The aim of the paper is to study the quality of
service perceived by the Syrian Refugees who take part in the activities of the
youth centre in view of the physical environment, inter reaction and output
quality. The universe of the research is the Syrian Refugees at the youth
centre in Osmaniye. The sample contains 106 male and 63 female volunteer Syrian
refugees who participate in the cultural, sportive and social activities at the
youth centre. For gathering the data, the demographic form in which the
personal data are kept and ‘The Scale of the Service Quality Perceieved at the
Youth Centres’ , which was developed by Aycan (2005) for the youth centres, and
then rearanged and revised for validity and reliability by Polat and his frends
(2013), were used. For this study, the homogeneity and variations of the data
were tested; Independent-Samples T Test, One
Way Anova for detecting “difference’’, the Test of Tukey for detecting the source of
difference were used. Cronbach Alpha value
of the scale for this study was found ,82. The avarage value of ‘Scale of
Service Quality Perceived’ for all the questions to the Syrian refugees was
found 4,33 ± 0,47. A meaningful difference was not found on the dimension of
service quality in view of accomodation and marital status. Depending on sex,
the values of the females of all sub-dimensions in service quality are higher
than those of males. The difference is meaningful on the statistical scale
(p<0.05). A meaningful difference was not found in the dimensions of
facility use by the Syrian refugees, the service quality perceived depending on
income and type of event. There is a meaningful difference in the sub-dimensions
of ‘Service Quality Perceived’, physical facility quality and output quality.
In the sub-dimensions of Service Quality Perceived depending on age it was
found statistical differences in all service quality perceived (p<0,05).
Based on our research findings, it can
be said that the Syrian Refugees are generally pleased with the quality of
services they get.
Bu çalışmanın amacı, Gençlik
Merkezi faaliyetlerine katılan Suriyeli Mültecilerin algıladıkları hizmet kalitesinin
fiziksel çevre, etkileşim ve çıktı kaliteleri bakımından
incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Osmaniye gençlik merkezindeki Suriyeli
mülteciler, örneklemi ise Osmaniye gençlik merkezi kültürel, sportif ve sosyal
faaliyetlere katılan 106 erkek, 63 kadın olmak üzere toplamda gönüllü
169 Suriyeli mülteci oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında kişisel bilgilerin yer aldığı demografik form ile Aycan
(2005) tarafından gençlik merkezlerine yönelik olarak geliştirilen, daha sonra
Polat ve ark., (2013) tarafından yeniden
düzenlenerek geçerlik ve güvenilirlik çalışması yapılan “Gençlik Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği”
kullanılmıştır. Bu çalışma için, verilerin homojenliği ve varyansları
test edilmiş, farklılıkların belirlenmesinde
Independent-Samples T Testi, One-Way ANOVA, farklılığın kaynağının
tespit edilmesinde ise Tukey testi kullanılmıştır. Ölçeğin bu çalışma için
hesaplanan Cronbach Alpha değeri ,82 olarak
tespit edilmiştir. Algılanan hizmet kalitesi ölçeğinin tüm soruları için
Suriyeli mültecilere ait ortalama değer 4,33 ± 0,47 olarak tespit edilmiştir.
Mültecilerin barınma ve medeni durum faktörlerine bağlı olarak algıladıkları
hizmet kalitesi boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığa
rastlanmazken; cinsiyete bağlı olarak hizmet kalitesi alt boyutlarının tamamında
kadınlara ait değerler, erkeklere nazaran yüksek bulunmuş ve bu değişimin
istatistiksel açıdan da anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Suriyeli
mültecilerin tesis kullanımı, gelir ve etkinlik türü faktörlerine bağlı olarak
algıladıkları hizmet kalitesi boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı bir
farklılığa rastlanmamıştır. Yaş faktörüne bağlı algılanan hizmet kalitesi alt
boyutlarında fiziksel çevre kalitesi ve çıktı kalitesi alt boyutlarında; eğitim
faktörüne bağlı olarak ise tüm algılanan hizmet kalitesi boyutlarında
istatistiksel anlamda farklılıklar gözlenmiştir (p<0.05). Araştırmamız
bulgularına dayanarak Suriyeli mültecilerin genel anlamda algıladıkları hizmet
kalitesinden memnun oldukları söylenilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Spor Yönetimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |