Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 274 - 284, 18.01.2024
https://doi.org/10.26650/JTL.2023.1207427

Öz

Tedarik zincirindeki optimizasyon hedefi depolama ve stok alışkanlıklarını azaltmaktadır. Buna bağlı olarak, sürekli hammadde temini için konteynerle yük taşınması talebini gün geçtikçe artırmaktadır. Ayrıca, her yükün konteynerle taşınmasına olanak verecek çözümler, konteynere ve konteyner taşımacılığında kullanılan sistemlere talebi arttırmaktadır. Hammadde depolama alışkanlıkları azalırken, konteyner taşımalarının artışı ile boş ve dolu konteynerlerin geçici depolanması ve iç dolum-boşaltım yapılacak yeni alanlara ihtiyaç olacaktır.

Türkiye’nin önemli sanayi ve deniz taşımacılığında etkin bölgesi olan Kocaeli ilindeki limanların ihtiyaçlarının belirlenerek hızlı aksiyon alınması ticari avantajların kullanılmasında etkili olacaktır. Çalışmada, Covid-19 Pandemisi sürecinde de elleçleme sayılarının artış gösterdiği bölgedeki konteyner limanlarının geri saha / depolama alanı ihtiyaçları incelenmiştir. Böylelikle mevcutta ve yakın gelecekteki ihtiyaçların tespit edilmesi amaçlanmış, alternatif çözümler ortaya konmaya çalışılmıştır. Bulgular, geri saha / depolama alanı ihtiyaçlarının tarafların çoğunda mevcut, bir kısmında ise en fazla on yıl içerisinde gerekli olacağını göstermiştir. Çalışma sahasına yönelik literatür taramasıyla birlikte paydaş olan liman tesisleri, hat işletmecileri, Konteyner Yük İstasyonu (Container Freight Service, CFS) hizmeti veren depo/lashing firmaları, konteyner taşıması yapan kara nakliyecileri ve acenteler ile yüz yüze görüşmeler yapılarak konu hakkındaki mevcut durum ve beklentileri saptanmaya çalışılmıştır. Yapılan istatistiki çalışmaya katılım sağlayan 37 firmanın %54,1’i depolama ve geri saha ihtiyaçlarının bulunduğunu ifade ederken, en fazla gelecek 10 yıl içerisinde ihtiyaç duyacaklarla birlikte bu oran %83,8’e çıkmaktadır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Akman, G. ve Mert, Z.G. (2011, Mayıs). Kocaeli’ndeki lojistik faaliyetlerin mevcut durumu. TMMOB, II. Kocaeli Kent Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Kocaeli. google scholar
  • Bayraktutan, Y. ve Özbilgin M. (2014). Lojistik Merkez Kocaeli (Proje Raporu). Kocaeli Ticaret Odası ve Doğu Marmara Kalkınma Ajansı. google scholar
  • Cevahir, E. ve Çatar, R.Ö. (Ed.). (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. İstanbul: Kibele Yayınları. google scholar
  • Çağlar, T ve Esmer, S. (2015). Türkiye’de boş konteynerlerin yeniden konumlandırılması sorunu üzerine nitel bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 242-256. google scholar
  • Erener, A., & Kurt, M. (2018). Application of Geographic Information Technologies for Logistic Centers Planning-Kocaeli Example. Journal of Transportation and Logistics, 3(1), 1-13. doi:10.26650/JTL.2018.03.01.01 google scholar
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi. (2012) Kocaeli Lojistik Etüdü ve Stratejik Planlama Çalışması. İstanbul: Boğaziçi Proje. google scholar
  • Kocaeli Valiliği. (2011). İzmit Körfezi Liman Bölgesi Raporu. Kocaeli. google scholar
  • Kocaeli Valiliği. (2012). Kocaeli limanlarının demiryolu ve karayolu bağlantılarının yapılması, coğrafi ve fiziki imkanları uygun olan limanların birleştirilmeleri ve ihtisas limanlarının oluşturulması, Alt komisyon raporu, Kocaeli. google scholar
  • Koldemir, B. ve Kahraman, C. (2020). Ulaşım ve Ticaret Coğrafyası Açısından İstanbul Limanları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (76),1931-1949. doi:10.17755/esosder.645740 google scholar
  • Koldemir, B. ve Kudu, E. (2015, Kasım). Liman-lojistik merkez etkileşim süreci; Kocaeli örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi, II. Ulusal Liman Kongresinde sunulan bildiri, İzmir. doi: 10.18872/DEU.b.ULK.2015.0017 google scholar
  • Kudu, E. (2021). Kocaeli liman tesisleri ile Köseköy Lojistik Köyü ulaştırma modlarının kombine taşımacılık açısından incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü, Deniz İşletmeciliği Ana Bilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). google scholar
  • Saka, M. (2020). A dry port model for Kocaeli container terminals. (Doctoral dissertation). Retrieved from:https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/678111 google scholar
  • Saka, M. ve Çetin, O. (2017). Konteyner taşımacılığı için yeni bir model önerisi: Köseköy kuru limanı, Dokuz Eylül Üniversitesi, III. Ulusal Liman Kongresinde sunulan bildiri, İzmir. doi:10.18872/DEU.DF.ULK.2017.011 google scholar
  • Yılmaz, Z., Erdem, C. & Kaya, K. (2020). Yeni İpek Yolu’nun Türkiye ekonomisine etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 198-214. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/yar/issue/52793/658622 google scholar
  • Unctad, (2021) Review of Maritime Transport 2021. Erişim adresi: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2021ch1_en.pdf Erişim tarihi:25.03.2022 google scholar
  • https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/konteyner-istatistikleri google scholar
  • https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yuk-istatistikleri google scholar
  • https://www.statista.com/statistics/253987/international-seaborne-trade-carried-by-containers/ google scholar

Investigation of Back Area and Storage Needs in Kocaeli Container Ports

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 274 - 284, 18.01.2024
https://doi.org/10.26650/JTL.2023.1207427

Öz

The goal of supply chain optimization is to reduce storage and stock habits. Accordingly, the demand for container freight services with regard to continuous raw material supplies increase daily.

The study, the back area / storage area needs of container ports in the Kocaeli region, where the handling number of increased during the COVID-19 pandemic. Thus, the study aims to determine the current and near future back area / storage needs, and also presents alternative solutions. The findings show that these needs occure for most parties, and some other will be necessary with in 10 years at the latest.

In additon to literature review of the study area, the study conducted face-to-face interviews with stakeholders such as port facilities, line operators, warehouses/lashing companies that provide CFS services, land transport companies and agencies that transport containers in an attempt to determine their current status and expectations regarding the subject. While 54.1% of the 37 companies participating in the statistical study stated having storage and back-area needs, this percentage increases to 83.8% for those who anticipate needing it within the next 10 years at the latest.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akman, G. ve Mert, Z.G. (2011, Mayıs). Kocaeli’ndeki lojistik faaliyetlerin mevcut durumu. TMMOB, II. Kocaeli Kent Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Kocaeli. google scholar
  • Bayraktutan, Y. ve Özbilgin M. (2014). Lojistik Merkez Kocaeli (Proje Raporu). Kocaeli Ticaret Odası ve Doğu Marmara Kalkınma Ajansı. google scholar
  • Cevahir, E. ve Çatar, R.Ö. (Ed.). (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. İstanbul: Kibele Yayınları. google scholar
  • Çağlar, T ve Esmer, S. (2015). Türkiye’de boş konteynerlerin yeniden konumlandırılması sorunu üzerine nitel bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 242-256. google scholar
  • Erener, A., & Kurt, M. (2018). Application of Geographic Information Technologies for Logistic Centers Planning-Kocaeli Example. Journal of Transportation and Logistics, 3(1), 1-13. doi:10.26650/JTL.2018.03.01.01 google scholar
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi. (2012) Kocaeli Lojistik Etüdü ve Stratejik Planlama Çalışması. İstanbul: Boğaziçi Proje. google scholar
  • Kocaeli Valiliği. (2011). İzmit Körfezi Liman Bölgesi Raporu. Kocaeli. google scholar
  • Kocaeli Valiliği. (2012). Kocaeli limanlarının demiryolu ve karayolu bağlantılarının yapılması, coğrafi ve fiziki imkanları uygun olan limanların birleştirilmeleri ve ihtisas limanlarının oluşturulması, Alt komisyon raporu, Kocaeli. google scholar
  • Koldemir, B. ve Kahraman, C. (2020). Ulaşım ve Ticaret Coğrafyası Açısından İstanbul Limanları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (76),1931-1949. doi:10.17755/esosder.645740 google scholar
  • Koldemir, B. ve Kudu, E. (2015, Kasım). Liman-lojistik merkez etkileşim süreci; Kocaeli örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi, II. Ulusal Liman Kongresinde sunulan bildiri, İzmir. doi: 10.18872/DEU.b.ULK.2015.0017 google scholar
  • Kudu, E. (2021). Kocaeli liman tesisleri ile Köseköy Lojistik Köyü ulaştırma modlarının kombine taşımacılık açısından incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü, Deniz İşletmeciliği Ana Bilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). google scholar
  • Saka, M. (2020). A dry port model for Kocaeli container terminals. (Doctoral dissertation). Retrieved from:https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/678111 google scholar
  • Saka, M. ve Çetin, O. (2017). Konteyner taşımacılığı için yeni bir model önerisi: Köseköy kuru limanı, Dokuz Eylül Üniversitesi, III. Ulusal Liman Kongresinde sunulan bildiri, İzmir. doi:10.18872/DEU.DF.ULK.2017.011 google scholar
  • Yılmaz, Z., Erdem, C. & Kaya, K. (2020). Yeni İpek Yolu’nun Türkiye ekonomisine etkisi. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 198-214. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/yar/issue/52793/658622 google scholar
  • Unctad, (2021) Review of Maritime Transport 2021. Erişim adresi: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2021ch1_en.pdf Erişim tarihi:25.03.2022 google scholar
  • https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/konteyner-istatistikleri google scholar
  • https://denizcilikistatistikleri.uab.gov.tr/yuk-istatistikleri google scholar
  • https://www.statista.com/statistics/253987/international-seaborne-trade-carried-by-containers/ google scholar
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Engin Kudu 0000-0002-7117-8477

Birsen Koldemir 0000-0002-1614-6624

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2022
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kudu, E., & Koldemir, B. (2024). Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi. Journal of Transportation and Logistics, 8(2), 274-284. https://doi.org/10.26650/JTL.2023.1207427
AMA Kudu E, Koldemir B. Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi. JTL. Ocak 2024;8(2):274-284. doi:10.26650/JTL.2023.1207427
Chicago Kudu, Engin, ve Birsen Koldemir. “Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha Ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi”. Journal of Transportation and Logistics 8, sy. 2 (Ocak 2024): 274-84. https://doi.org/10.26650/JTL.2023.1207427.
EndNote Kudu E, Koldemir B (01 Ocak 2024) Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi. Journal of Transportation and Logistics 8 2 274–284.
IEEE E. Kudu ve B. Koldemir, “Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi”, JTL, c. 8, sy. 2, ss. 274–284, 2024, doi: 10.26650/JTL.2023.1207427.
ISNAD Kudu, Engin - Koldemir, Birsen. “Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha Ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi”. Journal of Transportation and Logistics 8/2 (Ocak 2024), 274-284. https://doi.org/10.26650/JTL.2023.1207427.
JAMA Kudu E, Koldemir B. Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi. JTL. 2024;8:274–284.
MLA Kudu, Engin ve Birsen Koldemir. “Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha Ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi”. Journal of Transportation and Logistics, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 274-8, doi:10.26650/JTL.2023.1207427.
Vancouver Kudu E, Koldemir B. Kocaeli Konteyner Limanlarında Geri Saha ve Depolama Alanı İhtiyaçlarının İncelenmesi. JTL. 2024;8(2):274-8.



The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.