Özet
Şii-İmamiyye’nin usûlde
Mu’tezilenin etkisinde kaldığı iddiaları, hicri dördüncü asırdan itibaren dile
getirilmektedir. Buna karşılık usûlî düşüncenin ilk mümessili sayılan Şeyh
Müfîd’den itibaren mezhep içinden yükselen sesler bu iddiaları şiddetle reddetmişlerdir.
Biz bu çalışmada Mu’tezile kelamına sistematik hüviyet kazandıran ve yazdığı
eserlerle Mu’tezile kelamının bugüne ulaşmasında büyük pay sahibi olan Kâdî
Abdülcebbâr ile İmamiyye’nin kelam düşüncesinin istikrar bulmasında ve Şeyh
Müfîd’le başlatılan usûlî yaklaşımın benimsenip yaygınlaşmasında büyük bir yeri
olan Ebû Ca’fer et-Tûsî arasında adalet ilkesi üzerinden bir karşılaştırma
yaparak, söz konusu iddiaların ne kadar sübut bulduğunu tespit etmeye çalıştık.
Kısmi farklı izahları bir kenara bırakırsak, adalet ilkesinin ispat ve
yorumlanmasında iki kelamcı arasında kayda değer bir farklılığın olmadığı
görülmektedir.
Abstract
The claim that the Shi’i
Key Words: Qâdî Abd al-Jabbâr, Abû Ja’far al-Tûsî,
Husn-Qubh, Divine Justice, Free Will
Kâdî Abdülcebbâr Ebû Ca’fer et-Tûsî İlahi Adalet Hüsün-Kubuh
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Kader Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.