Research Article
BibTex RIS Cite

E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 39, 01.01.2018
https://doi.org/10.24288/jttr.347678

Abstract

Electronic marketing (e-marketing) means
introducing produced goods and services on web environment and carrying out
marketing activities in this environment. E-Marketing provides direct
communication between accommodation organizations and customers by means of
Internet. The aim of this study is to determine how and to what extent four and
five-star hotels operating in Konya use Internet resources. Face to face
interview method is used as data collecting tool. In this context, interviews
composed of 24 questions are made with sales managers and sales representatives
of nine four and five-star hotels in Konya. As a result, it has seen that, for
advertising and publicity, hotels use their own web sites and for e-marketing
activities, they mostly use social networking sites.

References

  • Alabay, M.N. (2010). Geleneksel Pazarlamadan Yeni Pazarlama Yaklaşımlarına Geçiş Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. C.15, S.2, 213-235.
  • Arthur, D. (1995). Managing Human Resources in Small and Mid-Sized Compa-nies. AMACOM American Marketing Association, New York, 227-251.
  • Askeroğlu, O. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 9-10.
  • Atlı, Y. (2013). Bankacılık Sektöründe E-Pazarlama Uygulamaları Elazığ İlindeki Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 32.
  • Ayata, B. (2010). İnternet Üzerinden Elektronik Pazarlama ve Mobilya Sektörün-deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu, 34.
  • Bandurina, İ. (2012). Otel İşletmelerinde E-Pazarlama: Astana (Kazakistan)’daki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Dokuz Eylül Ün-iversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2.
  • Bitner, J. ve Booms, B. (1981). Marketing Strategies and Organizational Structures for Service Firms in Donnelly. American Marketing Association, Chicago, 47-52.
  • Boone, Louis, E., ve Kurtz, David L., (2006). Contemporary Marketing, 12th. Ed., (Mason, Ohio, South-Western, 117.
  • Börühan, G. (2014). Elektronik Ticarette Siparişlerin Yerine Getirilmesinde Lojis-tik Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Özel Alışveriş Sitelerinde Uygulamalar. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 58.
  • Bozkurt, İ. (2005). Bütünleşik Pazarlama İletişimi, 2. Baskı., İstanbul: Mediacat Yayınları, 9-10.
  • Bulut, Z. (2009). Elektronik Pazarlamada Stratejik Konumlandırma Süreci: Türkiye Uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 45.
  • Coşkun, G. (2015). Seyahat Acentelerinde Elektronik Pazarlama ve Ankara İlinde Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Gedik, H. (2009). Kobiler de E-Pazarlamanın Önemi: Konya Kobilerin de E-pazarlama Uygulamaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Sivas, 117.
  • Gürel, E. (1998), İnternet ve Pazarlama Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık, 41.
  • Kılıç , E. (2010). E-Pazarlama İnternet Üzerinden Pazarlama ve Yöntemler Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçer, M. (2012). Elektronik Ticaretin Pazarlama Stratejilerine Etkileri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 24.
  • Meng, X. (2010). Study on Combing of E-commerce and E-marketing. Journal of Software, 5 (5): 546-553.
  • Özen ,Ç. (2015). E-Pazarlama Stratejilerinde Çevrimiçi Arama Sitelerinin Önemi ve Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 22.
  • Strauss, J., El-Ansary, A. ve Frost, R. (2006). E-Marketing Fourth Edition, New Jersey: Pearson Education, 4.
  • Sürer, A. (2012). E-Pazarlama Yöneliminin İhracat Performansı Üzerine Etkisi: Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler En-stitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep, 15.
  • Turdaliev, C. (2009). Otel İşletmelerinde Elektronik Pazarlama: İzmir İli Dört ve Beş Yıldızlı Otellerinde Uygulamalı Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Tutar, F., Kocabay, M., Kılınç, N. (2007). Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Turizm Sektöründe E Ticaret Uygulamaları: Nevşehir Örneği. Sayı 12, 196.
  • Yıldız, H. 2013. Giyim Sektöründe Elektronik Pazarlama Faaliyetlerinin Üretici ve Tüketici Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 17.

Otel işletmelerinde e-pazarlama: Konya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir araştırma

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 39, 01.01.2018
https://doi.org/10.24288/jttr.347678

Abstract

Elektronik pazarlama (e-pazarlama), üretilen mal
ve hizmetlerin web ortamında tanıtılması ve pazarlama faaliyetlerinin yine bu
ortamda gerçekleşmesidir. E-Pazarlama, internet aracılığıyla konaklama
işletmeleri ve müşteriler arasında doğrudan iletişim kurulmasını sağlamaktadır.
Bu araştırmanın amacı, Konya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel
işletmelerinin internet imkânlarını nasıl ve ne düzeyde kullandıklarını
belirlemektir. Veri toplama aracı olarak yüz yüze mülakat tekniği kullanılmıştır.
Bu kapsamda, Konya’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı dokuz otel işletmesinin
satış müdürleri ve satış sorumluları ile 24
sorudan oluşan mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, otel işletmelerinin
reklam ve tanıtımlarını yapmak için kendi web sitelerini, e-pazarlama
faaliyetleri için çoğunlukla sosyal paylaşım sitelerini kullandıkları
görülmüştür.

References

  • Alabay, M.N. (2010). Geleneksel Pazarlamadan Yeni Pazarlama Yaklaşımlarına Geçiş Süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. C.15, S.2, 213-235.
  • Arthur, D. (1995). Managing Human Resources in Small and Mid-Sized Compa-nies. AMACOM American Marketing Association, New York, 227-251.
  • Askeroğlu, O. (2010). Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Medyanın Rolü. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 9-10.
  • Atlı, Y. (2013). Bankacılık Sektöründe E-Pazarlama Uygulamaları Elazığ İlindeki Katılım Bankaları Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 32.
  • Ayata, B. (2010). İnternet Üzerinden Elektronik Pazarlama ve Mobilya Sektörün-deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu, 34.
  • Bandurina, İ. (2012). Otel İşletmelerinde E-Pazarlama: Astana (Kazakistan)’daki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Dokuz Eylül Ün-iversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2.
  • Bitner, J. ve Booms, B. (1981). Marketing Strategies and Organizational Structures for Service Firms in Donnelly. American Marketing Association, Chicago, 47-52.
  • Boone, Louis, E., ve Kurtz, David L., (2006). Contemporary Marketing, 12th. Ed., (Mason, Ohio, South-Western, 117.
  • Börühan, G. (2014). Elektronik Ticarette Siparişlerin Yerine Getirilmesinde Lojis-tik Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Özel Alışveriş Sitelerinde Uygulamalar. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 58.
  • Bozkurt, İ. (2005). Bütünleşik Pazarlama İletişimi, 2. Baskı., İstanbul: Mediacat Yayınları, 9-10.
  • Bulut, Z. (2009). Elektronik Pazarlamada Stratejik Konumlandırma Süreci: Türkiye Uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir, 45.
  • Coşkun, G. (2015). Seyahat Acentelerinde Elektronik Pazarlama ve Ankara İlinde Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Gedik, H. (2009). Kobiler de E-Pazarlamanın Önemi: Konya Kobilerin de E-pazarlama Uygulamaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Sivas, 117.
  • Gürel, E. (1998), İnternet ve Pazarlama Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık, 41.
  • Kılıç , E. (2010). E-Pazarlama İnternet Üzerinden Pazarlama ve Yöntemler Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçer, M. (2012). Elektronik Ticaretin Pazarlama Stratejilerine Etkileri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 24.
  • Meng, X. (2010). Study on Combing of E-commerce and E-marketing. Journal of Software, 5 (5): 546-553.
  • Özen ,Ç. (2015). E-Pazarlama Stratejilerinde Çevrimiçi Arama Sitelerinin Önemi ve Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 22.
  • Strauss, J., El-Ansary, A. ve Frost, R. (2006). E-Marketing Fourth Edition, New Jersey: Pearson Education, 4.
  • Sürer, A. (2012). E-Pazarlama Yöneliminin İhracat Performansı Üzerine Etkisi: Gaziantep İlinde Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler En-stitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep, 15.
  • Turdaliev, C. (2009). Otel İşletmelerinde Elektronik Pazarlama: İzmir İli Dört ve Beş Yıldızlı Otellerinde Uygulamalı Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Tutar, F., Kocabay, M., Kılınç, N. (2007). Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Turizm Sektöründe E Ticaret Uygulamaları: Nevşehir Örneği. Sayı 12, 196.
  • Yıldız, H. 2013. Giyim Sektöründe Elektronik Pazarlama Faaliyetlerinin Üretici ve Tüketici Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 17.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Ferdi Bişkin 0000-0002-9864-751X

Meltem Tuncel This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Bişkin, F., & Tuncel, M. (2018). E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya. Journal of Tourism Theory and Research, 4(1), 29-39. https://doi.org/10.24288/jttr.347678
AMA Bişkin F, Tuncel M. E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya. Journal of Tourism Theory and Research. January 2018;4(1):29-39. doi:10.24288/jttr.347678
Chicago Bişkin, Ferdi, and Meltem Tuncel. “E-Marketing in Hotel Businesses: A Survey on Four and Five-Star Hotels in Konya”. Journal of Tourism Theory and Research 4, no. 1 (January 2018): 29-39. https://doi.org/10.24288/jttr.347678.
EndNote Bişkin F, Tuncel M (January 1, 2018) E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya. Journal of Tourism Theory and Research 4 1 29–39.
IEEE F. Bişkin and M. Tuncel, “E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya”, Journal of Tourism Theory and Research, vol. 4, no. 1, pp. 29–39, 2018, doi: 10.24288/jttr.347678.
ISNAD Bişkin, Ferdi - Tuncel, Meltem. “E-Marketing in Hotel Businesses: A Survey on Four and Five-Star Hotels in Konya”. Journal of Tourism Theory and Research 4/1 (January 2018), 29-39. https://doi.org/10.24288/jttr.347678.
JAMA Bişkin F, Tuncel M. E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya. Journal of Tourism Theory and Research. 2018;4:29–39.
MLA Bişkin, Ferdi and Meltem Tuncel. “E-Marketing in Hotel Businesses: A Survey on Four and Five-Star Hotels in Konya”. Journal of Tourism Theory and Research, vol. 4, no. 1, 2018, pp. 29-39, doi:10.24288/jttr.347678.
Vancouver Bişkin F, Tuncel M. E-marketing in hotel businesses: A survey on four and five-star hotels in Konya. Journal of Tourism Theory and Research. 2018;4(1):29-3.