Bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimi ile birlikte internet ağının kapsama alanı da büyümektedir. Bilişim teknolojilerinin gelişimi beraberinde “büyük veri” kavramını meydana getirmiştir. Bu verileri kullananlar rakiplerine göre avantajlı duruma gelecektir. Büyük verilerin kullanımı bilimden sanayiye, özel sektörde kamuya kadar artık birçok alanda önem arz etmektedir. Bu çalışmada da Google arama motorunda aranan anahtar kelimesinin arama sıklığı sunan Google Trends’den elde edilen veriler kullanılarak altın fiyatlarının seyrinin nedensellik bağlantısı incelenmiştir. Veri seti, 01.01.2004-01.12.2021 tarihleri arasındaki aylık verileri içermektedir. Çalışma kapsamı Türkiye sınırları içinde Google arama motorunda “altın” anahtar kelimesinin arama sıklığı üzerinedir. Çalışmada verilerin durağanlık durumu analiz edilmiş, sonrasında değişkenler arasındaki uzun dönem dengesinin tespiti için Johansen Koentegrasyon testi yapılmıştır. En son aşama Granger Nedensellik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda altından aramaya doğru tek yönlü Granger nedensellik tespit edilmiştir.
With the rapid development of information technologies, the coverage area of the internet network is also growing. The development of information technologies has brought with it the concept of "big data". Those who use this data will have an advantage over their competitors. Use of big data; From science to industry, from the private sector to the public, it is now important in many fields. In this study, the causality connection of the course of gold prices was examined by using the data obtained from Google Trends, which presents the search frequency of the keyword searched in the Google search engine. The data set includes monthly data between 01.01.2004-01.12.2021. The scope of the study is on the search frequency of the "gold" keyword in the Google search engine within the borders of Turkey. In the study, the stationarity of the data was analyzed, and then the Johansen cointegration test was used to determine the long-term balance between the variables. The last step was Granger Causality Analysis. As a result of the study, one-way Granger causality towards gold prospecting was determined.
Keywords: Google, Google Trends, Big Data, Granger
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | İşletme Finans |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 3 |