Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 46 - 52, 31.01.2020
https://doi.org/10.33773/jum.655048

Öz

Kaynakça

  • Zadeh. L.A. Fuzzy Sets , Information and Control, Vol.8, pp.338-353, (1965).
  • Atanassov, K. Intuitionistic fuzzy sets, Fuzzy Sets and Systems, Vol.20, No.1, pp.87-96, (1986).
  • Majumder. M, Multi Criteria Decision Making, Chapter 2, Springer, pp.35-47, (2015).
  • Nadaban. S, Dzitac. S, Dzitac. I, Fuzzy TOPSIS: A General View, Information Technology and Quantitative Management, 823-831, (2016).
  • Hwang CL, Yoon KP. Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, A State-of-the-Art Survey. Berlin: Springer-Verlang; (1981).
  • Akbaba. A, Turhan. M, Ilköğretim Okul Binalarının Fiziksel Sorunlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Van İli Örneği), KTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), (2016).
  • Şensoy. S, Sağsöz. A, Öğrenci Başarısının Sınıfların Fiziksel Koşulları ile İlişkisi, Ahi Evran Universitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol.16, No.3, pp.87-104, (2015).
  • Yımaz. A, İlköğretim Okullarının Fiziksel Yapılarının Eğitim Ve Öğretim Açısından Değerlendirilmesi,Balikesir University The Journal of Social Sciences Institute, Vol.15, No.28, pp.77-107, (2012).
  • Aydoğan. İ, Okul Binalarının Özellikleri ve Öğrenciler Üzerine Etkileri, Milli Eğitim Dergisi, Vol.193, pp.29-43, (2012).
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu, (2015).
  • Tuğrul. F, Çitil. M, Yılmaz. B, School Success Ranking in Multi Criteria Decision Making, Turk. J. Math. Comput. Sci., Vol.10, pp.1-6, (2018).
  • Tzeng. G.H, Huang. J.J, Multiple Attribute Decision Making, CRC press, Unites States of America, (2011).

INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 46 - 52, 31.01.2020
https://doi.org/10.33773/jum.655048

Öz

The education system has 4 basic elements. These; education system, educator, student (education student) and physical facility. In this study, the physical condition is researched. The aim of this study is to evaluate and interpret the suitability of the physical structures of schools in terms of education and training according to teachers by the multi-criteria decision making method in fuzzy logic. One of the factors affecting success is the physical structure. This study has been conducted with the help of teachers' ideas to determine whether physical structure has an impact on student achievement. This study is an application of a multi-criteria decision-making method, as
there are many factors affecting physical structure. In this study 'individual interview' technique has been applied to interpret physical conditions of schools. Scores obtained as a result of individual interviews have been interpreted using multi criteria decision making method. Teachers' ideas aecting success have been taken into consideration. The results have been compared with the official data.

Kaynakça

  • Zadeh. L.A. Fuzzy Sets , Information and Control, Vol.8, pp.338-353, (1965).
  • Atanassov, K. Intuitionistic fuzzy sets, Fuzzy Sets and Systems, Vol.20, No.1, pp.87-96, (1986).
  • Majumder. M, Multi Criteria Decision Making, Chapter 2, Springer, pp.35-47, (2015).
  • Nadaban. S, Dzitac. S, Dzitac. I, Fuzzy TOPSIS: A General View, Information Technology and Quantitative Management, 823-831, (2016).
  • Hwang CL, Yoon KP. Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, A State-of-the-Art Survey. Berlin: Springer-Verlang; (1981).
  • Akbaba. A, Turhan. M, Ilköğretim Okul Binalarının Fiziksel Sorunlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Van İli Örneği), KTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), (2016).
  • Şensoy. S, Sağsöz. A, Öğrenci Başarısının Sınıfların Fiziksel Koşulları ile İlişkisi, Ahi Evran Universitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol.16, No.3, pp.87-104, (2015).
  • Yımaz. A, İlköğretim Okullarının Fiziksel Yapılarının Eğitim Ve Öğretim Açısından Değerlendirilmesi,Balikesir University The Journal of Social Sciences Institute, Vol.15, No.28, pp.77-107, (2012).
  • Aydoğan. İ, Okul Binalarının Özellikleri ve Öğrenciler Üzerine Etkileri, Milli Eğitim Dergisi, Vol.193, pp.29-43, (2012).
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu, (2015).
  • Tuğrul. F, Çitil. M, Yılmaz. B, School Success Ranking in Multi Criteria Decision Making, Turk. J. Math. Comput. Sci., Vol.10, pp.1-6, (2018).
  • Tzeng. G.H, Huang. J.J, Multiple Attribute Decision Making, CRC press, Unites States of America, (2011).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Matematik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Feride Tuğrul 0000-0001-7690-8080

Mehmet Çitil

Beyza Karasolak Bu kişi benim

Mehmet Dağlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2019
Kabul Tarihi 27 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tuğrul, F., Çitil, M., Karasolak, B., Dağlı, M. (2020). INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING. Journal of Universal Mathematics, 3(1), 46-52. https://doi.org/10.33773/jum.655048
AMA Tuğrul F, Çitil M, Karasolak B, Dağlı M. INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING. JUM. Ocak 2020;3(1):46-52. doi:10.33773/jum.655048
Chicago Tuğrul, Feride, Mehmet Çitil, Beyza Karasolak, ve Mehmet Dağlı. “INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING”. Journal of Universal Mathematics 3, sy. 1 (Ocak 2020): 46-52. https://doi.org/10.33773/jum.655048.
EndNote Tuğrul F, Çitil M, Karasolak B, Dağlı M (01 Ocak 2020) INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING. Journal of Universal Mathematics 3 1 46–52.
IEEE F. Tuğrul, M. Çitil, B. Karasolak, ve M. Dağlı, “INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING”, JUM, c. 3, sy. 1, ss. 46–52, 2020, doi: 10.33773/jum.655048.
ISNAD Tuğrul, Feride vd. “INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING”. Journal of Universal Mathematics 3/1 (Ocak 2020), 46-52. https://doi.org/10.33773/jum.655048.
JAMA Tuğrul F, Çitil M, Karasolak B, Dağlı M. INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING. JUM. 2020;3:46–52.
MLA Tuğrul, Feride vd. “INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING”. Journal of Universal Mathematics, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 46-52, doi:10.33773/jum.655048.
Vancouver Tuğrul F, Çitil M, Karasolak B, Dağlı M. INTERPRETATION OF PHYSICAL CONDITIONS OF SCHOOLS WITH FUZZY MULTI CRITERIA DECISION MAKING. JUM. 2020;3(1):46-52.