It can be said that tourism is one of the most
important instruments used for publicity and developments of the countries.
Therefore, it is required for the governments ruling countries that they should
have a national tourism policy or strategy. As regarded this issue in term of
our country, it has been seen that tourism was tried to be developed with
national tourism policies up to 2000s. But it can be said that the variations
in development models also impacted tourism strategy with increasing
localization tendencies through EU harmonization process. In this context,
together with starting of the establishment of the development agencies based
on the law 5449 in 2006 in Turkey, it has been mostly preferred regional
policies rather than national policies. In this study, firstly how it was
stated on national tourism strategies in either national development plans or
the plans prepared by the Ministry of Culture and Tourism will be studied,
later how tourism was regarded important in the plan of GEKA will be analyzed.
Finally, these policies will be evaluated comparatively in the conclusion.
Turizm sektörü için ülkelerin tanıtımları ve kalkınmalarında kullanılan
en önemli araçlardan birisi olduğu söylenebilir. Dolayısıyla ülkelerin yönetiminde
bulunan hükümetlerin ulusal bir turizm politikası ya da stratejisi olması
gerekir. Ülkemiz açısından konuya baktığımızda, 2000’li yıllara gelinceye kadar
turizmin ulusal politikalarla geliştirilmeye çalışıldığı görülmektedir. Bununla
birlikte, AB’ye uyum süreciyle birlikte yerelleşme eğilimlerinin artmasıyla
kalkınma anlayışlarındaki değişimin turizm stratejisine de yansıdığı
söylenebilir. Bu bağlamda ülkemizde 2006
yılında 5449 sayılı kanunla Kalkınma Ajanslarının kurulmaya başlamasıyla kalkınma
politikalarında ve yönetiminde ulusal kalkınma politikaları ile uyumlu bölgesel
kalkınmaya da geçildiği bilinmektedir. Bu çalışmada, öncelikle ulusal turizm
stratejilerine gerek kalkınma planlarında, gerekse Kültür ve Turizm
Bakanlığının hazırladığı planlarda nasıl yer verildiği incelenecek, arkasından
Türkiye’nin önemli bir turizm bölgesi olan GEKA (Güney Ege Kalkınma
Ajansı-Muğla,Aydın ve Denizli)’da kalkınma açısından turizme ne derece yer
verildiği irdelenecektir. Sonuç bölümünde ise bu politikaların karşılaştırmalı
bir değerlendirmesi yapılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |