Küreselleşme ve teknolojik gelişmeler pazar koşullarını birçok yönden
etkilemiştir. Bu gelişmeler ile birlikte ülkeler arasındaki ticari sınırlar
ortadan kalkmış ve firmalar için ucuz işçilik, hammadde kaynaklarına ve yeni
pazarlar ulaşılabilirlik artmıştır. Öte yandan, kısalan ürün hayat eğrileri,
teslimat süreleri ve kişiselleşmiş ürünlere olan talebin artması
küreselleşmenin bazı zorlayıcı sonuçları olmuştur. Firmalar değişen pazar
koşullarını karşılayabilmek ve zorlayıcı rekabet koşullarında stratejik
başarılar elde edebilmek için farklı taşıma modlarını etkin bir şekilde
kullanmalıdır. Bunun sonucu olarak hızlı ve güvenilir teslimat sağlayan
havayolu taşımacılığı günümüzde operasyonel süreçlerde popüler hale
gelmiştir. Havacılıkta artan talep
hacmine bağlı olarak, Türk hava kargo sektörü son yıllarda hızla büyümektedir.
Bu durum, bölgede hizmet veren hava taşımacılığı şirketlerini, artan talebi
karşılamak için filolarını genişletmeye yönelmiştir. Kargo uçağı seçimi
havayolu firmaları için stratejik bir karar olmakla beraber çoklu çelişen
kriterlerin aynı anda dikkate alınacağı çok kriterli bir karar verme
problemidir. Bu çalışmanın amacı havayolu kargo uçağı seçim süreci için
belirlenen kritik kriterleri bulanık analitik hiyerarşi prosesi (AHP) yöntemini
kullanarak önemlerine göre sıralamak ve bulanık gri ilişkiler yöntemi (GIA) ile
kargo uçağı seçimi problem için alternatif bir çözüm önerisinde bulunmaktır.
Ayrıca yöntem bir Türk hava kargo şirketinde uygulanarak yöntemin performansı
ölçümlenmiştir.
Kargo Uçağı Havayolu Kargo Çok kriterli karar verme Bulanık AHP Bulanık Gri İlişkiler Analizi
Globalization and
technological developments have affected market conditions in many ways. These
developments removed the economic boundaries among countries and gave great
opportunities to companies, such as access to cheap labor, raw material and new
markets. On the other hand, short product life cycles, delivery times and
customization are some of the challenging results of globalization. To meet
that challenging market requirements and achieve a competitive advantage, firms
ought to operate and use all their transportation modes effectively.
Consequently, airline transportation has become more popular in operations
since it provides quick and reliable delivery. Due to increasing demand volume
in aviation, Turkish air cargo industry has been growing rapidly in last
decades. Therefore, airfreight companies are looking to expand their fleet to
capitalize on growing in the region. Selecting the most suitable cargo aircraft
has a critical importance in terms of the competitiveness. Cargo aircraft
selection is a multi-criteria decision-making problem in which multiple
conflicting criteria are to be considered simultaneously. The aim of this study
is to determine critical criteria set for air cargo plane selection process and
rank them according to their importance with using a fuzzy analytical hierarchy
process (AHP) method and select the most suitable cargo aircraft using fuzzy
grey relational analysis (GIA) method. A real life case study is conducted at a
Turkish air cargo company to test the performance of the proposed method.
Freighter Air Cargo Multi Criteria Decision Making Fuzzy AHP Fuzzy Grey Relational Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 57 |