Birgivî Mehmed Efendi (ö. 981/1573), yaşam tarzı ve eserleriyle hem kendi dönemine (XVI.
yüzyıl) hem de daha sonraki dönemlere damga vurmuş büyük bir Osmanlı âlimidir. Çeşitli
alanlarda çok sayıda eser veren Birgivî’nin şöhretinde tesiri olan en önemli
eserlerinden birisi de kısaca et-Tarîka veya Tarîkat-ı Muhammediyye olarak
bilinen Kitap ve Sünnet çerçevesinde ahlâka dair konuların Arapça olarak ele
alındığı et-Tarîkatü’l-Muhammediyye fî beyâni’s-sîreti’n-Nebeviyyeti’l-Ahmediyye’dir.
Birgivî bu eserini üç ana bölüme (bâb) ve her bir bölümü de ayrıca üç alt bölüme
(fasıl) ayırmıştır. Eserin farklı yerlerinde farklı münasebetlerle mûsiki konusuna
da temas edilmiştir. Bu çalışmada, müellif ve eserleri hakkında genel bilgiler
verildikten sonra onun söz konusu eserinden tespit edilen mûsikiye dair görüşlerinin tasnifi ve değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Araştırma neticesinde; Birgivî’nin mûsiki hakkında -birkaç
istisnâî durum hariç- olumlu düşünmediği, mûsikiyi üretmeyi (çalmak, söylemek)
veya dinlemeyi, elin, dilin, kulağın veya bedenin âfeti olarak değerlendirdiği
görülmüştür.
İslâm Tarihi Osmanlı Birgivî et-Tarîkatü’l-Muhammediyye Mûsiki
Birgivî Mehmed Efendi (d. 1573) is a great
Ottoman scholar who has left his mark to both his own age (16th century) and following ages with his lifestyle and his
works. One of the most important works bringing Birgivî prominence is named
al-Ṭarīqa al-Muḥammadiyya fī beyāni al-sīra al-Nabaviyya al-Aḥmadiyya shortly
known as al-Ṭarīqa or Ṭarīqat-i Muḥammadiyya which has been written in Arabic
and giving a study of morals and ethics around the framework of Holy Kur’an and
Sunnah. Birgivî has structured his book in three main parts with three sections
each. There are more than one reference to music within different contexts. The
aim of this paper; is to give general information about Birgivî and his works
and to be able to classify and evaluate his opinions regarding music based on
reviewed works. As a result of the study it has been concluded that except for
a limited circumstances; Birgivî didn’t have positive views about music; and
considered listening or producing (playing, singing) music as the calamity of
hands, tongue, ear and body.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 13 |