Hifz
education
is an education continuing from the early periods of Islamic education history until the day. This education, which started in the early periods in order to protect the
Qur'an, continues today with different reasons.
In-detailed information has been obtained from the individuals
who receive hifz education under the qualitative method regarding the pre- and
post-training and the ongoing process. Within the scope of the research, 43
individuals from different cities were interviewed. The data obtained in the interview were analyzed descriptively.Within
the qualitative method at the beginning of the
hifz education, this training has been given a meaning of what it means, why
and how it was decided; goals, methods, course environment and psycho-social
situations related to the ongoing process;
after
the hifz education, the data on what to do within the scope of education,
occupation and care were obtained.
Hafızlık eğitimi İslam eğitim tarihinin ilk
dönemlerinden günümüze kadar devam eden bir eğitimdir. İlk dönemlerde Kur’an’ın
korunması amacıyla başlayan bu eğitim, günümüzde de farklı gerekçelerle
birlikte devam etmektedir. Nitel yöntem kapsamında hazırlanan bu araştırma
ile, hafızlık eğitimi alan bireylerden
hafızlık eğitiminin öncesi, sonrası ve hali hazırda devam eden süreciyle ilgili
derinlemesine bilgi alınmıştır. Araştırma kapsamında farklı illerden 43 bireyle
görüşme yapılmıştır. Görüşmede elde edilen veriler betimsel olarak analiz
edilmiştir. Nitel verilerle hafızlık eğitimi öncesinde bu eğitime nasıl bir
anlam yüklendiği, hangi gerekçelerle ve nasıl karar verildiği; hali hazırda
devam eden süreçle ilgili hedef, yöntem, kurs ortamı ve psiko-sosyal durumlar;
hafızlık eğitimi sonrasında eğitim, meslek ve hafızlığın korunması kapsamında
neler yapılacağına dair veriler elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 8 |