Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğa Sanatı ve Doğanın Sunduklarıyla Doğada Sanat Üreten Sanatçılar

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 3, 1540 - 1557, 31.07.2022
https://doi.org/10.21547/jss.1065781

Öz

Land Art (Arazi Sanatı), Environmental Art (Çevresel Sanat) ve Nature Art (Doğa Sanatı) birbirleriyle kesin çizgilerle ayrılmadıklarından, çoğu zaman birbiri yerine adlandırılan ya da karıştırılan sanat anlayışları olarak karşımıza çıkarlar. Oldukça karmaşık ve iç içe geçmiş durumda olan bu tanımlamalar tam bir sınırlama yapılamamasına rağmen kullanılan malzeme ve amaç farkına göre incelenebilir. Arazi Sanatı ve Çevresel Sanat, 1960'ların sonunda Amerika'da ortaya çıkmış, 1970’ler boyunca 1980’ler sırasında tüm batı ülkelerini etkilemiş avangart sanat türleridir. Arazi Sanatı ve Çevresel Sanat, gerçekleştirildiği yere özel tasarlanmış çevreyi ve çevreye ait olmayan materyalleri birleştirerek yeni formlar oluşturan ve heykelsi özellikler gözeten yaklaşımlardır. Daha çok doğal ortamın içine doğal olmayan, benzer amaçlı objeleri yerleştiren projeler üretilir. Doğada yapılan zaman odaklı bireysel performanslar görülür; ortak gerçekleştirilen “sosyal bilinç projeleri” gibi çok çeşitli savaş sonrası sanatsal deneyimleri kapsarlar. Aynı zamanda yeni şekiller üretmek için doğanın materyallerini kullanan alana özgü projeleri; aynı amaçlarla doğal ortama yeni, doğal olmayan objeleri taşıyan ve doğada zamana duyarlı bireysel çalışmaları ve müdahaleleri içerirler. Ancak eserlerin çoğu, üretildiği çevrenin ekolojisine çok az önem verilerek veya hiç dikkate alınmadan ağır makinelerle yapılmıştır. Ancak bazı sanatçılar, insan ve doğa arasındaki ilişkiyi vurgulamak için nerdeyse tamamen bulundukları çevrenin sunduğu olanakları ve doğal malzemeleri kullanmaya başlamışladır.
Doğa Sanatında ise; taş, toprak, buz, ağaç kütükleri, dallar, yapraklar gibi birçok doğal malzemenin kullanılmasıyla gerçekleştirilen çok çeşitli uygulama biçimleri vardır. Sanatçıların, doğada hendekler açtıkları, doğal ya da doğal olmayan materyalleri toprağa gömdükleri, galeri mekânı içinde; toprak, gübre, taş ya da insan ürünü çevresel nesneleri sıklıkla kullandıkları görülür.

Doğa Sanatı, 1981 yılında Kore Doğa Sanatçıları Derneği’nin (YATOO) kurulmasıyla kurumsallaşmış, daha çok doğaya yönelmiş, her yerin kendine özgü doğasını keşfetmeye ve doğayla üretmeye odaklanmıştır. Doğa sanatı; ilhamını, tamamen doğadan ve bulunduğu arazinin sunduklarından alan bir sanat dalıdır. Doğa ile sanatçı arasındaki ilişkiyi önemser. Bu bağlamda doğa sanatı benzer sanat oluşumlarına göre önemli farklılıklar göstermektedir.

Araştırmanın odağını oluşturan Doğa Sanatı incelenirken söz konusu sanat akımı üzerine aktif olarak etkinlikler düzenleyen uluslararası grup ve organizasyonlar ile ulusal ölçekte üreten gruplar ve örnek çalışmalar hakkında bilgi verilecektir. Doğa sanatı çalışmaları yürüten YATOO (Kore), ORANKI (Finlandiya), ART SELLA (İtalya), BAGGAT ART ASSOCIATION (Kore) uluslararası aktif gruplarken, İzmir merkezli PATİKA SANAT GRUBU ve Gaziantep merkezli TOPRAK ART GROUP, doğa Sanatı çalışmalarını Türkiye'de ilk kez uygulayan gruplar olarak öne çıkmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı Doğa Sanatının genel özelliklerini ve Türkiye'de yapılan Doğa Sanatı gruplarını ve ilk Doğa Sanatı çalışmalarını tanıtmaktır. Doğa Sanatı çalışmalarının, gerek üretim olarak yaygınlaşması ve gerekse ortaya çıkan eserlerin daha çok insanla buluşturulmasının anlamlı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • ANTMEN, A., (2009) 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 2.Basım, Sel Yayıncılık, İzmir.
  • AYDIN, Alper. Türkiye’de Yeryüzü Sanatı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara, 2014
  • AYDIN, İ. ve ZÜMRÜT, Y. (2013). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4, 53-65.
  • BİNGÖL, E.(2017) Doğayla oyunlar oynayanların izinde: Global Nomadic Art Project, https://yesilgazete.org/dogayla-oyunlar-oynayanlarin-izinde-global-nomadic-art-project-ebru-bingol/
  • FRIEDMAN, T. (2008) Chronology, Time-Andy Goldsworthy (2. Bs). Londra: Thames & Hudson.
  • GEOGLİF NEDİR? EN GİZEMLİ GEOGLİFLER https://tur.agromassidayu.com/geoglif-eto-chto-samie-zagadochnie-geoglifi-read-279486
  • HASIRCI, Zeynep ve Onan B. Coşkun (2020) Güzel Sanatlarda Akademik Çalışmalar 81-99. Livre de Lyon LESKA, Amy (2008). "A brief introduction to the intaglios of the Mojave Desert". Trough to Trough: 125–26.
  • LESKA, Amy http://biology.fullerton.edu/dsc/pdf/2008troughtotrough.pdf Erişim tarihi: 02
  • ÖZTÜRK, Ö.Tayfur, TÜRE, Ahmet ve AL, Fatma “Mehmet Kavukcu ve Füsun Onur’un Postmodern Sanat Yaklaşımları”. idil, 84 (2021 Ağustos): s. 1247–1258. doi: 10.7816/idil-10-84-09
  • TANDOĞAN, O. ve ERDİ Es, B. (2018). Dünyada ve Türkiye’de arazi sanatı (land art). İdil Dergisi, 7(51), 1359-1368.
  • TOMSUK Esra. E , (2018). SANATTA DOĞAYLA İŞBİRLİĞİ EYLEMLERİ BAĞLAMINDA‘DOĞA SANATI’ Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi
  • TOPAÇ, Varol. Sanatçı ile Yazışma. 2021.
  • WON-GIL, Jeon “Between Nature and Art”, International Nature Art Seminar 2015, http://yatooi.com/57789.
  • YATOO The World Nature Art Catalog Editör : WON-GIL, Jeon , 2013
  • YAĞMUR Önder, DOĞAYI ŞEKİLLENDİREN SANAT: LAND ART idil, 2016, Cilt 5, Sayı 27

Nature Art and Artists Who Create Art in Nature with What Nature Offers

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 3, 1540 - 1557, 31.07.2022
https://doi.org/10.21547/jss.1065781

Öz

Since Land Art, Environmental Art, and Nature Art are not strictly separated from each other, they often appear as art concepts that they often appear as understandings of art that are called or mixed interchangeably. Although a full limitation cannot be made. these definitions, which are quite complex and intertwined, can be examined according to the material used and the difference in purpose, Land Art and Environmental Art are avant-garde art genres that emerged in America in the late 1960s and influenced all western countries during the 1970s through the 1980s. Land Art and Environmental Art are approaches that create new forms by combining the environment and materials that do not belong to the environment, which are specially designed for the place where they are performed, and observe sculptural features. Rather, projects are produced that place unnatural objects with similar purposes in the natural environment. Time-oriented individual performances in nature are seen; they encompass a wide range of post-war artistic experiences, such as jointly realized “social awareness projects”. Also site-specific projects that use nature's materials to produce new shapes; They include time-sensitive individual studies and interventions in nature that bring new, unnatural objects to the natural environment for the same purposes. However, most of the works were made with heavy machinery, with little or no regard to the ecology of the environment in which they were produced.

In the Nature Art works; There are a wide variety of application forms using many natural materials such as stone, soil, ice, tree stumps, branches, leaves. In the gallery space, where artists dig trenches in nature and bury natural or unnatural materials; It is seen that they frequently use soil, manure, stone or human-made environmental objects.
The created work of art is left to nature, it is open to change and transformation, it even disappears over time. Instead of applying some ideas that woke up in his/her mind before coming to the land, or adapting his/her own art style to that land,, the artist produces it by exploring the land and the potentials it holds, that is, he determines the parameters of the land. At this point, we can say that the relationship of the revealed work of art with its
Nature Art was institutionalized with the establishment of the Korea Nature Artists Association (YATOO) in 1981, oriented more towards nature, focusing on discovering the unique nature of every place and producing with nature. Nature art; It is a branch of art that takes its inspiration entirely from nature and what the land offers. It cares about the relationship between nature and the artist. In this context, nature art shows significant differences compared to similar art formations.

While studying the Natural Art that is the focus of the research, information will be provided about international groups and organizations that actively organize events on this art movement, as well as groups that produce it on a national scale and case studies. YATOO (Korea), ORANKI (Finland), ART SELLA (Italy) BAGGAT ART ASSOCIATION (Korea), which conducts natural art studies, are internationally active groups, while PATHKA ART GROUP based in Izmir and TOPRAK ART GROUP based in Gaziantep stand out as the first groups to implement natural art studies in Turkey. The aim of this study is to introduce the general characteristics of Natural Art and the groups of Natural Art made in Turkey and the first Natural Art works. It is thought that it will be meaningful for Natural Art works to be spread both as production and for the resulting works to be brought together with more people.

Kaynakça

  • ANTMEN, A., (2009) 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 2.Basım, Sel Yayıncılık, İzmir.
  • AYDIN, Alper. Türkiye’de Yeryüzü Sanatı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara, 2014
  • AYDIN, İ. ve ZÜMRÜT, Y. (2013). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4, 53-65.
  • BİNGÖL, E.(2017) Doğayla oyunlar oynayanların izinde: Global Nomadic Art Project, https://yesilgazete.org/dogayla-oyunlar-oynayanlarin-izinde-global-nomadic-art-project-ebru-bingol/
  • FRIEDMAN, T. (2008) Chronology, Time-Andy Goldsworthy (2. Bs). Londra: Thames & Hudson.
  • GEOGLİF NEDİR? EN GİZEMLİ GEOGLİFLER https://tur.agromassidayu.com/geoglif-eto-chto-samie-zagadochnie-geoglifi-read-279486
  • HASIRCI, Zeynep ve Onan B. Coşkun (2020) Güzel Sanatlarda Akademik Çalışmalar 81-99. Livre de Lyon LESKA, Amy (2008). "A brief introduction to the intaglios of the Mojave Desert". Trough to Trough: 125–26.
  • LESKA, Amy http://biology.fullerton.edu/dsc/pdf/2008troughtotrough.pdf Erişim tarihi: 02
  • ÖZTÜRK, Ö.Tayfur, TÜRE, Ahmet ve AL, Fatma “Mehmet Kavukcu ve Füsun Onur’un Postmodern Sanat Yaklaşımları”. idil, 84 (2021 Ağustos): s. 1247–1258. doi: 10.7816/idil-10-84-09
  • TANDOĞAN, O. ve ERDİ Es, B. (2018). Dünyada ve Türkiye’de arazi sanatı (land art). İdil Dergisi, 7(51), 1359-1368.
  • TOMSUK Esra. E , (2018). SANATTA DOĞAYLA İŞBİRLİĞİ EYLEMLERİ BAĞLAMINDA‘DOĞA SANATI’ Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi
  • TOPAÇ, Varol. Sanatçı ile Yazışma. 2021.
  • WON-GIL, Jeon “Between Nature and Art”, International Nature Art Seminar 2015, http://yatooi.com/57789.
  • YATOO The World Nature Art Catalog Editör : WON-GIL, Jeon , 2013
  • YAĞMUR Önder, DOĞAYI ŞEKİLLENDİREN SANAT: LAND ART idil, 2016, Cilt 5, Sayı 27
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sanat
Yazarlar

Berna Özlem Özcan 0000-0001-9957-5346

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2022
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özcan, B. Ö. (2022). Doğa Sanatı ve Doğanın Sunduklarıyla Doğada Sanat Üreten Sanatçılar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1540-1557. https://doi.org/10.21547/jss.1065781