Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 58, 313 - 328, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.565873

Öz

Artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımı,
müzelerdeki sergileme yöntemlerinin zenginleştirilmesi ve kültürel miras
alanlarında yer alan kültürel öğelerin korunması ve turistlerin bu öğeleri daha
iyi bir biçimde anlaşılmasını sağlaması açısından oldukça önemli olmaktadır.
Turist rehberlerinin mesleklerini icra ederken, anlatımlarını destekleyebilecek
ve hizmet kalitelerini arttırmalarını sağlayabilecek artırılmış gerçeklik
uygulamalarını kullanmaları, turistlerin anlatılan konularla ilgili daha iyi bir
düzeyde bilgi alabilmelerini sağlamakla birlikte, turlarını ilgi çekici bir
deneyim haline getirmektedir. Bu doğrultuda, turist rehberlerinin artırılmış
gerçeklik uygulamalarına yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi bu çalışmanın
temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla, turist rehberleri ile yapılan yüz yüze ve telefon
görüşmeleri ile elde edilmiştir. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu
çalışmada, fenomenolojik araştırma deseni kapsamında betimsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen 100 turist rehberi arasından yalnızca
22 turist rehberinin artırılmış gerçeklik uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi
olması nedeniyle, ilgili turist rehberlerinin görüşleri değerlendirmeye alınabilmiştir.
Bu doğrultuda, turist rehberleri arasında artırılmış gerçeklik uygulamalarının
bilinirlik düzeyinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlgili turist
rehberleri, artırılmış gerçeklik uygulamalarının turlar süresince kullanımının
önemli olduğuna değinmekle birlikte, turist rehberlerine ve turistlere olumlu
yönde etkileri bulunacağına değinmişlerdir. Turlar süresince kullanılan
artırılmış gerçeklik uygulamalarının yetersiz sayıda olması, dolayısıyla turist
rehberlerinin bu uygulamaları yeterli düzeyde deneyimleyememesi sebebiyle,
rehberlerin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik memnuniyet düzeylerinin
ve tavsiye etme oranlarının düşük olduğu düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Balıkesir Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

BAP 2017/07

Kaynakça

  • Ahipaşaoğlu, H. Suavi. (2006). Turizmde Rehberlik. Gözden Geçirilmiş II. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Azuma, Ronald T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.
  • Azuma, Ronald, Yohan Baillot, Reinhold Behringer, Steven Feiner, Simon Julier and Blair MacIntyre. (2001). Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Computer Graphics and Applications. 21 (6), 34-47.
  • Bal, Hüseyin. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (Uygulamalı-Örnekli). 1. Basım, İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Billinghurst, Mark, Adrian Clark and Gun Lee. (2014). A Survey of Augmented Reality. Foundations and Trends in Human – Computer Interaction. 8 (2-3), 73-272.
  • Bimber, Oliver and Ramesh Raskar. (2005). Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. Massachusetts: A. K. Peters, Ltd. Natick.
  • Bower, Matt, Cathie Howe, Nerida McCredie, Austin Robinson and David Grover. (2014). Augmented Reality in Education – Cases, Places and Potentials, Educational Media International, 51 (1), 1-15.
  • Boyraz, Burak. (2013). Müze Teknolojileri ve Sergileme Farklılıkları. İdil Dergisi, 2 (8), 113-128.
  • Carmigniani, Julie and Borko Furth. (2011). Augmented Reality: An Overview. Furth, Borko (Editor). Handbook of Augmented Reality. New York: Springer Science+Business Media, pp. 3-46.
  • Coşkun, Recai, Remzi Altunışık, Serkan Bayraktaroğlu ve Engin Yıldırım. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. 8. Baskı, Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Çakmak, Tolga Fahri ve Şehnaz Demirkol. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 221-235.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Bilişim Teknolojileri ve Politikaları Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara.
  • Dönmezoğlu, Deniz. (2013). Günümüz Müzeciliğinde Sergileme Tekniklerinin Sanal Teknolojiler ile Desteklenmesi ve Uygulama Örnekleri. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Güler, Ahmet, Mustafa Bülent Halıcıoğlu ve Serkan Taşğın. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma. Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güzel, F. Özlem (2007). Türkiye İmajının Geliştirilmesinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü (Alman Turistler Üzerine Bir Araştırma). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Han, Dai-In, Timothy Jung and Alex Gibson. (2014). Dublin AR: Implementing Augmented Reality in Tourism. Z. Xiang and I. Tussyadiah (Editors). Information and Communication Technologies in Tourism 2014, Springer, Cham, pp. 511-523.
  • Harmankaya, Mustafa Barış. (2010). Müzelerde Elektronik Rehberlik Uygulamaları. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • Höllerer, Tobias H. and Steven K. Feiner. (2004). Mobile Augmented Reality. H. Karimi and A. Hammad (Editors). Telegeoinformatics: Location-Based Computing and Services, CRC Press, pp. 392-421.
  • Ioannidis, Yannis, Olivier Ballet and Dimitrios Pandermalis. (2014). Tell Me a Story: Augmented Reality Technology in Museums. Web: https://www.theguardian.com/culture-professionals-network/culture-professionals-blog/2014/apr/04/story-augmented-reality-technology-museums adresinden 09.08.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Johnson, L., A. Levine, R. Smith and S. Stone. (2010). The 2010 Horizon Report. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Kan, Tai-Wei, Chin-Hung Teng, and Mike Y. Chen. (2011). QR Code Based Augmented Reality Applications. Furth, Borko (Editor). Handbook of Augmented Reality. New York: Springer Science+Business Media, pp. 339-354.
  • Karatay, Ayşe. (2015). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi ve Müze İçi Eser Bilgilendirme ve Tanıtımlarının Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi Yordamıyla Yapılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Kenteris, Michael, Damianos Gavalas, and Daphne Economou. (2010). Electronic Mobile Guides: A Survey. Personal and Ubiquitous Computing, 15, 97-111.
  • Kipper, Gregory and Joseph Rampolla. (2013). Augmented Reality: An Emerging Technologies Guide to AR. Massachusetts: Syngress Media.
  • Kozak, Metin. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köroğlu, Özlem. (2011). Müze ve Ören Yerlerinde Profesyonel Turist Rehberlerine Alternatif Olarak Elektronik Rehber Kullanımının Değerlendirilmesi. 1. Uluslararası Turizm ve Otelcilik Sempozyumu, (29 Eylül – 1 Ekim 2011), 209-218.
  • Köroğlu, Özlem. (2013). Turist Rehberlerinin İş Yaşamındaki Rolleri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 91-112.
  • Kuşluvan, Salih ve Nihat Çeşmeci. (2002). Türkiye’de Turist Rehberliği Eğitiminin Sorunları ve Yeniden Yapılandırılması. Turizm Eğitimi Konferansı–Workshop (11-13 Aralık 2002) Bildiriler Kitabı, Ankara: Turizm Bakanlığı, Turizm Eğitim Genel Müdürlüğü, 235-242.
  • Lee, Kangdon. (2012). Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, 56 (2), 13-21.
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu, Ulusal Meslek Standardı, Profesyonel Turist Rehberi Seviye 5. (16.07.2010). Resmi Gazete, 27643.
  • Milgram, Paul and Fumio Kishino. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information System, 77 (12), 1-15.
  • Muşkara, Üftade. (2017). Yeni Medyanın Kültürel Miras Konulu Uygulamaları. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 73, 89-110.
  • Özgüneş, Reşad Emre ve Düriye Bozok. (2017). Turizm Sektörünün Sanal Rakibi (mi?): Artırılmış Gerçeklik. 1st International Sustainable Tourism Congress, (23-25 November 2017), 619-630.
  • Pence, Harry E. (2010). Smartphones, Smart Objects, and Augmented Reality, The Reference Librarian, 52 (1-2), 136-145.
  • Sarı, Yaşar ve Metin Kozak. (2005). Turizm Pazarlamasında İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 9, 248-271.
  • Sayımer, İdil ve Banu Küçüksaraç. (2015). Yeni Teknolojilerin Üniversite Eğitimine Katkısı: İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Internatoional Journal of Human Sciences, 12 (2), 1536-1554.
  • Styliani, Sylaiou, Liarokapis Fotis , Kotsakis Kostas and Patias Petros. (2009). Virtual Museums, A Survey and Some Issues for Consideration. Journal of Cultural Heritage, 10 (4), 520-528.
  • Tekin, Özlem, Müjde Bideci ve Ayla Aydın. (2015). Kültürel Mirasın Aktarımında Mobil Rehber Uygulamaları ile Profesyonel Turist Rehberlerinin Yetkinliğinin Karşılaştırması (Konya Mevlana Müzesi Örneği). I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 679-686.
  • Tekin, Özlem, Müjde Bideci ve Cevdet Avcıkurt. (2017). Turist Rehberliğinde Yeni Teknolojilerin Kullanımı. Güzel, F. Özlem, Volkan Altıntaş ve İlker Şahin (Editörler). Turist Rehberliği Araştırmaları Öngörüler ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık, 291-303.
  • Tetik, Nuray. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi (Kuşadası Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Van Krevelen, D. W. F. and Ronald Poelman. (2010). A Survey of Augmented Reality Technologies, Applications and Limitations. The International Journal of Virtual Reality, 9 (2), 1-20.
  • Vlahakis, Vasilios, Nikolaos Ioannidis, John Karigiannis, Manolis Tsotros, Michael Gounaris, Didier Stricker, Tim Gleue, Patrick Daehne and Luís Almeida. (2002).
  • Archeoguide: An Augmented Reality Guide for Archaeological Sites. Computer Graphics in Art History and Archaeology, 22 (5), 52-60.
  • Web: http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ adresinden 14.11.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: http://www.chessexperience.eu/ adresinden 13.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: https://www.blippar.com/blog/2017/11/06/welcome-ar-city-future-maps-and-navigation adresinden 09.08.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/64233/smartphone-features adresinden 15.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Wojciechowski, Rafal, Krzysztof Walczak, Martin White and Wojciech Cellary (2004). Building Virtual and Augmented Reality Museum Exhibitions. Proceedings of the Ninth International Conference on 3D Web Technology (5-8 April 2004), Proceedings, 135-144.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Yoon, Susan A., Karen Elinich and Joyce Wang. (2012). Using Augmented Reality and Knowledge-Building Scaffolds to Improve Learning in a Science Museum. Computer-Supported Collaborative Learning, 7, 519-541.
  • Yovcheva, Zornitza, Dimitrios Buhalis and Christos Gatzidis. (2012). Overview of Smartphone Augmented Reality Applications for Tourism. e-Review of Tourism Research (eRTR), 10 (2), 63-66.
  • Zachary, Wayne, Joan Ryder, James Hicinbothom and Kevin Bracken. (1997). The Use of Executable Cognitive Models in Simulation-Based Intelligent Embedded Training. Proceedings of Human Factors Society 41st Annual Meeting. 41 (2), 1118-1122.
  • Zhou, Yajin, Xinwen Zhang, Xuxian Jiang and Vincent W. Freeh. (2011). Taming Information-Stealing Smartphone Applications (on Android). In: McCune J.M., Balacheff B., Perrig A., Sadeghi AR., Sasse A. and Beres Y. (Editors) Trust and Trustworthy Computing. Trust 2011. Lecture Notes in Computer Science, vol 6740. Berlin, Heidelberg: Springer, pp. 93-107.
  • Zhu, Wei, Charles B. Owen, Hairong Li and Joo-Hyun Lee. (2004). Personalized In-store E-Commerce with the PromoPad: an Augmented Reality Shopping Assistant. Electronic Journal for E‐commerce Tools and Applications, 1(3), 1-19.

Determining of Tourist Guides’ Perceptions Towards Augmented Reality Applications

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 58, 313 - 328, 30.04.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.565873

Öz

Proje Numarası

BAP 2017/07

Kaynakça

  • Ahipaşaoğlu, H. Suavi. (2006). Turizmde Rehberlik. Gözden Geçirilmiş II. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Azuma, Ronald T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.
  • Azuma, Ronald, Yohan Baillot, Reinhold Behringer, Steven Feiner, Simon Julier and Blair MacIntyre. (2001). Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Computer Graphics and Applications. 21 (6), 34-47.
  • Bal, Hüseyin. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (Uygulamalı-Örnekli). 1. Basım, İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Billinghurst, Mark, Adrian Clark and Gun Lee. (2014). A Survey of Augmented Reality. Foundations and Trends in Human – Computer Interaction. 8 (2-3), 73-272.
  • Bimber, Oliver and Ramesh Raskar. (2005). Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. Massachusetts: A. K. Peters, Ltd. Natick.
  • Bower, Matt, Cathie Howe, Nerida McCredie, Austin Robinson and David Grover. (2014). Augmented Reality in Education – Cases, Places and Potentials, Educational Media International, 51 (1), 1-15.
  • Boyraz, Burak. (2013). Müze Teknolojileri ve Sergileme Farklılıkları. İdil Dergisi, 2 (8), 113-128.
  • Carmigniani, Julie and Borko Furth. (2011). Augmented Reality: An Overview. Furth, Borko (Editor). Handbook of Augmented Reality. New York: Springer Science+Business Media, pp. 3-46.
  • Coşkun, Recai, Remzi Altunışık, Serkan Bayraktaroğlu ve Engin Yıldırım. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. 8. Baskı, Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Çakmak, Tolga Fahri ve Şehnaz Demirkol. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 221-235.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Bilişim Teknolojileri ve Politikaları Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara.
  • Dönmezoğlu, Deniz. (2013). Günümüz Müzeciliğinde Sergileme Tekniklerinin Sanal Teknolojiler ile Desteklenmesi ve Uygulama Örnekleri. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Güler, Ahmet, Mustafa Bülent Halıcıoğlu ve Serkan Taşğın. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma. Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güzel, F. Özlem (2007). Türkiye İmajının Geliştirilmesinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü (Alman Turistler Üzerine Bir Araştırma). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Han, Dai-In, Timothy Jung and Alex Gibson. (2014). Dublin AR: Implementing Augmented Reality in Tourism. Z. Xiang and I. Tussyadiah (Editors). Information and Communication Technologies in Tourism 2014, Springer, Cham, pp. 511-523.
  • Harmankaya, Mustafa Barış. (2010). Müzelerde Elektronik Rehberlik Uygulamaları. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, İstanbul.
  • Höllerer, Tobias H. and Steven K. Feiner. (2004). Mobile Augmented Reality. H. Karimi and A. Hammad (Editors). Telegeoinformatics: Location-Based Computing and Services, CRC Press, pp. 392-421.
  • Ioannidis, Yannis, Olivier Ballet and Dimitrios Pandermalis. (2014). Tell Me a Story: Augmented Reality Technology in Museums. Web: https://www.theguardian.com/culture-professionals-network/culture-professionals-blog/2014/apr/04/story-augmented-reality-technology-museums adresinden 09.08.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Johnson, L., A. Levine, R. Smith and S. Stone. (2010). The 2010 Horizon Report. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Kan, Tai-Wei, Chin-Hung Teng, and Mike Y. Chen. (2011). QR Code Based Augmented Reality Applications. Furth, Borko (Editor). Handbook of Augmented Reality. New York: Springer Science+Business Media, pp. 339-354.
  • Karatay, Ayşe. (2015). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi ve Müze İçi Eser Bilgilendirme ve Tanıtımlarının Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi Yordamıyla Yapılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Kenteris, Michael, Damianos Gavalas, and Daphne Economou. (2010). Electronic Mobile Guides: A Survey. Personal and Ubiquitous Computing, 15, 97-111.
  • Kipper, Gregory and Joseph Rampolla. (2013). Augmented Reality: An Emerging Technologies Guide to AR. Massachusetts: Syngress Media.
  • Kozak, Metin. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köroğlu, Özlem. (2011). Müze ve Ören Yerlerinde Profesyonel Turist Rehberlerine Alternatif Olarak Elektronik Rehber Kullanımının Değerlendirilmesi. 1. Uluslararası Turizm ve Otelcilik Sempozyumu, (29 Eylül – 1 Ekim 2011), 209-218.
  • Köroğlu, Özlem. (2013). Turist Rehberlerinin İş Yaşamındaki Rolleri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 91-112.
  • Kuşluvan, Salih ve Nihat Çeşmeci. (2002). Türkiye’de Turist Rehberliği Eğitiminin Sorunları ve Yeniden Yapılandırılması. Turizm Eğitimi Konferansı–Workshop (11-13 Aralık 2002) Bildiriler Kitabı, Ankara: Turizm Bakanlığı, Turizm Eğitim Genel Müdürlüğü, 235-242.
  • Lee, Kangdon. (2012). Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, 56 (2), 13-21.
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu, Ulusal Meslek Standardı, Profesyonel Turist Rehberi Seviye 5. (16.07.2010). Resmi Gazete, 27643.
  • Milgram, Paul and Fumio Kishino. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information System, 77 (12), 1-15.
  • Muşkara, Üftade. (2017). Yeni Medyanın Kültürel Miras Konulu Uygulamaları. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 73, 89-110.
  • Özgüneş, Reşad Emre ve Düriye Bozok. (2017). Turizm Sektörünün Sanal Rakibi (mi?): Artırılmış Gerçeklik. 1st International Sustainable Tourism Congress, (23-25 November 2017), 619-630.
  • Pence, Harry E. (2010). Smartphones, Smart Objects, and Augmented Reality, The Reference Librarian, 52 (1-2), 136-145.
  • Sarı, Yaşar ve Metin Kozak. (2005). Turizm Pazarlamasında İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 9, 248-271.
  • Sayımer, İdil ve Banu Küçüksaraç. (2015). Yeni Teknolojilerin Üniversite Eğitimine Katkısı: İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Internatoional Journal of Human Sciences, 12 (2), 1536-1554.
  • Styliani, Sylaiou, Liarokapis Fotis , Kotsakis Kostas and Patias Petros. (2009). Virtual Museums, A Survey and Some Issues for Consideration. Journal of Cultural Heritage, 10 (4), 520-528.
  • Tekin, Özlem, Müjde Bideci ve Ayla Aydın. (2015). Kültürel Mirasın Aktarımında Mobil Rehber Uygulamaları ile Profesyonel Turist Rehberlerinin Yetkinliğinin Karşılaştırması (Konya Mevlana Müzesi Örneği). I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 679-686.
  • Tekin, Özlem, Müjde Bideci ve Cevdet Avcıkurt. (2017). Turist Rehberliğinde Yeni Teknolojilerin Kullanımı. Güzel, F. Özlem, Volkan Altıntaş ve İlker Şahin (Editörler). Turist Rehberliği Araştırmaları Öngörüler ve Uygulamalar. Ankara: Detay Yayıncılık, 291-303.
  • Tetik, Nuray. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi (Kuşadası Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Van Krevelen, D. W. F. and Ronald Poelman. (2010). A Survey of Augmented Reality Technologies, Applications and Limitations. The International Journal of Virtual Reality, 9 (2), 1-20.
  • Vlahakis, Vasilios, Nikolaos Ioannidis, John Karigiannis, Manolis Tsotros, Michael Gounaris, Didier Stricker, Tim Gleue, Patrick Daehne and Luís Almeida. (2002).
  • Archeoguide: An Augmented Reality Guide for Archaeological Sites. Computer Graphics in Art History and Archaeology, 22 (5), 52-60.
  • Web: http://tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik/ adresinden 14.11.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: http://www.chessexperience.eu/ adresinden 13.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: https://www.blippar.com/blog/2017/11/06/welcome-ar-city-future-maps-and-navigation adresinden 09.08.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Web: https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/64233/smartphone-features adresinden 15.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Wojciechowski, Rafal, Krzysztof Walczak, Martin White and Wojciech Cellary (2004). Building Virtual and Augmented Reality Museum Exhibitions. Proceedings of the Ninth International Conference on 3D Web Technology (5-8 April 2004), Proceedings, 135-144.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Yoon, Susan A., Karen Elinich and Joyce Wang. (2012). Using Augmented Reality and Knowledge-Building Scaffolds to Improve Learning in a Science Museum. Computer-Supported Collaborative Learning, 7, 519-541.
  • Yovcheva, Zornitza, Dimitrios Buhalis and Christos Gatzidis. (2012). Overview of Smartphone Augmented Reality Applications for Tourism. e-Review of Tourism Research (eRTR), 10 (2), 63-66.
  • Zachary, Wayne, Joan Ryder, James Hicinbothom and Kevin Bracken. (1997). The Use of Executable Cognitive Models in Simulation-Based Intelligent Embedded Training. Proceedings of Human Factors Society 41st Annual Meeting. 41 (2), 1118-1122.
  • Zhou, Yajin, Xinwen Zhang, Xuxian Jiang and Vincent W. Freeh. (2011). Taming Information-Stealing Smartphone Applications (on Android). In: McCune J.M., Balacheff B., Perrig A., Sadeghi AR., Sasse A. and Beres Y. (Editors) Trust and Trustworthy Computing. Trust 2011. Lecture Notes in Computer Science, vol 6740. Berlin, Heidelberg: Springer, pp. 93-107.
  • Zhu, Wei, Charles B. Owen, Hairong Li and Joo-Hyun Lee. (2004). Personalized In-store E-Commerce with the PromoPad: an Augmented Reality Shopping Assistant. Electronic Journal for E‐commerce Tools and Applications, 1(3), 1-19.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semih Şalk Bu kişi benim 0000-0002-8911-325X

Özlem Köroğlu 0000-0002-3974-6120

Proje Numarası BAP 2017/07
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Şalk, S., & Köroğlu, Ö. (2020). Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(58), 313-328. https://doi.org/10.19168/jyasar.565873
AMA Şalk S, Köroğlu Ö. Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Nisan 2020;15(58):313-328. doi:10.19168/jyasar.565873
Chicago Şalk, Semih, ve Özlem Köroğlu. “Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15, sy. 58 (Nisan 2020): 313-28. https://doi.org/10.19168/jyasar.565873.
EndNote Şalk S, Köroğlu Ö (01 Nisan 2020) Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15 58 313–328.
IEEE S. Şalk ve Ö. Köroğlu, “Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, ss. 313–328, 2020, doi: 10.19168/jyasar.565873.
ISNAD Şalk, Semih - Köroğlu, Özlem. “Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15/58 (Nisan 2020), 313-328. https://doi.org/10.19168/jyasar.565873.
JAMA Şalk S, Köroğlu Ö. Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15:313–328.
MLA Şalk, Semih ve Özlem Köroğlu. “Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 58, 2020, ss. 313-28, doi:10.19168/jyasar.565873.
Vancouver Şalk S, Köroğlu Ö. Turist Rehberlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15(58):313-28.