Bilişsel uyumsuzluk karar verme
eylemi sonrasında yaşanabilen, psikolojik olarak rahatsız edici bir durumdur.
Bireylerin tüm eylem ve davranışları, bilinçli ya da bilinçsiz olarak bir karar
verme işlemidir. Karar verme davranışı, yaşamın her aşamasında kendini gösterir
ve karar vermenin söz konusu olduğu her durumda bilişsel uyumsuzluk yaşama
olasılığı vardır. Leon Festinger, 1957 yılında bireyin inandığı şey ile bu
inanca karşı çıkan bilginin tutarsızlığı nedeniyle ortaya çıkan ve psikolojik
olarak rahatsız edici bir durum olan "Bilişsel Uyumsuzluk" teorisini tanımlamıştır. Sosyal psikolog Leon
Festinger’in bilişsel uyumsuzluk teorisi, sosyal psikoloji tarihinde en önemli
ve etkili teorilerden biri olarak görülmektedir. Satın alma davranışı da alternatifler
arasından seçim yaparak karar vermeyi gerektirir ve bu nedenle teori, tüketici
davranışlarının nedenlerini anlamaya çalışan pazarlama teorisyenleri tarafından
da benimsenmiştir. Buna göre çalışmanın amacı, teorinin ortaya çıkışını ve
temel kavramlarını tanımlayarak teorinin anlaşılmasını sağlamak, satın alma ve
tüketici davranışı alanında teorik ve ampirik araştırmaların yolunu açmaktır.
Bilimsel araştırmalara yönelik mevcut boşlukların tanımlanmasının konuya olan
ilgiyi artırma ve bilginin geliştirilerek daha fazla kullanılması yoluyla
genelleştirilebilirliğini artırma çabalarına katkıda bulunduğu düşünülmektedir.
Bilişsel Uyumsuzluk Çelişki Tüketici Davranışı Satın Alma Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 50 |