Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HIFZ EDUCATİON İN TÜRKİYE EYES OF İNDİVİDUALS RECEIVE HIFZ EDUCATION (A QUALİTATİVE RESEARCH)

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 8, 67 - 105, 15.06.2018

Öz

Hifz
education

is an education continuing from the early periods
of Islamic education history until the day. This education, which started in the early periods in order to protect the
Qur'an, continues today with different reasons.

In-detailed information has been obtained from the individuals
who receive hifz education under the qualitative method regarding the pre- and
post-training and the ongoing process. Within the scope of the research, 43
individuals from different cities were interviewed.
The data obtained in the interview were analyzed descriptively.Within
the qualitative method at the beginning of the
hifz education, this training has been given a meaning of what it means, why
and how it was decided; goals, methods, course environment and psycho-social
situations related to the ongoing process; 
after
the hifz education, the data on what to do within the scope of education,
occupation and care were obtained.

Kaynakça

  • Akdemir, Mustafa Atilla, “Kur’an Ezberinde Kalite İhtiyacı ve Donanımlı Hafızlık”, Usûl İslam Araştırmaları Dergisi, 2010, S. 13, ss. 21-40.
  • Akyürek, Süleyman, “Kur’an Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlikleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2005, S. 18, ss. 175-192.
  • Algur, Hüseyin, Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum 2018.
  • Ay, Mehmet Emin, Problemleri ve Beklentileriyle Türkiye’de Kur’an Kursları, Düşünce Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul 2005.
  • Aynur, Hatice Şahin, Kur’an Hıfzı Geleneği ve Günümüzdeki Uygulama Biçimleri, DİB Yay. , Ankara 2015.
  • Bayraktar, M. Faruk "Hafızlık Eğitiminin Geleneksel Yöntemleri ve Kur’an Kursları", X. Kur’an Sempozyumu Kur'an ve Eğitim, Fecr Yay. , Ankara 2008, ss. 124-126.
  • Bayraktar, Eğitim Kurumu Olarak Kur’an Kursları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul 1992.
  • Bozkurt, Nebi, “Hafız”, DİA, 1997, C. 15, ss. 74-78.
  • Buyrukçu, Ramazan, Kur’an Kurslarında Din Eğitimi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2001.
  • Cebeci, Suat, Bilal Ünsal, “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları”, Değerler Eğitimi Dergisi, 2006, C.4, S. 11, ss. 27-52.
  • Cebeci, Suat “Kur’an Öğretim Geleneği Olarak Hafızlık Eğitimi”, Diyanet İlmi Dergi, 2010, C. 46, S. 4, ss. 7-22.
  • Çimen, Abdullah Emin, “Hafızlık Müessesesi, Ülkemizdeki Hafızlık Çalışmaları İle İlgili Bazı Değerlendirmeler ve Hafızlığın Sağlamlaştırılmasında Bir Metot Denemesi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2007, S. 18, ss. 92-93.
  • DİB, Hafızlık Eğitim Programı, Ankara 2010.
  • Fırat, Yavuz, “Kur’an Eğitimi ve Hafızlık Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2007, S. 23, ss. 560-566.
  • Hoy, Anita Woolfolk, Eğitim Psikolojisi, Çev. Duygu Özen, Kaknüs Yay. , İstanbul 2015.
  • Kettânî, Muhammed Abdülhay Hz. Peygamberin Yönetimi, Çev. Ahmet Özel, İz Yay. , 2. Baskı, C.1/2, İstanbul 2003.
  • Koç, Ahmet, “Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik”, Etkili Din Öğretimi, TİDEF, 3. Baskı, İstanbul 2010.
  • Koç, “Kur’an Kurslarının Mevcut Sorunları ve Bunlara Yönelik Çözüm Önerileri”, IV. Din Şûrası, Tebliği ve Müzakereleri, Ankara 2009.
  • Koç, Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik Üzerine Bir Araştırma, Avrasya Yay. , Ankara 2005.
  • Oruç, Cemil, “Hafızlık Eğitimi: Elazığ-Harput Hamdi Başaran Kur’an Kursu Örneği”, Diyanet İlmi Dergi, 2009, C. 45, S. 3. , ss. 41-60.
  • Öcal, Mustafa, Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi, Dergâh Yay. , İstanbul 2015.
  • Öztürk, Fatma Zehra, Kur’an Kursu Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik, Kültürel Temelleri ve Sorunları (Konya Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2017.
  • Şahin, Hatice, “Hafızlık Eğitimi, Hafızlığın Günümüzdeki Uygulama Modelleri”, Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu – I, Ankara 2012.
  • Taşdan, Murat, Züleyha Ertan Kantos. “Sınıf Yönetimi ve Disiplin”, Sınıf Yönetimi, Ed. Zuhal Cafoğlu, Grafiker Yay. , Ankara 2007.
  • Ünsal, Bilal, Günümüz Kur’an Kurslarında Hafızlık Eğitimi ve Problemleri (İstanbul Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya 2006.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay. , 8. Baskı, Ankara 2011, s. 224.

HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 8, 67 - 105, 15.06.2018

Öz

Hafızlık eğitimi İslam eğitim tarihinin ilk
dönemlerinden günümüze kadar devam eden bir eğitimdir. İlk dönemlerde Kur’an’ın
korunması amacıyla başlayan bu eğitim, günümüzde de farklı gerekçelerle
birlikte devam etmektedir. Nitel yöntem kapsamında hazırlanan bu araştırma
ile,  hafızlık eğitimi alan bireylerden
hafızlık eğitiminin öncesi, sonrası ve hali hazırda devam eden süreciyle ilgili
derinlemesine bilgi alınmıştır. Araştırma kapsamında farklı illerden 43 bireyle
görüşme yapılmıştır. Görüşmede elde edilen veriler betimsel olarak analiz
edilmiştir. Nitel verilerle hafızlık eğitimi öncesinde bu eğitime nasıl bir
anlam yüklendiği, hangi gerekçelerle ve nasıl karar verildiği; hali hazırda
devam eden süreçle ilgili hedef, yöntem, kurs ortamı ve psiko-sosyal durumlar;
hafızlık eğitimi sonrasında eğitim, meslek ve hafızlığın korunması kapsamında
neler yapılacağına dair veriler elde edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akdemir, Mustafa Atilla, “Kur’an Ezberinde Kalite İhtiyacı ve Donanımlı Hafızlık”, Usûl İslam Araştırmaları Dergisi, 2010, S. 13, ss. 21-40.
  • Akyürek, Süleyman, “Kur’an Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlikleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2005, S. 18, ss. 175-192.
  • Algur, Hüseyin, Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum 2018.
  • Ay, Mehmet Emin, Problemleri ve Beklentileriyle Türkiye’de Kur’an Kursları, Düşünce Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul 2005.
  • Aynur, Hatice Şahin, Kur’an Hıfzı Geleneği ve Günümüzdeki Uygulama Biçimleri, DİB Yay. , Ankara 2015.
  • Bayraktar, M. Faruk "Hafızlık Eğitiminin Geleneksel Yöntemleri ve Kur’an Kursları", X. Kur’an Sempozyumu Kur'an ve Eğitim, Fecr Yay. , Ankara 2008, ss. 124-126.
  • Bayraktar, Eğitim Kurumu Olarak Kur’an Kursları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul 1992.
  • Bozkurt, Nebi, “Hafız”, DİA, 1997, C. 15, ss. 74-78.
  • Buyrukçu, Ramazan, Kur’an Kurslarında Din Eğitimi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2001.
  • Cebeci, Suat, Bilal Ünsal, “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları”, Değerler Eğitimi Dergisi, 2006, C.4, S. 11, ss. 27-52.
  • Cebeci, Suat “Kur’an Öğretim Geleneği Olarak Hafızlık Eğitimi”, Diyanet İlmi Dergi, 2010, C. 46, S. 4, ss. 7-22.
  • Çimen, Abdullah Emin, “Hafızlık Müessesesi, Ülkemizdeki Hafızlık Çalışmaları İle İlgili Bazı Değerlendirmeler ve Hafızlığın Sağlamlaştırılmasında Bir Metot Denemesi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2007, S. 18, ss. 92-93.
  • DİB, Hafızlık Eğitim Programı, Ankara 2010.
  • Fırat, Yavuz, “Kur’an Eğitimi ve Hafızlık Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2007, S. 23, ss. 560-566.
  • Hoy, Anita Woolfolk, Eğitim Psikolojisi, Çev. Duygu Özen, Kaknüs Yay. , İstanbul 2015.
  • Kettânî, Muhammed Abdülhay Hz. Peygamberin Yönetimi, Çev. Ahmet Özel, İz Yay. , 2. Baskı, C.1/2, İstanbul 2003.
  • Koç, Ahmet, “Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik”, Etkili Din Öğretimi, TİDEF, 3. Baskı, İstanbul 2010.
  • Koç, “Kur’an Kurslarının Mevcut Sorunları ve Bunlara Yönelik Çözüm Önerileri”, IV. Din Şûrası, Tebliği ve Müzakereleri, Ankara 2009.
  • Koç, Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik Üzerine Bir Araştırma, Avrasya Yay. , Ankara 2005.
  • Oruç, Cemil, “Hafızlık Eğitimi: Elazığ-Harput Hamdi Başaran Kur’an Kursu Örneği”, Diyanet İlmi Dergi, 2009, C. 45, S. 3. , ss. 41-60.
  • Öcal, Mustafa, Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi, Dergâh Yay. , İstanbul 2015.
  • Öztürk, Fatma Zehra, Kur’an Kursu Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik, Kültürel Temelleri ve Sorunları (Konya Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2017.
  • Şahin, Hatice, “Hafızlık Eğitimi, Hafızlığın Günümüzdeki Uygulama Modelleri”, Yaygın Din Eğitimi Sempozyumu – I, Ankara 2012.
  • Taşdan, Murat, Züleyha Ertan Kantos. “Sınıf Yönetimi ve Disiplin”, Sınıf Yönetimi, Ed. Zuhal Cafoğlu, Grafiker Yay. , Ankara 2007.
  • Ünsal, Bilal, Günümüz Kur’an Kurslarında Hafızlık Eğitimi ve Problemleri (İstanbul Örneği), (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya 2006.
  • Yıldırım, Ali, Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay. , 8. Baskı, Ankara 2011, s. 224.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Hüseyin Algur 0000-0002-2028-2151

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

ISNAD Algur, Hüseyin. “HAFIZLIK EĞİTİMİ ALAN BİREYLERİN GÖZÜYLE TÜRKİYE’DE HAFIZLIK EĞİTİMİ (NİTEL BİR ARAŞTIRMA)”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/8 (Haziran 2018), 67-105.