nşr. Mahmûd Tahhân). Riyâd: Mektebetü’l-meârif.
- Itr, N. (1985). Hadis Öğrenimi İçin Yapılan Seyahatler, er-Rıhle fi talebi’l-hadîs. (çev. Raşit Küçük). İlim ve Sanat, 1, 39-48.
- İnan Kaya, G. (2016). Eğitimde Merak ve İlgi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-2 (25), 103-114.
- Kandemir, M. Y. (1997). Hadis. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 17, 30-64. İstanbul: TDV Yayınları.
- Koçkuzu, A. O. (1993), Hadis Öğretim ve Eğitiminde Ne Yaptık? Neler Yapabilirdik?. Hadisin Dünü Bugünü ve Geleceği Sempozyumu, (s. 189-
210), Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
- Koçyiğit, T. (2012). Hadîs Tarihi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
- MEB (2018a). Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/05112532_Aihl_Fen_Sosyal_Bilimler_Haftalik_Ders_Cizelgesi.pdf
- MEB (2018b). Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812019324133-AIL%20Meslek%20Dersleri%20Ogretim%20Programi%20MArapca.pdf
- Yücel, A. (2013). Hadis İlminde “Tarih” Anlayışı ve “Hadis Tarihi” Yazıcılığı. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 11 (21), 271-302.
- Yücel, A. (2014). Hadis Usulü. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.