Social media is a set of digital platforms where individuals communicate with each other, share their ideas and perform various activities. There are over 3 billion social media users worldwide. In Turkey, Facebook, Instagram, Twitter and YouTube followers counts were as follows; YouTube ranks first with 50 million users, Instagram ranks second with 46 million users, while Facebook reached 38 million users in 2021. Twitter ranked fourth with 13 million users. For firms, this number has created an easy-to-reach and more economical market. One of the most important ways to achieve targeted results in this market is to create the right advertising strategies. Almost all social media platforms offer the option of advertising. The important point is which ad type will be applied on which platform.
In the study, it was aimed to choose the ideal advertising platform according to the target audience. The study was conducted in a bank that is one of the leading companies in Turkey in the banking sector. An advertising campaign will be conducted the credit card for young person. The problem of social media platform selection for this advertising campaign is addressed. 4 alternatives and 12 criteria were determined in the study. These alternatives and criteria were evaluated by 4 different Multi-Criteria Decision Making methods. Using AHP and ANP methods, criterion weights were determined. Criteria weights obtained by AHP method were used in Topsis method. And an ideal solution space has been proposed. In the PROMETHEE method, the ranking of alternatives was determined using the criterion weights obtained from the ANP method. The results were compared and the results showed consistency with each other.
Digital Marketing Social Media Multi-Criteria Decision Making Methods
Sosyal medya bireylerin birbirleri ile iletişime geçtikleri, fikirlerini paylaştıkları ve çeşitli aktivitelerin yapıldığı dijital platformlar bütünüdür. Dünya çapında 3 milyarın üzerinde sosyal medya kullanıcısı bulunmaktadır. Türkiye’de ise Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube kullanıcı sayıları sırasıyla şu şekildedir; YouTube 50 milyon kullanıcı ile ilk sırada yer almaktadır, Instagram 46 milyon kullanıcı sayısı ile ikinci sırada yer alırken, Facebook 2021 yılında 38 milyon kullanıcı sayısına ulaşmıştır. Twitter 13 milyon kullanıcı sayısı ile dördüncü sırada yer almıştır. Firmalar için bu sayı ulaşılması kolay ve daha ekonomik bir pazar oluşturmuştur. Bu pazarda hedeflenen sonuçlara ulaşmanın en önemli yollarından birisi doğru reklam stratejilerinin oluşturulmasıdır. Sosyal medya platformlarının neredeyse hepsi reklam seçeneği sunmaktadır. Önemli olan nokta hangi platformda hangi reklam türünün uygulanacağıdır.
Yapılan çalışmada hedef kitleye göre ideal reklam platformunun seçimi amaçlanmıştır. Çalışma bankacılık sektöründe Türkiye’nin öncü firmaları arasında yer alan bir bankada yapılmıştır. Firmanın ürünleri arasında yer alan genç kredi kartı için reklam kampanyası yapılacaktır. Bu reklam kampanyası için sosyal medya platform seçimi problemi ele alınmıştır. Çalışmada 4 alternatif ve 12 kriter belirlenmiştir. Bu alternatif ve kriterler 4 farklı Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemi ile değerlendirilmiştir. ANP ve AHP yöntemi ile belirlenen kriterlerin ağırlıkları belirlenmiştir. TOPSIS yönteminde AHP yönteminden elde edilen kriter ağırlıkları kullanılarak ideal alternatif belirlenmiştir. PROMETHEE yönteminde ise ANP yönteminden elde edilen kriter ağırlıkları kullanılarak alternatiflerin sıralaması belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış ve sonuçlar birbirleri ile tutarlılık göstermiştir.
Dijital Pazarlama Sosyal Medya Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |