Son yıllarda, havayollarının
hizmet süreçlerinde çevreci uygulamalara önem verdiği görülmektedir.
Havayollarının bu faaliyetlerine yönelik yolcu tutumlarının bilinmesi, bu
işletmelerin yeşil pazarlama faaliyetlerine yön verebilmesi için önemlidir.
Ulusal literatürde yolcuların yeşil havayollarına yönelik tutumu ile ilgili
çalışmalar nispeten azdır. Bu nedenle bu çalışmada, yolcuların genel çevre
bilinci ve yeşil havayollarına yönelik tutumu incelenmiştir. Bu çalışmada,
Türkiye’deki farklı havalimanlarındaki Türk yolculara anket uygulanmıştır
Yolculara, “Kesinlikle katılmıyorum (=1)” …. “Kesinlikle katılıyorum (=5)”
şeklinde 5’li Likert ölçeğinde hazırlanan anket uygulanmıştır. Katılımcılara
ayrıca, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, ortalama aylık gelir, uçuş tipi, uçuş
amacı, uçuş sıklığı ve havayolu tercih nedenini kapsayan demografik ve uçuş
bilgileri sorulmuştur. Verileri test etmek için, T-test, ANOVA ve Regresyon
analizleri uygulanmıştır. Analiz sonucuna göre, kadınların ve ileri yaş
grubunda yer alan kişilerin çevre bilinci, diğerlerine göre daha fazladır.
Ayrıca, yüksek gelir grubunda yer alan yolcuların, yeşil havayollarına yönelik
tutumları daha olumludur. Çalışmanın sonunda,
havayollarının çevreci faaliyetlerinde
daha başarılı olabilmeleri için
bazı önerilerde bulunulmuştur.
Yeşil Pazarlama Havayolu Taşımacılığı Yeşil Havayolu Çevre Bilinci
In recent years, it
has been seen that airlines have given importance to environmentalist
applications during their service process. Finding out the passenger attitudes
toward these activities is important for airlines in order to shape their green
marketing activities. Studies related to the passenger attitudes towards green
airlines are relatively limited in national literature. Therefore, in this
study, general environment awareness and attitudes of the passengers towards
green airlines were examined. In this study, a survey was conducted with
Turkish passengers in different airports of Turkey. Questionnaries including
5-point Likert scale organized as “strongly disagree (=1)” to “strongly agree
(=5)” were applied to the passengers. Also respondents’ demographic and flight
information as; gender, age, education level, average monthly income, flight
type, flight purpose, flight frequency and the reason for selecting the airline
were asked. T-test, ANOVA and Regression analysis were applied to analyze the data. According to the analysis result, the
environmental awareness of women and elder passengers is higher than the
others. Moreover, passengers in the high income group are more likely to have
positive attitudes towards green airline operations. At the end of the study,
some suggestions to airlines to be more successful in their environmentalist
activities were made.
Green Marketing Airline Transportation Green Airlines Environment Consciousness
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 55 |