Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Psychological Miracle of the Qur'an in the Context of Proof of Being Messenger of Allah

Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 2, 402 - 420, 31.07.2017
https://doi.org/10.18317/kader.311118

Öz

Being Messenger of Allah
is one of the main issues of Kalam. Miracle is an integral part of the being
Messenger of Allah. Every prophet showed miracles to prove his being Messenger
of Allah. The miracle occurs in two parts; sensual and mental. The events felt
by sensory organs is evaluated as the context of sensation miracles and the
wonderful events that the human mind can think and accept are evaluated in the
context of mental miracle. The Holy Qur'an challenges people and demons to come
together and put forth similarities that never been responded and it has been
evaluated in the prophetic context of Muhammad's being Messenger of Allah. Islamic
scholars who think that the Holy Qur'an is related to the direction of the
struggle have also thought about the psychological effect of the Holy Qur’an’s
words and fluency on the human being.

Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim Meâli, Halil Altuntaş, Muzaffer Şahin, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2010. Atalay Mehmet, Kur’an’a Psikolojik Bakmak, İstanbul: İz Yayıncılık, 2012. Bâkillânî, Ebû Bekr Muhammed b. et-Tayyib Kitâbu Temhîdi’l-Evâil ve Telhîsî’d-Delâil, Thk. İmâdu’d-Din Ahmed Haydar, Beyrut: Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekâfiyye, 1987. Buhâri, Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu’s-Sahîh, Thk, Muhammed Züheyr b. Nâsır, Beyrut: Dâru’t-Tûki’n-Necât, 2001. Bulut, Halil İbrahim, “Mucize”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXX, 350-52. Cevziyye, İbn-i Kayyim, el-Fefevâidu’l-Muşavvak ilâ Ulûmi’l-Kur’an ve İlmi’l-Beyân, Thk. Muhammed Bedruddîn en-Nes’ânî, 1. Baskı, Kahire: el-Mektebetü’l-Hancî, 1909. Cürcânî Seyyid Şerîf, Şerhu’l-Mevâkıf, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2012. Dârimî, Ebû Abdillah, Sünenü Dârimî, Suudi Arabistan: Dâru’l-Muğnî, 2000. Divlekçi, Celalettin, “Hattâbî’nin İ‘câz Anlayışı ve Kur’an’ın İfade Biçimine Yönelik Tenkitlere Yaklaşımı” Ekev Akademi Dergisi Yıl: 18 Sayı: 60 (Yaz 2014), s. 97-124. Drâz, Muhammed Abdullah, en-Nebe’u’l-Azîm Nazarât Cedîde fî’l-Kur’an, Katar: Dâru’s-Sekâfe, 1985. Eren Cüneyt, Uzunoğlu M. Vecih, Belâğat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014. Gazâlî Muhammed, Nazarât fî’l-Kur’an, Kahire: Dâru’n-Nahda, 2005. Hattâbî, Ebû Süleyman b. İbrahim, Beyânu İ’câzi’l-Kur’an, Thk, Muhammed Halefullah Ahmed, Muhammed Zağlûl Sellâm, (Selâsu Resâil), Kahire: Daru’l-Maârif, 1976. İbn-i Hişâm, es-Siyretü’n-Nebeviyye, Thk. Ömer Abduselam Tedmürî, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1990. İsfahânî, Râgıb, el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’an, Thk. Muhammed Seyyid Keylânî, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, t.y. Karaçam, İsmail, Sonsuz Mucize Kur’an, 4. Baskı, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007. Kâdî Abdulcebbâr, Şerhu Usûlil-Hamse, Thk. Abdulkerim Ahmed Osmân, Kahire: Mektebetü Vehbe, 1996. Kadî İyâz, Ebu’l-Fadl, eş-Şifâ bi Ta’rîfi Hukûki’l-Mustafâ, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, t.y. Kutluer, İlhan, “İlmü’n-Nefs”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXII, 148-151. Kutub, Seyyid, Fî Zilâli’l-Kur’an, Beyrut: Daru’ş-Şurûk, 1992. Malik b. Nebî, ez-Zâhiretu’l-Kur’aniyye, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1987. Merkezu’l-İlmi li’d-Dirâsât, Uzamâu’l-Garb Ya’tanikûne’l-İslam, Beyrut: Müessesetü’l-A’lemî, 2007. Mesîr, Muhammed Seyyid Ahmed, fî Nûri’l-Akîdeti’l-İslamiyye, Kahire: Dâru’t-Tibaati’l-Muhammediyye, 1990. Nesefî, Ebu’l-Muîn, Tabsiratu’l-Edille fî Usûli’d-Dîn, Ankara: D.İ.B. Yayınları, 2003. Nursî, Bediuzzaman Said, İşârâtu’l- İ’câz fî Mezânni’l- Îcâz, (Çev. Abdulmecid Nursî) 2. Baskı, Ankara D.İ.B. Yayınları, 2014. Râzî, Fahreddin, Mefâtîhu’l-Gayb, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2013. Sâbûnî, Nureddîn, Mâturîdiyye Akaidi, Çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2005. Suyûtî Celaleddin, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’an, Kahire: Dârü’l-Meârif, , 1996. Süheylî, Ebu’l-Kâsım Muhammed b. Abdullah b. Ahmet, er-Ravdu’l-Unuf, Beyrut: Dâru İhyai’t-Turâsi’l-Arabî, 2000. Taberî Ali b. Rabben, ed-Dînu ve’d-Devle, Tercemetü’l-Muellif, Thk, Adil Nuveyhid, Beyrut: Dâru’l-Âfâk, 1973. Taberî, İbn-i Cerîr, Câmiu’l-Beyân, Thk. Ahmed Muhammed Şakir, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000. Taftazânî Sa’duddin, Şerhu’l-Mekâsıd, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2011. Tirmizî, Ebû Îsâ, Sünenü Tirmîzî, Thk. Beşşâr Avvâd Ma’rûf, Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1998. Vecdî, Muhammed Ferîd, Dâiretu Meârifi’l-Karni’l-İşrîn, Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1971. Yavuz, Yusuf Şevki, “İ’câzu’l-Kur’an”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXI, 403-406. Zemahşerî, Cârullah, el-Keşşâf, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1987. Zendânî Abdulmecid Azîz, Kitabu’t-Tevhîd, Kahire: Dâru’s-Selâm, 1989.

NÜBÜVVETİN İSPATI BAĞLAMINDA KUR’AN’IN PSİKOLOJİK İ’CÂZI

Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 2, 402 - 420, 31.07.2017
https://doi.org/10.18317/kader.311118

Öz

Kelam ilminin ana
konularından birisi nübüvvet konusudur. Mucize ise nübüvvetin ayrılmaz bir
parçasıdır. Her peygamber nübüvvetini ispat için mucizeler göstermiştir.
Mucize, vuku buluş şekline göre hissî ve aklî olmak üzere iki kısımdır. Duyu
organları ile hissedilen olaylar hissî, insan aklının ve idrakinin düşünerek
kabul edebileceği harikulâde olaylar ise aklî mucize bağlamında
değerlendirilmiştir.  Kur’an’ı Kerim, insanların
ve cinlerin bir araya gelerek benzerini ortaya koymaları konusunda meydan
okumuştur. Bu meydan okuma ne o dönemde ne de sonraki asırlarda karşılık bulmuştur.
Tahaddînin karşılık bulamaması ise harikulade bir durum olarak kabul edilerek
Hz. Muhammed’in nübüvvetinin ispatı bağlamında değerlendirilmiştir. Kur’an’ın
belâğat yönü ile mu’ciz olduğunu düşünen İslam âlimleri, Kur’an lafızlarındaki
fesâhatin ve akıcılığın, okunması sırasındaki musikinin insan üzerinde
bıraktığı psikolojik etkiden de söz etmişlerdir.  Bu çalışmada Kur’an’ın psikolojik i’câzı meselesi
araştırılmıştır. 


Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim Meâli, Halil Altuntaş, Muzaffer Şahin, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2010. Atalay Mehmet, Kur’an’a Psikolojik Bakmak, İstanbul: İz Yayıncılık, 2012. Bâkillânî, Ebû Bekr Muhammed b. et-Tayyib Kitâbu Temhîdi’l-Evâil ve Telhîsî’d-Delâil, Thk. İmâdu’d-Din Ahmed Haydar, Beyrut: Müessesetü’l-Kütübi’s-Sekâfiyye, 1987. Buhâri, Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu’s-Sahîh, Thk, Muhammed Züheyr b. Nâsır, Beyrut: Dâru’t-Tûki’n-Necât, 2001. Bulut, Halil İbrahim, “Mucize”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXX, 350-52. Cevziyye, İbn-i Kayyim, el-Fefevâidu’l-Muşavvak ilâ Ulûmi’l-Kur’an ve İlmi’l-Beyân, Thk. Muhammed Bedruddîn en-Nes’ânî, 1. Baskı, Kahire: el-Mektebetü’l-Hancî, 1909. Cürcânî Seyyid Şerîf, Şerhu’l-Mevâkıf, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2012. Dârimî, Ebû Abdillah, Sünenü Dârimî, Suudi Arabistan: Dâru’l-Muğnî, 2000. Divlekçi, Celalettin, “Hattâbî’nin İ‘câz Anlayışı ve Kur’an’ın İfade Biçimine Yönelik Tenkitlere Yaklaşımı” Ekev Akademi Dergisi Yıl: 18 Sayı: 60 (Yaz 2014), s. 97-124. Drâz, Muhammed Abdullah, en-Nebe’u’l-Azîm Nazarât Cedîde fî’l-Kur’an, Katar: Dâru’s-Sekâfe, 1985. Eren Cüneyt, Uzunoğlu M. Vecih, Belâğat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014. Gazâlî Muhammed, Nazarât fî’l-Kur’an, Kahire: Dâru’n-Nahda, 2005. Hattâbî, Ebû Süleyman b. İbrahim, Beyânu İ’câzi’l-Kur’an, Thk, Muhammed Halefullah Ahmed, Muhammed Zağlûl Sellâm, (Selâsu Resâil), Kahire: Daru’l-Maârif, 1976. İbn-i Hişâm, es-Siyretü’n-Nebeviyye, Thk. Ömer Abduselam Tedmürî, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1990. İsfahânî, Râgıb, el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’an, Thk. Muhammed Seyyid Keylânî, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, t.y. Karaçam, İsmail, Sonsuz Mucize Kur’an, 4. Baskı, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007. Kâdî Abdulcebbâr, Şerhu Usûlil-Hamse, Thk. Abdulkerim Ahmed Osmân, Kahire: Mektebetü Vehbe, 1996. Kadî İyâz, Ebu’l-Fadl, eş-Şifâ bi Ta’rîfi Hukûki’l-Mustafâ, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, t.y. Kutluer, İlhan, “İlmü’n-Nefs”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXII, 148-151. Kutub, Seyyid, Fî Zilâli’l-Kur’an, Beyrut: Daru’ş-Şurûk, 1992. Malik b. Nebî, ez-Zâhiretu’l-Kur’aniyye, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1987. Merkezu’l-İlmi li’d-Dirâsât, Uzamâu’l-Garb Ya’tanikûne’l-İslam, Beyrut: Müessesetü’l-A’lemî, 2007. Mesîr, Muhammed Seyyid Ahmed, fî Nûri’l-Akîdeti’l-İslamiyye, Kahire: Dâru’t-Tibaati’l-Muhammediyye, 1990. Nesefî, Ebu’l-Muîn, Tabsiratu’l-Edille fî Usûli’d-Dîn, Ankara: D.İ.B. Yayınları, 2003. Nursî, Bediuzzaman Said, İşârâtu’l- İ’câz fî Mezânni’l- Îcâz, (Çev. Abdulmecid Nursî) 2. Baskı, Ankara D.İ.B. Yayınları, 2014. Râzî, Fahreddin, Mefâtîhu’l-Gayb, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2013. Sâbûnî, Nureddîn, Mâturîdiyye Akaidi, Çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2005. Suyûtî Celaleddin, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’an, Kahire: Dârü’l-Meârif, , 1996. Süheylî, Ebu’l-Kâsım Muhammed b. Abdullah b. Ahmet, er-Ravdu’l-Unuf, Beyrut: Dâru İhyai’t-Turâsi’l-Arabî, 2000. Taberî Ali b. Rabben, ed-Dînu ve’d-Devle, Tercemetü’l-Muellif, Thk, Adil Nuveyhid, Beyrut: Dâru’l-Âfâk, 1973. Taberî, İbn-i Cerîr, Câmiu’l-Beyân, Thk. Ahmed Muhammed Şakir, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000. Taftazânî Sa’duddin, Şerhu’l-Mekâsıd, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2011. Tirmizî, Ebû Îsâ, Sünenü Tirmîzî, Thk. Beşşâr Avvâd Ma’rûf, Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1998. Vecdî, Muhammed Ferîd, Dâiretu Meârifi’l-Karni’l-İşrîn, Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1971. Yavuz, Yusuf Şevki, “İ’câzu’l-Kur’an”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXI, 403-406. Zemahşerî, Cârullah, el-Keşşâf, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1987. Zendânî Abdulmecid Azîz, Kitabu’t-Tevhîd, Kahire: Dâru’s-Selâm, 1989.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

İbrahim Halil Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Erdoğan, İbrahim Halil. “NÜBÜVVETİN İSPATI BAĞLAMINDA KUR’AN’IN PSİKOLOJİK İ’CÂZI”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 15/2 (Temmuz 2017), 402-420. https://doi.org/10.18317/kader.311118.