Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Belediye Logolarının Coğrafi Bakış Açısıyla İncelenmesi: Erzincan İli Örneği

Yıl 2023, Sayı: 4, 46 - 58, 31.12.2023
https://doi.org/10.58606/jwgdp.1400032

Öz

Logolar bir yerin veya bir markanın kendine ait özelliklerini çeşitli sembollerle ifade edilmesidir. Hizmet veren kuruluşlar olarak belediyeler de kendilerine ait tanıtıcı logolar kullanmaktadırlar. Belediyeleri temsil eden bu logoların o yöreye ait değerleri taşıması, logoların benimsenmesini kolaylaştırmaktadır. Belediye logoları bir yerleşim yerini temsil ettiklerinden genelde fiziki ve beşerî coğrafya unsurlarını içermektedirler. Oluşturulan logolarda coğrafi işaretlerin kullanılması, logoları coğrafi açıdan önemli kılmaktadır. Erzincan ilinin belediye logolarının coğrafi bakış açısıyla incelendiği bu çalışma, belediye logolarındaki fiziki ve beşerî coğrafi sembollerin yorumlanması ve kent kimliklerinin oluşturulmasında, coğrafyanın etkisi analiz edilmeye çalışılmıştır. Erzincan ilinin belediye logoları incelenirken hem fiziki hem de beşerî coğrafya unsurlarının birlikte kullanıldığı görülmüştür. Logolarda güneş, hayvan motifleri, ağaç, dağ, akarsu ve tarım ürünleri gibi doğal coğrafya elemanlarıyla kültürel, dini ve beşerî ögelerin bir arada olması coğrafi açıdan oldukça önemlidir. Bu durum logo tasarımlarında doğal çevrenin göz ardı edilmediğini, mekânı tanımlayıcı unsurların kullanıldığını, yöreye ait tarihi ve kültürel değerlerin ön plana çıkartıldığı anlamına gelmektedir. Erzincan Merkez ilçesi belediye logosunda her bir ayrıntının orijinalliği, ilin özelliklerini taşıyacak şekilde tasarlanmıştır. Sadece Merkez ilçeyi tanımlamakla kalmayıp, taşra ilçelerin niteliklerini de anlatmaktadır. Çayırlı belediye logosunda fiziki coğrafya özellikleri, İliç, Kemah, Otlukbeli ve Üzümlü belediye logolarında ise hem fiziki hem de beşerî coğrafya özellikleri detaylı olarak sembolleştirilmiştir. Kemaliye ilçesinin doğal güzellikleri tam anlamıyla logoya yansıtılmamıştır. Refahiye ilçe belediye logosunda modern çizgiler ve simgeler kullanılmıştır. Tercan belediye logosu daha basit ve birkaç sembolden oluşmaktadır. Genel olarak bütün logolarda bulundukları coğrafyaya ait doğal ve beşerî unsurların yeraldığı ve kültürel değerlerin kullanıldığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A., & Abdullah, U. (2018). Logolarda Erzurum Kent Kimliği: Yorumlayıcı Anlamaya Yönelik Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(4), 2357-2379.
  • Aliağaoğlu, A. (2011). Lakap ve Logolarda Türkiye Şehirleri: Anlamların Coğrafyası. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 263-290.
  • Başıbüyük, A. (2006). Demiryoluna Bağlı Olarak Kurulan Bir İlçe Merkezi: İliç (Erzincan). Doğu Coğrafya Dergisi, 11(15), 251-274, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2440/31125
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi Yayınları, (1. Baskı), Ankara.
  • Bilirdönmez, T., Şahin, C. (2019). Doğu Karadeniz Bölgesi Şehirlerinin Belediye Logolarındaki Tanıtıcı Sembollerin Analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 38-47.
  • Çağıl, Z. (2023). Tercan Mama Hatun Türbesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakı, A. (2010). Türkiye’de Amblem – Logo Tasarımının Gelişim Süreci, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eliri, İ., Erdurucan İ., (2011). Sahne Işıklanmasında Renklerin Dili, 1. Baskı, Öncü Kitap, Ankara.
  • Gözener, B., Kaya, Y., Sayılı, M. (2014). Erzincan İli Üzümlü İlçesinde Cimin Üzümü Üretimi ve Pazarlama Durumu. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 9, 74-80.
  • Karadeniz, V., Altınbilek, M. S. (2018). Erzincan İlinin Topografik Analizi ve İdari Sınırlar İlişkisi, Bazı Sorunlar. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 283-304.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde" coğrafi işaretlerin" Kullanımı: İzmit pişmaniyesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (2), 243-254.
  • Özgen, N. (2010). Bilim Olarak Coğrafya ve Evrimsel Paradigmaları. Ege Coğrafya Dergisi, 19 (2), 1-26.
  • Özsoy, T. (2015). Coğrafi İşaretlemenin Katma Değer Oluşturmada Bir Araç Olarak Kullanımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 31-46.
  • Polat, P., Altınbilek, M.S. (2021). Erzincan’ın İklim Özellikleri ile Erzincan’da Kaydedilen Uzun Dönem (1930- 2020) Sıcaklık ve Yağış Verilerinin Trend Analizleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 26 (46), 55-80.
  • Ries, A., Ries, L. (2004). Marka Yaratmanın 22 Kuralı. Çeviren Atakan Özdemir, Mediacat Yayınları, (3.Baskı), İstanbul.
  • Siyavuş, A. E., & Belge, R. (2023). Belediye Logolarının Coğrafi Analizi: Tokat İli Örneği. Doğu coğrafya dergisi, 28(49), 28-39.
  • Şahin, T.E. (2006). Erzincan Amblemi. Erzincan Belediyesi Kültür Yayınları, Erzincan.
  • Şen, N., & Silahşör, Y., (2020). “Destı̇nasyon Marka Kı̇mlı̇ğı̇ Oluşturulmasında Semboller: Erzı̇ncan Logolarının Değerlendı̇rı̇lmesı̇”. [Bildiri]. MTCON’xx20 Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı (ss.1384-1410). Online, Turkey. Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar (Tarih-Tasarım-Teknoloji). Detay Yayınları, (1. Baskı), Ankara.
  • Toprak, H. (2009). Altıntepe Urartu Kalesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuan, Y. (2005). “Mekan ve Yer: Humanist Perspektif”, 20. yy. da Amerikan Coğrafyasının Gelişimi, Çizgi Kitabevi.
  • Tümertekin, E., Özgüç, N. (2009). Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Uzun, M., Özcan, S. (2014). Belediye Logolarındaki Coğrafi Sembollerin Analizi: Kocaeli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 272-288.
  • Yazıcı, H., (1991). Tercan Ovasının Coğrafi Etüdü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • URL 1. http://www.erzincan.gov.tr/cografi-yapisi (Son erişim tarihi: 04.08.2023)
  • URL 2. https://www.nufusu.com/il/erzincan-nufusu (Son erişim tarihi: 12.12.2023)
  • URL 3. https://www.haberkaos.com/erzincan-aydinlik-kanyon/ (Son erişim tarihi: 25.11.2023)
  • URL 4. http://kemaliye.gov.tr/genel-bilgiler-kemaliye (Son erişim tarihi: 25.11.2023)
  • URL 5. https://www.ozsozgazetesi.com.tr/guncel/refahiye-belediyesinin-logosu-degisti/.html (Son erişim tarihi: 22.12.2023)

Examination of Municipality Logos From A Geographical Perspective: Erzincan Province Example

Yıl 2023, Sayı: 4, 46 - 58, 31.12.2023
https://doi.org/10.58606/jwgdp.1400032

Öz

Logos are expressions of the unique characteristics of a place or a brand through various symbols. As service providers, municipalities also use their own promotional logos. The fact that these logos representing municipalities carry the values of that region makes it easier for the logos to be adopted. Since municipality logos represent a settlement, they generally contain physical and human geography elements. The use of geographical indications in the created logos makes the logos geographically important. In this study, where the municipal logos of Erzincan province are examined from a geographical perspective, the effect of geography on the interpretation of physical and human geographical symbols in the municipal logos and the creation of city identities has been tried to be analyzed. While examining the municipal logos of Erzincan province, it was seen that both physical and human geography elements were used together. The combination of natural geography elements such as the sun, animal motifs, trees, mountains, streams and agricultural products with cultural, religious and human elements in logos is very important from a geographical perspective. This means that the natural environment is not ignored in logo designs, place-defining elements are used, and local historical and cultural values are highlighted. The originality of every detail in the Erzincan Central district municipality logo is designed to reflect the characteristics of the province. It not only defines the central district, but also describes the qualities of the provincial districts. Physical geography features are symbolized in detail in the Çayırlı municipality logo, and both physical and human geography features are symbolized in detail in the İliç, Kemah, Otlukbeli and Üzümlü municipality logos. The natural beauties of Kemaliye district are not fully reflected in the logo. Modern lines and symbols are used in the Refahiye district municipality logo. Tercan municipality logo is simpler and consists of several symbols. In general, it has been observed that all logos contain natural and human elements belonging to the geography in which they are located and cultural values are used.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A., & Abdullah, U. (2018). Logolarda Erzurum Kent Kimliği: Yorumlayıcı Anlamaya Yönelik Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(4), 2357-2379.
  • Aliağaoğlu, A. (2011). Lakap ve Logolarda Türkiye Şehirleri: Anlamların Coğrafyası. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 263-290.
  • Başıbüyük, A. (2006). Demiryoluna Bağlı Olarak Kurulan Bir İlçe Merkezi: İliç (Erzincan). Doğu Coğrafya Dergisi, 11(15), 251-274, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2440/31125
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi Yayınları, (1. Baskı), Ankara.
  • Bilirdönmez, T., Şahin, C. (2019). Doğu Karadeniz Bölgesi Şehirlerinin Belediye Logolarındaki Tanıtıcı Sembollerin Analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 38-47.
  • Çağıl, Z. (2023). Tercan Mama Hatun Türbesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakı, A. (2010). Türkiye’de Amblem – Logo Tasarımının Gelişim Süreci, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eliri, İ., Erdurucan İ., (2011). Sahne Işıklanmasında Renklerin Dili, 1. Baskı, Öncü Kitap, Ankara.
  • Gözener, B., Kaya, Y., Sayılı, M. (2014). Erzincan İli Üzümlü İlçesinde Cimin Üzümü Üretimi ve Pazarlama Durumu. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 9, 74-80.
  • Karadeniz, V., Altınbilek, M. S. (2018). Erzincan İlinin Topografik Analizi ve İdari Sınırlar İlişkisi, Bazı Sorunlar. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 283-304.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde" coğrafi işaretlerin" Kullanımı: İzmit pişmaniyesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21 (2), 243-254.
  • Özgen, N. (2010). Bilim Olarak Coğrafya ve Evrimsel Paradigmaları. Ege Coğrafya Dergisi, 19 (2), 1-26.
  • Özsoy, T. (2015). Coğrafi İşaretlemenin Katma Değer Oluşturmada Bir Araç Olarak Kullanımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 31-46.
  • Polat, P., Altınbilek, M.S. (2021). Erzincan’ın İklim Özellikleri ile Erzincan’da Kaydedilen Uzun Dönem (1930- 2020) Sıcaklık ve Yağış Verilerinin Trend Analizleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 26 (46), 55-80.
  • Ries, A., Ries, L. (2004). Marka Yaratmanın 22 Kuralı. Çeviren Atakan Özdemir, Mediacat Yayınları, (3.Baskı), İstanbul.
  • Siyavuş, A. E., & Belge, R. (2023). Belediye Logolarının Coğrafi Analizi: Tokat İli Örneği. Doğu coğrafya dergisi, 28(49), 28-39.
  • Şahin, T.E. (2006). Erzincan Amblemi. Erzincan Belediyesi Kültür Yayınları, Erzincan.
  • Şen, N., & Silahşör, Y., (2020). “Destı̇nasyon Marka Kı̇mlı̇ğı̇ Oluşturulmasında Semboller: Erzı̇ncan Logolarının Değerlendı̇rı̇lmesı̇”. [Bildiri]. MTCON’xx20 Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı (ss.1384-1410). Online, Turkey. Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar (Tarih-Tasarım-Teknoloji). Detay Yayınları, (1. Baskı), Ankara.
  • Toprak, H. (2009). Altıntepe Urartu Kalesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuan, Y. (2005). “Mekan ve Yer: Humanist Perspektif”, 20. yy. da Amerikan Coğrafyasının Gelişimi, Çizgi Kitabevi.
  • Tümertekin, E., Özgüç, N. (2009). Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Uzun, M., Özcan, S. (2014). Belediye Logolarındaki Coğrafi Sembollerin Analizi: Kocaeli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 272-288.
  • Yazıcı, H., (1991). Tercan Ovasının Coğrafi Etüdü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • URL 1. http://www.erzincan.gov.tr/cografi-yapisi (Son erişim tarihi: 04.08.2023)
  • URL 2. https://www.nufusu.com/il/erzincan-nufusu (Son erişim tarihi: 12.12.2023)
  • URL 3. https://www.haberkaos.com/erzincan-aydinlik-kanyon/ (Son erişim tarihi: 25.11.2023)
  • URL 4. http://kemaliye.gov.tr/genel-bilgiler-kemaliye (Son erişim tarihi: 25.11.2023)
  • URL 5. https://www.ozsozgazetesi.com.tr/guncel/refahiye-belediyesinin-logosu-degisti/.html (Son erişim tarihi: 22.12.2023)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafyada Kent , Kültür Coğrafyası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinan Deniz

Zeynep Yilmaz

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2023
Kabul Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Deniz, S., & Yilmaz, Z. (2023). Belediye Logolarının Coğrafi Bakış Açısıyla İncelenmesi: Erzincan İli Örneği. Dünya Coğrafyası Ve Kalkınma Perspektifi Dergisi(4), 46-58. https://doi.org/10.58606/jwgdp.1400032